Hur låta valpar lära sig komma överens?

N

Nozer

Som topic.

Har en valp på 5månader, o polaren har en på ca 4.

Problemet är att våran relation som vi hade tidigare riskerar att komma ikläm då våra valpar lever loppan varenda gång man träffas:(
O det därför blir tröttsamt att träffas då man hela tiden får hålla koll så ingen hund blir skadad.

Min/våran hund är en siberian husky, o polarens en amstaff.

Problemet som är är det att dom ger sig inte.
Dom börjar att leka, o leka, o leka...o så fortsätter dom tills ngn av dom får in ett tjuvnyp på den andra. Sen mer eller mindre "urartar" leken o det blir grinig istället.
+ att polarens hund har en förkärlek för att bita mot min hunds strupe. Vilket jag inte riktigt uppskattar.

Nu är det som sagt två valpar det gäller. Så det är klart att dom ska leka o hålla på...men hur mycket o hur länge?
Har träffats relativt mycket över ett par öl på kvällar o helger.
O hundarna har inte lugnat ner sig det minsta mot varandra.
I princip varenda gång blir det ngn av hundarna som drar på sig ngt litet sår här o där...

Tilläggas kan att båda hundarna går hur bra som helst ihop med äldre hundar. O där är det bara lite lek i 2min, sen är det lugnt igen.

Tips å råd hur man ska bära sig åt önskas!
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

man måste inte leka alltid ;). om de bara skadar varandra, tillåt då inte dem att leka tillsammans.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Jag hade helt enkelt gjort klart för valparna att när ni säger till att det är slut på lekandet, så är det (genom att sära på dom och inte låta dom fortsätta leka).
Håll dom kopplade om det är så, och håll eran egen hund hos er. De kan gott lära sig ligga koppla av hos er när ni träffas.
Eftersom det blivit en vana för dom att leka så fort ni träffas, så hade jag några ggr nu till att börja med inte låtit dom leka alls.
Sen kanske de kan få leka 5 minuter, sen är det bra.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Problemet är att det är inte så lätt att sära dom åt o hindra dom att leka.

Båda två är uppe i 180 o e helt galna bara dom ser den andra.
Har hållt dom i isär o hindrat dom från att leka. Går flera timmar o hundarna e fortfarande helt galna o SKA verkligen ner o fram till den andra. Inte en sportsmössa att dom ligger lugnt o stilla när dom är i samma rum.
Där som vi har problemet =(
Går likssom inte att sitta civiliserat i en soffa o hålla fast 18kg valp som är helt fast besluten att nu jä*lar ska jag ner o flyga på den andre...o att dom inte ger sig heller.
O släpper man hunden bara för en sekund är det en tjurrusning över till den andra hunden, sen ere full rulle igen...
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Problemet är att det är inte så lätt att sära dom åt o hindra dom att leka.

Hur svårt är det att hålla i två valpar i varsitt koppel och inte låta dom hälsa och böka? Ta det nu eller slit med en fullvuxen hund istället som kan inte bara vill leka. Håll dom kopplade helt och hållet. Lär hundarna "Ligg" och "Stanna". När dom kan dämpa sig i kopplet så kan ni försöka utan. Ta bestämt valpen i nacken och säg ett bestämt "Nej, Ligg" om den skulle börja krångla. Hundarna föds inte direkt uppfostrade och har inte heller ett mänskligt tänk om att dom "busar för mycket".
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

O släpper man hunden bara för en sekund är det en tjurrusning över till den andra hunden, sen ere full rulle igen...

Om ni släpper för en sekund så tillåt inte djuren att busa då? Gå fram och avbryt "matchen" med ett lätt nyp i nacken och "nej". Sedan försöka få valpen att ligga vid dina ben eller sida.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

gör ungefär som aliide beskriver, men jag hade inte börjat ge kommandon som valpen förmodligen ändå inte kan, utan berömt lugn och kontakt med mig. varför inte ge dem varsitt märgben så de får något annat att koncentrera sig på?

är det problem att ö h t HÅLLA valpen så får du väl binda den, och börja träna på gym, för det kommer inte bli lättare.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Man får vara bestämd helt enkelt. Sätt på koppel och säg till att det är nog.
Gör som Aliide skriver, men jag hade inte gett kommando för ligg eller stanna kvar.
Märgben var ju också en bra idé tycker jag, då får de lite annat att tänka på.
Hade jag varit er, hade jag aldrig låtit hundarna leka under en tid, för de verkar vara helt "fixerade" vid det. Ni kan träffas och ha hundarna i koppel, gå ut och gå så de får lära sig man man umgås utan att leka. Ja finns mycket ni kan göra istället för dricka öl ;)
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Vill bara säga igen att jag inte skulle sagt Ligg eller Stanna om min hund inte kan. Men förhoppningsvis förstår valpen innebörden av Nej, eller så lär ni den under tiden ;)
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

tack för svar!

Menar inte att det är "svårt" att hålla i hunden...det är trots allt bara en valp.
Det jag syftade på var att om man ska få ngt annat att göra under kvällens gång så blir det svårt att hålla dom åtskilda då all tid går åt just att hålla dom avskilda från varandra.

Har testat med ben o tuggpinnar, men det hjälper inte det minsta, så fort man komme rin med båda två i samma lägenhet blir dom som ngn sa, helt fixerade vid den andra o då ska det lekas.

Självklart har vi hållit hundarna kopplade och/eller haft dom legat i knät. Men då går hela kvällen åt just att hålla fast dom o föröska få dem lugna.

/Tobbe
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Vill ni ha väl fungerande hundar när de blir stora får ni lov att lägga den tid det tar nu. Att kringgå problemet gör bara att ni får igen det senare - 100 gånger så jobbigt.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Varför inte skaffa kompostgaller då? Och dela upp för valparna om du och din väninna ska umgås. Då slipper ni ha valpen i knät hela kvällen och kan istället hämta te eller annat.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

En hund och även en valp bör ju lära sig ganska så snabbt att inne leker man inte...inne är man lugn....och det går att lära dom.

Jag har lite samma problem med min kompis, hon har en vuxen o 2 st 10 mån valpar modell större.....Dom blir GALNA när jag kommer med mina hundar( av lycka) den stora schäferhanen är det ju inga problem med för han har ju pondus, men min DSG på 2 år har faktiskt problem med dom...allra värst är tiken för hon har inga hämningar alls med att vara försiktig...utan bara pang bom på, och det gör att min faktiskt börjar bli förbannad på henne, men hon bryr sig inte och han är osäker för hon är så jäkla snabb att han "hinner" inte se vart hon är...

Denna tiken skall ju omplaceras ( kompisen är fodervärd) men det är jobbigt för jag tycker det börjar bli "synd" om min lille....Vill inte förstöra för all framtid....Den andra hanvalpen är ju också vild, men han lugnar ner sig snabbt och har ändå koll så han springer inte bara ner min....Inne busar dom ALDRIG....det är förbjudet, inne ska man koppla av.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Instämmer med övriga! Ta er den tiden det tar att lära dem vara i samma rum utan att få busa. Ni har igen det när de blir större!

Måste oxå få fråga vad du har för husky om den väger 18 kg redan nu!?:eek:
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Måste oxå få fråga vad du har för husky om den väger 18 kg redan nu!?:eek:



Vägde på en annan våg i en djurbutik igår, o där visade den på 16kg. Så vågen hemma är nog lite felvisande med sina 18kg.

Kollar man på pappa hund så e han inte speciellt liten. Så det ska bli kul (eller inte) att se hur stor han blir när han e fullvuxen.
Men ingen fetma eller så. Perfekt slank kroppshydda :)
Men jag tycker inte 16kg för en 5månaders valp e så mycket...men det e kanske bara jag?

/Tobbe
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

FÖ, läser man rastandarden för huskys så e det 20-27kg för hanar.
O efterssom han e 5månader e det drygt ett halvår kvar o 11kg för honom att växa i..

/Tobbe
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Vet inte vilken rasstandard du läst på men ingen som använder husky för drag skulle vilja ha en som väger 27 kg!!! Våra hannar är absolut inte taniga och tunna, och de väger 19-21 kg.
Vår sexmånaders tik väger 15 kg, kanske kommer att lägga på sig två kg till men inte mycket mera tror jag. Du kanske har mera showlinjer i din, de blir ju lite tyngre.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Men om er 6-månaders tik väger 15 och TS 5-månaders hane väger 16 är den väll inte uppseendeväckande stor?
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Har jag reagerat på att den väger 16 kg??????? Det stod 18 kg i tidigare svar, liiite skillnad på en 5 månaders valp av en ras som inte ska vara särskilt tung.
 
Sv: Hur låta valpar lära sig komma överens?

Vet inte vilken rasstandard du läst på men ingen som använder husky för drag skulle vilja ha en som väger 27 kg!!! Våra hannar är absolut inte taniga och tunna, och de väger 19-21 kg.
Vår sexmånaders tik väger 15 kg, kanske kommer att lägga på sig två kg till men inte mycket mera tror jag. Du kanske har mera showlinjer i din, de blir ju lite tyngre.


När du skrev detta hade TS skrivit att hon vägt fel, och att hunden vägde 16 kilo. Det var det jag reagerade på
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 618
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·
Övr. Hund Hej, Jag har två st RR hanar, 3 respektive 6 år som självklart lever och bor med oss som familjemedlemmar. De har absolut inga problem...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Blandrastik
·
Övr. Hund Har ett litet problem, som jag inser kommer att bli till ett stort problem om inget görs. har en tik på 1,5år sen innan.. för 2...
Svar
6
· Visningar
1 159
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp