Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av detta, men att kalla mig idiot känns lite väl magstarkt. Bara för att det inte fungerar för dig så finns det ju inget som säger att det inte kommer att fungera för andra.

Jag har ett levande exempel här hemma, min numera 10åriga hingst, då han var unghäst var han omöjlig att lasta, han var inte rädd, bara jäkligt envis.
Testade 2ggr med halsrem, och nu har han lastat sig själv i 8år.

Så nästa gång du känner för att idiotförklara människor kan du väl ta och tänka efter en gång extra först, blir så mkt trevligare stämmning då.

MVH
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Jag håller inte på att envisas med att den ska gå in själv.

Går det inte på ett par tre försök så går vi in tillsammans o det tar inte 5 min. nu menar jag vid nyinlärning.

Jag vill ha lugn o ro när jag lastar o är ensam. hästarna blir gärna misstänksamma om det helt plötsligt är fler o ngn som sätter en hand där eller annan oväntad handling.

När min stora var ung hade hon en benägenhet att gå in med nosen utmed golvet:eek:. Dels för risken med tramp på linan o dels för att jag inte ville att hon skulle slå i huvudet i frambommen. då gällde det att vara kylig o helst förebygga genom att försöka få upp huvudet INNAN hon kom till bommen.
Senare kunde jag säga åt henne lättare.

Det har nog aldrig tagit 5 min att lasta. Uppfödaren hade lagt en mjuk ramp utanför stalldörren som vande alla vid just en ramp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

min var också helt nonchalant mot spö pet innan, tog då och petade med handtaget samtidigt som jag upprepade "gå in", ett steg upp på rampen = beröm och inget pet. inget dragande i grimman utan bara rikta huvudet rakt in i transporten.

i början så la jag ett spår in i transporten av godis, kastade dem längre och längre in så hon skulle våga gå in efter dem(tog ner frambommen för att hon inte skulle få för sig att gå under den), backade ut henne innan hon han göra det själv. när hon var avslappnad med detta och rampen var avdramatiserad så var det mindre godis och hö där framme som gällde det krävdes med pet och raktriktning när hon inte hade huvudet i golvet och gick och lullade in/ut hela tiden(ville inte stanna inne så länge). nu behöver jag inget godis men då min transport är så liten så har jag fortfarande frambommen nere när jag lastar, det enda "problemet" nu är att hon inte vill ta det pytte lilla extra steget för att hennes rumpa ska komma in helt för att man ska kunna stänga bakbommen.

Jag skulle inte kalla det "nonchalant" i hans fall - han är livrädd för spöet. Och när det blir för mkt för honom (ibland räcker det att spöet kommer i närheten, ibland först om man petar på honom) slår han över till total likgiltighet för omvärlden som ngn sorts försvarsmekanism.

Godis har jag också kört med. Numera när han inte är direkt rädd för transporten går han in och hämtar godiset och sen snabbt som attan ut igen :D Tidigare hjälpte inte godis alls.

Känner igen problemet med sista steget... Brukar funka för oss om jag tar bort frambommen och ngn står utanför framdörren och håller foderhinken ganska långt ut. Men det är ju detta med x antal medhjälpare... Vore skönt om han kunde ta det där steget ändå!
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Det är absolut möjligt att kunna lasta honom genom att sända in honom. Du står vid sidan av honom sen har du ett långt spö som du börjar dutta med ungefär vid magen, inte hårt eller så utan behåll samma tryck, fortsätt dutta tills dess att han börjar tröttna på det irriterande duttandet på magen och går fram ett steg. Då låter du honom vara eftersom han gjorde rätt, sen börjar du dutta igen och forstätt tills han går fram ett steg, sluta då på en gång. Om han börjar backa så fortsätter du dutta tills dess att han tänker framåt. Detta tar lite tid, men jag höll på kanske 3 timmar och tränade och min häst går raka vägen in själv och stannar där och jag kan backa honom ett steg bakåt och sedan dutta på rumpan och han vet då att det betyder framåt för att slippa obehaget. Gör det lätt för hästen att vilja vara inne i transporten där han får vara ifred och svårare för hästen att vara utanför.
Hästen ska alltid ha fokus inomot transporten. Så om han tar huvudet åt sidan tittar åt ett annat håll så lägger du tryck på grimskaftet åt sidan så hans huvud riktas in i transporten och släpp.

Jag tror också att det är möjligt, men för denna häst ett betydligt längre projekt än 3 timmar... Så som du beskriver har vi försökt under betydligt längre tid än så (även med tränare). Problemet om man ska skicka in honom är att det där första steget aldrig kommer. (Som jag nämnde i förra inlägget har han mkt svårt för spö.) Däremot om jag följer med in går det bra. (Övade nu i helgen och då gick han in utan linor när jag följde med in på andra sidan sidoväggen. Men så fort jag ens börjar fundera på att gå bakåt mot bommen följer han med...)
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Var kanske lite otydlig, alltså när jag går med in går det bra utan spö.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Nöj dig med det sålänge. beröm den! Försök INTE att hålla emot om den backar!!!
Gå ut i fram o ha en lina som löper utan motstånd om hästen backar ut alt. att ngn stänger bak.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Det har du rätt i! Jag var jättenöjd att han gick in utan linor, även om det inte gick att stänga själv. Ser det egentligen inte som ett måste att jag kan skicka in honom, hade mest varit praktiskt att kunna lasta själv. Vi kan ju öva vidare och hoppas att det går bättre med tiden :)
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Hur har du tränat honom innan?

Utifrån att jag inte vet hur du tränat så skriver jag nu hur jag hade tränat en så svår häst. Och till att börja med kan jag tipsa om att ha en transport med step-up och fronturlastning. Rampen är ofta det som hästarna har svårast för. Den är osäker mark, den svajar och ger efter. Fronturlastning är toppen för träningen och när man åker själv med hästen! För träningens skull så tänker hästen framåt. Den går inte in med vetskapen att ut är bakåt.

Hade jag börjat träna en svår häst hade jag börjat utan transport. Stärk ledarskapet och tilliten genom att använda andra farliga saker. Ta en pressening t.ex. Det är oxå osäker mark, att lära hästen gå över en pressening stärker självförtroendet och ökar hästens tro till tränaren.

När man tränar på att desencetice något så handlar det om att få hästen lugn i närheten av det farliga och sedan gå därifrån. Dvs gå mot presseningen stanna innan och vänta på att hästen sänker huvudet. Backa och gå därifrån. Kom tillbaka men be nu om ett steg närmare. Var lugn hela tiden, be mjukt och kräv inga underverk. Fortsätter man så här så kommer man närmare och kopplar vi det till transporten istället så kommer hästen snart stå med framhovarna på rampen. Få då inte hybris o gå på, låt hästen stå där tills den är avslappnad och sänker huvudet o backa sedan därifrån. Man kan gärna nyttja godis, men BARA NÄR HÄSTEN ÄR LUGN. kommer man så långt kanske det räcker för den dagen. Ge t.ex. hästen dennes kraftfoder med framhovarna på rampen o avsluta där med att det var trevligt. Att bara kräva baby-steps är jätteviktigt och att alltid se till att hästen blir lugn o sänker huvudet innan man tar nästa steg. Något att tänka på är oxå att en häst som äter med huvudet i marknivå är lugn... Utnyttja det ;)

Eller så kanske hästen är som min ena vallack, när vi köpte step-up o han slapp rampen så går han rakt på o lastar sig själv, utan träning...

Håller med om att fronturlastning hade varit guld värt för denna häst! Tyvärr har jag ingen möjlighet att byta transport och känner ingen med fronturlastning som vi kunde låna att träna med. Vad gäller rampen tror jag inte att det är största problemet för honom, mer att det är smalt och en återvändsgränd.

Jag har tränat alla möjliga 'farliga' grejor med honom för att få honom att lita på att det inte är så farligt om jag säger att det inte är det. Tex presenning, trånga passager, träbro, nedhängande lakan, fladdrande plastband, mjölkflaskor osv. Det går mkt bättre än i början, men trånga passager har han svårt för. Kan ej gå igenom lugnt utan springer igenom... Tänkte att jag skulle öva på att skicka in honom i foderspiltan som ngn föreslog tidigare.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

De flesta hästarna som har dåliga lasterfarenheter har blivit dragna i grimman eller haft spö bakom- den reaktionen som du får. Den har fokus bakåt antar jag.
Öva på att hästen går in före dig o ge den beröm o godis. Sen lastar du med mat inne i trailern- INTE på vägen in då rutinerade hästar tar en tugga o backar ut igen:rofl:
Säg - Gå in! även när hästen ska gå in i sin box själv.

håll till på inghängnad plats o lastträna dagligen när hästen är van att få sin ordinarie måltid som den då kan äta där istället.

Jag börjar alltid med att följa med ovana hästar IN för att inte få en häst som börjar tänka bakåt. Dra inte utan få hästen att följa med dig som överallt annars.
Stå inte på luckan som ett fån utan ta fart. En ovan häst kan få undersöka lucka o golvet- om det håller eller inte;). Går den inte på- vänd o ta ny fart. Den ska inte får bassning för att den inte går in, utan för att den inte går med beröm sen direkt- även om det är basics..

Lastar man med linor ska den som håller hästen absolut inte dra. bara se till att hästen står rätt. Drar man får man ofta en häst som reser eller kastar sig.

Låter bra! Det där med att se till att man kommer med schvung har jag också märkt. Han får nosa och fundera på hur han ska lösa det hela, men sen går det bättre om jag vänder och tar fart igen. Så att han inte tänker bakåt redan när man börjar.

Hihi, det där med att ta en tugga och sen gå ut har jag också insett :D Han är en mästare på att fylla munnen så mkt det går på en tiondels sekund!

Det där med kvällsmat i transporten är verkligen värt att fundera på... Enda problemet är att min andra häst antagligen käkar upp all maten innan denna vågat sig i närheten av transporten. (Men det går ju att fixa separata hagar kanske.) Och att jag känner mig lite för lat för att koppla på transporten varje kväll. Men det vore iofs smidigt om han kunde 'öva' på egen hand...

En kompis frågade om man verkligen behöver hänga på transporten på bilen för att öva om det är en boggi. Spontant skulle jag säga att man alltid behöver det, eller vad tror ni?
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Jag tycker du är inne på rätt spår, du har ju tränat massor med "farliga" saker. Ge inte upp utan fortsätt så får du nog en häst som kommer att kunna gå in själv eller som du kan skicka in. Det kvandi skriver är bra! Håll inte på med linor eller spö. Träna mycket på att skicka iväg honom som typ in i spilta/box. Få honom att själv gå framåt. Tålamod....
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Däremot om jag följer med in går det bra. (Övade nu i helgen och då gick han in utan linor när jag följde med in på andra sidan sidoväggen. Men så fort jag ens börjar fundera på att gå bakåt mot bommen följer han med...)

Nu hade jag sist en väldigt transporttrygg häst, men han var också svår att skicka in. Gick man in före gick han alltid in, skickningen gick inte alls från början men blev bättre och bättre med mycket träning.
Tränade och tränade eftersom jag tycker det är enklas att stå kvar utanför :) Eftersom jag oftast åkte själv.

Men de gånger jag inte hade tid utan behövde åka så gick jag med in, gick ut genom skötardörren och bak för att stänga. När jag började göra detta hade jag alltid en foder framme att äta på i början. Innan jag verkligen stängde så övade jag bara på att gå ut i skötardörren och in igen, sedan att gå bak och klappa lite för att sedan backa ut honom frammifrån. Dvs tränade på att stå kvar där tills han blev ombedd att göra annat. Stå inne i tranporten skulle vara den enkla och mysiga lösningen för honom.

Första gångerna hade jag en longerlina med mig ut, men insåg sen att det krånglade bara till det... men detta var på en häst som var trygg och lugn i transporten. Men tydligen inte tillräkligt för att gå in själv :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Fast hon kallade inte dig för idiot, hon kallade metoden för idioti..

TS: har du provat med att bara lägga fram linorna? Dom flesta hästar lär sig fort att det inte är någon idé när linorna kommer fram så i många fall räcker det att bara visa upp dom.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Nöj dig med det som sagt. Låt den gärna äta en stund inne. Jag gick med min i början, stod kvar så hon fick äta, men gick ut innan hon ätit klart , dvs när hon gärna ville vara kvar inne. Efter några gångers "avbruten" matstund gick hon gärna in själv och åt vilket gjorde att jag kunde stänga bommen. Min står inte heller kvar när jag går ut, vilket är ganska förklarligt, lastträningen har ju gått ut på att hon får beröm när hon går dit jag går, går jag ut vill hon ut med.

Sen som axel skrev; vill den gå ut, håll inte emot. Risken är att den blir rädd, slår upp huvudet eller ställer sig och slår sig. Då blir det 3x svårare nästa gång. En häst med klaustrofobiska tendenser måste känna att den kan komma ut utan tryck i nacken.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Har inte sagt att du är en idiot, dom orden valde du själv, utan att det är ett idiotiskt sätt att lasta på för det kan förstöra otroligt mycket. Man kan inte tving in en häst genom att hålla fast den.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

kl

Det går alldeles utmärkt att lasta med linor själv :) En lina runt bommen, fäst i grimman, en lina fäst i bakkant på trabsporten som du kan lägga runt rumpan. Själv står du vid sidan av rampen.

Som fler andra poängterat är det viktigt att inte dra, utan linan runt bommen är bara för att styra hästen rätt. Var noga med att hålla den sträckt, hala in allteftersom så att den inte slackar.

När hästen är inne kan du snabbt lägga linan runt fyrkanten som baklämmens stängning går in i (dålig förklaring hoppas du förstår vad jag menar), på så sätt kan hästen inte backa ut innan du fått fast bakbommen.

Linan som går runt frambommen lägger du över ryggen på hästen och låter "överflödet ligga på andra sidan mellanväggen, medan du går runt och sätter fast. Alternativt om du bara satt fast bakbommen, men inte ännu stängt luckan att du går in i transporten i den tomma delen med linan i handen innan du sätter fast framtill.

Det viktigaste är att du är lugn och metodisk, gör likadant varje gång och att du har full kontroll över linorna :)

Så småningom lär sig hästen att skickas in själv, med grimskaftet över halsen. Det är ju samma princip bara taget ett steg längre, dvs inga konstigheter utan du står på samma ställe och gör precis som om du haft linorna.

Att irritera hästen så att den går in fungerar förmodligen bara med de saktmodiga :devil:
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

*kl*

Hej allihopa, ursäkta att jag försvann från tråden! Semester... Hinner inte svara alla individuellt nu, men ville tacka för alla bra tips :) Kul att så många svarade! Hästarna är på bete nu, men ska öva vidare sen och prova på tipsen.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Om du vill förenkla det lite så kan du istället för linor prova med att ta ett vanligt grimskaft bakom hästen som en medhjälpare håller i på ena sidan och du själv med ena handen samtidigt som du leder hästen med andra handen in i släpet. Fungerade utmärkt på en häst som vi hade och det behövs ju åtminstone bara en medhjälpare och är lite mindre trassligt än linor. Har tränat en av våra hästar i över ett år 2 gånger om dagen efter en trafikolycka då släpet välte och jag ledsnade också på att koppla på släpet utan köpte pallbockar på Biltema och satte två bak och en fram, sen är det ju bara att öppna och lasta, hur stabilt som helst. En superlösning är att köpa ett Fautrassläp med step-up och bakbom som man stänger inifrån, det absolut bästa släp jag haft och hästarna älskar det och väldigt mycket säkrare i och urlastning när man är själv.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Vill bara tipsa om att också tänka på att transporten ska vara ljus och trevlig (t ex öppna sidodörren), att man inte ska vara stressad och att man ska tänka på hur man kör när hästen väl står i släpet.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Jag har gjort precis som Trix.
Efter ett tag kunde jag skippa linan där bak och bara ha en lina fram om bommen och styra in honom.
Nu för tiden går han in själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 830
Senast: HannaZ
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp