Hur lasttränar man på "nh-vis"??

H

HaRLeKIn

Hej!
Jag har ett sto som är 8 år. Nästan lika stor som en ardenner. Hon är aldrig lastad o körd i transport. Jag köpte henne för två år sedan.
Hon var en riktig best som sparkade o vände rumpan till m.m. då o därför började jag med nh. Det har gått jättebra o hästen har blivit en helt annan snäll o trygg individ. :)

Nu har jag börjat med lastträning. Jag går in med hästen i transporten helt ensam, hon går lugnt med men sen backar hon ut nästan direkt (av sig själv) :mad:
Då har jag, för att det är jag som ska bestämma när hon ska backa, fått gå in med henne, snabbt gett henne lite godis o beröm sen direkt backat ut bara för att jag ens ska hinna säga back...

Nu känns det som att vi har kommit in i en ond cirkel för jag kan inte få henne att stanna kvar i transporten, hon står där endast om hon får nåt gott att äta på.

Ska jag låta henne stå o äta samtidigt som nån annan stänger lemmen? Jag har ingen hel bom där bak o hon får inte plats med mellanväggen i så jag funderar på att sätta en kedja där bak o börja sätta för den o sedan avancera till att stänga lemmen...men ärligt talat vet jag inte hur jag ska göra, jag har bara funderingar.

Hjälp mig!

Sv: Hur lasttränar man på "nh-vis"??

Det är alltid vanskligt att ge råd till okända personer och för okända hästar. Ett par av mina åsikter ska du dock få. ;)

Använder aldrig godis som "belöning", däremot eftergift, smekningar etc (Klickersystemet är en grej för sig).
Hästen ska stå kvar utan kedja eller bom! Man ska kunna sitta på rampen bakom lös häst och fika.

Förslag!?
A Träna hästen att stå still på olika ställen och under olika förutsättningar. Ej vid transporten!
B Träna ett steg i taget, hit eller dit och vilket ben du vill. Ger viss kontroll.
C Försök med att stanna hästen först framför lämmen, sedan på lämmen, sedan framfötterna i transporten osv. Varje gång stanna och stå still, backa och gå undan. Upprepa och upprepa och upprepa tills det sitter.

OBS, inte nödvändigtvis allt under samma dag! :smirk:

LIA

Tack!
Min svägerska tyckte jag skulle gå in med hästen o så skulle hon stänga lemmen snabbt... :mad:

Nä, då ska jag fortsätta öva då... utan godis. :smirk:

Jag har även ringt en nh-tränare men hon skulle ha barn i dagarna så om någon vecka kunde hon komma, men då får vi väl träna på att stå still så länge då. Alltid något, jag vill inte riskera att förstöra all tid jag lagt ner på detta genoma att tvinga hästen.

Hej!
Det har blivit lite si o så med träningen eftersom jag inte har eget släp, men nu har jag fått låna min sambos morbrors släp undr hela sommaren så jag ska träna varje dag. :) Så jag har goda förhoppningar att det här ska gå bra.
Jag behöver inte stressa heller.

Idag kunde jag inte hålla mig, hästen är ju inte rädd så vi fällde upp lemmen upp o ner, upp o ner, sen stängde vi för... Hon brydde sig inte... sen öppnade vi o hon fick backa ut o det gjorde hon så lugnt, jag fick verkligen be henne gå ut. :love: Sen fick hon gå till hagen... Väntar på nästa träningspass redan... :D

Grattis!

Mitt tips nu är att etablera "stå still" både i, och på väg in i och ut ur, transporten. Utan att göra någon affär av det. Man bara stannar hästen och ber den stå still. En kort stund i början, längre stunder vartefter.

LIA

LIA skrev:
Det är alltid vanskligt att ge råd till okända personer och för okända hästar. Ett par av mina åsikter ska du dock få. ;)

Använder aldrig godis som "belöning", däremot eftergift, smekningar etc (Klickersystemet är en grej för sig).
Hästen ska stå kvar utan kedja eller bom! Man ska kunna sitta på rampen bakom lös häst och fika.

Förslag!?
A Träna hästen att stå still på olika ställen och under olika förutsättningar. Ej vid transporten!
B Träna ett steg i taget, hit eller dit och vilket ben du vill. Ger viss kontroll.
C Försök med att stanna hästen först framför lämmen, sedan på lämmen, sedan framfötterna i transporten osv. Varje gång stanna och stå still, backa och gå undan. Upprepa och upprepa och upprepa tills det sitter.

OBS, inte nödvändigtvis allt under samma dag! :smirk:

LIA

Du kan absolut använda godis som belöning, om din häst ser godis som belöning vill säga. Du måste hitta något som motiverar din häst till att vilja vara vid och i transporten. Om godis är något som din häst älskar så ska du använda det ihop med eftergiften. Du måste bara komma på ett bättre sätt att använda "godiset" på för att få resultat.

För att få din häst att stanna i transporten måste din häst förknippa transporten med något jätte-positivt, vilket hon inte gör nu. Jag håller med om att du bör jobba efter A, B, C men oxå att du ska prova att fodra din häst i transporten. Alltså när det är mat dax så ger du henne det i transporten eller så långt in som hon vågar gå och stå och äta på. Ta alla tillfällen i akt att vara vid och i transporten, borsta henne där, fodra där, gör allt din häst tycker mycket om där. På detta sätt kommer hon börja förknippa transporten med alla de positiva sakerna och hennes motivation till att vara runt och i transporten kommer att förändras. Lycka till!

Olika sätt att se på det. En "belöning" (för mig bekräftelse) ska komma i det ögonblick hästen gör rätt- senast- och då vanligen i form av eftergift. Godisgiva kommer för sent. Undantag är klickertekniken, som jag skrev, men där används godiset för att etablera klicket.
Belöning ja... Matte har ridit färdigt, sadlar av, tvättar och torkar och så får hästen sin "belöning", för att den varit duktig. Nån som tror, att hästen sätter morotsbiten i samband med ridturen?

Visst kan man stå i transporten och mata hästen med äpplen, och på så vis få den att stå kvar. Men hur etablerat är det då?? För nästa gång när äpplena saknas, vad gör hästen då?

Nej, jag är helt emot att mata fram beteenden. Hästen ska gå in i transporten och stanna där, för att jag ber om det och vill det. Inte för att det är en godisskål. Det gäller i transporten lika väl som i alla andra sammanhang.

Har hästen av någon anledning etablerat en rädsla för t ex transporten, kan jag möjligen trubba av den, genom att lägga äpplen där. Men det är väl också det enda.

LIA

LIA skrev:
Olika sätt att se på det. En "belöning" (för mig bekräftelse) ska komma i det ögonblick hästen gör rätt- senast- och då vanligen i form av eftergift. Godisgiva kommer för sent. Undantag är klickertekniken, som jag skrev, men där används godiset för att etablera klicket.
Belöning ja... Matte har ridit färdigt, sadlar av, tvättar och torkar och så får hästen sin "belöning", för att den varit duktig. Nån som tror, att hästen sätter morotsbiten i samband med ridturen?

Visst kan man stå i transporten och mata hästen med äpplen, och på så vis få den att stå kvar. Men hur etablerat är det då?? För nästa gång när äpplena saknas, vad gör hästen då?

Nej, jag är helt emot att mata fram beteenden. Hästen ska gå in i transporten och stanna där, för att jag ber om det och vill det. Inte för att det är en godisskål. Det gäller i transporten lika väl som i alla andra sammanhang.

Har hästen av någon anledning etablerat en rädsla för t ex transporten, kan jag möjligen trubba av den, genom att lägga äpplen där. Men det är väl också det enda.

LIA

Du har missförstått alltihop!!! Jag har sysslat med klicker och inlärnings psykologi på hästar i ca 3 år och fått lära mig betydelsen av motivationen hos hästen. Meningen är absolut inte att mata fram det önskade beteendet, det är ju muta vilket inte är meningen.

Om hästen tycker det är otäck att vara runt och i transporten spelar det ingen roll om du lärt den att stå still på kommando någon annanstans för det kommer inte funka. Alltså ändra hästens motivation till att vilja vara med dig vid/i transporten. Och vad som motiverar en häst är olika från häst till häst så det får man ta reda på, men de flesta är ju väldigt förtjusta i mat vilket är jättebra för oss hästtränare. :) Du ska absolut inte locka in hästen i transp. med maten det kan var helt livsfarligt på en häst som tycker transp är otäck, utan anv. maten för att få hästen att tycka det är ok att bara vara där. Låt hela situationen bli så positiv som möjligt att hästen inte har någon anledning till att tycka det är obehagligt att vara där. Ju mer hästen kan slappna av i närheten av transp. desto länger in i transp. kommer han/hon gå varje gång för det finns bara positiva saker förknipade med transp. Du har inte givit hästen någon anledning till att inte vilja vara där.

Man kan dela in tränings-området i tre zoner; den vita, den gråa och den svarta. Den vita zonen är där hästen inte ens registrerat att det står en transp i närheten- alltså ett ställe där du inte ska träna på lastning. Den gråa är det område där hästen ser och är medveten om transp. men fortfarande kan slappna av och tycka det är ok att vara där- idealiskt för lastträning här. Den svarta zonen är det område där hästen är orolig, rädd, spänd och absolut inte vill vara- förkastligt att räna här, hästen kan omöjligt lära sig något här.

Dessa olika zoner är olika för olika hästar. En del har svarta zoner som bara är i själva transp. eller på lämmen medans andra har svarta zoner på flera meter. Detta är jätteviktigt att tänka på så man hela tiden anpassar träningen efter hästen.

Ju mer du tränar i den gråa zonen med rätt motivation och rätt attityd desto snabbare blir det en vit zon, alltså ett område där hästen är helt oberörd av det som förut var otäckt. Då är det dax att gå vidare, hitta den grå zonen igen och fortsätta där.

Denna metod med zoner kan man för över på allt man gör med hästar vilket dels förenklar det för hästen att verkligen kunna göra det vi ber om och jag som tränare har hela tiden världens bästa facit på vad som funkar och inte funkar med varje häst. Hästen talar hela tiden om vad den är redo för.

Hoppas du har fått en klarare bild av det hela nu!

Hoppas du har fått en klarare bild av det hela nu!
Nej, det kan jag inte direkt påstå. Du är nog för djup för mig.
Fr a förstår jag inte din vita zon. Och så undrar jag, om du blandar ihop inlärning med miljö/fobi-träning?
Du har missförstått alltihop!!!
Du menar hela mitt inlägg? Jisses, då har jag verkligen problem! Jag är synnerligen tacksam, om du vill gå igenom alltihop och visa hur du menar. :idea:

Som Harlekin berättar det, är inte hästen ett dugg rädd för transporten. Han står kvar i den, så länge han matas med godis. Därefter backar han ut, oavsett vad Harlekin gör, för att få honom att stanna. Troligen inte ett fall av rädsla för platsen, m a o.

utan anv. maten för att få hästen att tycka det är ok att bara vara där. Låt hela situationen bli så positiv som möjligt att hästen inte har någon anledning till att tycka det är obehagligt att vara där.
Det är ju just det, jag beskrev i mitt sista stycke!?

Om hästen tycker det är otäck att vara runt och i transporten spelar det ingen roll om du lärt den att stå still på kommando någon annanstans för det kommer inte funka. Alltså ändra hästens motivation till att vilja vara med dig vid/i transporten. Och vad som motiverar en häst är olika från häst till häst så det får man ta reda på, men de flesta är ju väldigt förtjusta i mat vilket är jättebra för oss hästtränare.
Du vill mata hästen kvar! Jag vill att hästen vill stå kvar, för att jag ber den om det. Motivationen! En fråga om vilket slags förhållande vi har. Om hästen tycker platsen är otäck, ska den ändå stanna kvar och lita på, att jag har koll på situationen! Inte för att jag matar den med äpple.

Men jag har väl som sagt missuppfattat alltihop. Ska fråga mina hästar imorgon, varför dom inte skiter i, vad jag ber dom om. Det kan bli intressant! :crazy:

LIA

:o har själv fått lite råd och tips ang den här tråden :bow: :devil:

Men hur länge ska man hålla på att öva en sådan här sak tycker ni? 15-20 min?

Jag kommer att fortsätta med mat, el godis i alla fall för det går mkt bättre. Eftersom jag inte har en egen transport har jag lite press på mig, men missförstå mig inte nu för jag har tillgång till transport ända tills september o det är juli nu så jag hinner utan att stressa in hästen i transporten.

Tack för alla tips o ideer. /Harlekin

Hur brukar en aldrig körd häst reagera på när man kör iväg i transporten? Hur långt ska man köra första gången? En del tycker 10 m o en del flera kilometer på rak fin väg så den får upp balansen o fattar att det är ok. Vad tycker ni?

v_NiniZ_v skrev:
:o har själv fått lite råd och tips ang den här tråden :bow: :devil:

Men hur länge ska man hålla på att öva en sådan här sak tycker ni? 15-20 min?

Man övar tills det har blivit ett litet framsteg,när allt är bra och ni slutar så minns hästen det nästa gång :)

Jag tycker inte heller om det här med att ge hästen godis även om den har varit duktig.
Min häst vill gärna bli lite naffsig när man gör det så jag tycker inte att det funkar.
Det går ju lika bra med att berömam genom att sluta med det farliga för en liten stund, kela, klia, vad som helst egentligen.

har du några tips på hur man tränar en häst att stå stilla i transporten under färd? Mitt sto är inte svår att få på kärran, men väl inne sparkar hon med frambenen konstant under färd. Hon har till och med sparkat sig igenom golvet en gång. (sparkade i 35 mil) Hur ska jag träna detta? Du verkar vara duktig på lastträning så jag tänkte att du kanske har några bra tips till mig?

Sparkar hon direkt hon kommit in? Dvs innan lämmen är uppe etc?

För mig beror den typen av sparkande (grävande) jag antar du menar, att hästen är missbelåten med något. Att klura ut orsaken till det är knepigt utan att se situationen.
Sparkar hon aldrig annars? Om så är fallet, skulle jag börja kolla av ev orsaker i transporten.

Exempel på sådant som våra hästar ogillar är mellanväggen respektive stängd topplucka.
Vissa uppskattar inte kort uppbindning= låst huvud, vilket används av en del.

Tänk efter hur du kör! En skumpig och hafsig körning gör färden onödigt besvärlig för hästen. Har du åkt med själv i en transport, vet du vad jag menar.

Som du märker, söker jag helst orsaken till hästens beteende, för att åtgärda där, hellre än att tvinga hästen att sluta sparka. Om det är fråga om rent okynnessparkande, blir det till att angripa det problemet.

LIA

Hon börjar sparka när jag stängt dörren och fällt upp lämmen. Hon är likadan om luckan är öppen eller stängd. Om mellanväggen är i mitten eller åt sidan så hon får mera plats. Om jag kör på grusväg eller på jämn asfalt. Jag tror helt enkelt hon är förbaskad för att hon är instängd i den där "lådan". Men jag vet inte hur jag ska angripa detta. Hon har en viss ovana att skrapa med framhovarna eller bara lyfta dem även på stallgången, men det blir bättre och bättre. (Har bara haft henne sedan april.)

I godis-belönar-frågan håller jag helt med LIA!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
705
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar