Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

leia

Trådstartare
Jag tänkte fråga om ni har några erfarenheter eller tips om hur man skulle kunna lasta en häst ensam om hästen normalt endast går in om man har två longerlinor på varsin sida om rampen (och till slut bakom hästen)?

Idealet vore förstås om hästen gick in själv så att jag kan stanna där bak och sätta för bommen etc. Att han skulle gå in själv bara genom att man skickar in honom ser jag tyvärr som omöjligt (eller typ ett 8-årsprojekt). Efter 3 år med tidvis intensiv lastträning är jag glad att han överhuvudtaget går in...

Men som det är nu behöver jag alltså två medhjälpare som håller linorna. Vore skönt att kunna lasta själv om man åker och tränar etc. Har ni några ideer hur det kunde gå till? Jag tror inte att det funkar att jag går in med hästen och sen bak för att stänga bommen, eftersom hästen hittills kastar sig ut efter ett par sekunder => man måste stänga snabbt. När bommen väl är för står han lugnt. Jag har förhoppningen att han vänjer sig med tiden och jag kör alltid jätteförsiktigt.

Skulle man kunna ha en lina runt bommen fram och en annan fäst på ena sidan av rampen och runt rumpan på hästen medan man står på andra sidan eller så? Känns lite som att det finns risk att jag eller hästen trasslar till det med linorna...

Jag såg en sån här på bild, är det någon som använt en sån? Vet inte om det vore nåt...
49028-l1.jpg
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Kan kanske funka om du sätter halsrem på hästen och fäster en lina i denna som du sedan drar runt bommen där framme. Led sedan in hästen som vanligt och ha en hjälpare som håller linan spänd.
Då kommer hästen aldrig bakåt och lär sig sedan att det inte är ide att backa. Håll linan spänd hela tiden och massa berömm och lite eftergift när han går framåt.

Lycka till
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

min häst gick bara att lastas med lina innan, men då det var både jobbigt och omständligt så tränade jag in en ny teknik. står bredvid hästen och skickar in, visar vägen in med grimskaftet och petar henne på rumpan med dressyr spö (ponny akuten style). förutom att hon (envis som hon är) tar tid på sig och tar runder lite så är det mycket trevligare att inte utsätta medhjälpare för fara.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Träna lastning intensivt med att skicka in är mitt tips. Ha gärna nån inne med något gott och hjälp med linor i början men att du ska skicka in hästen.
Min "svårlastade" häst blev lättlastad på 1 vecka med träning varje dag. Nu kan det tvekas nån gång men ofast räcker det med att gå in och visa att det finns mat så går hon snällt in själv.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Tack för tips! Varför ska man ha halsring istället för grimma?
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Håller med om att det vore mkt trevligare! Försökte ungefär såsom du beskriver, men har aldrig lyckats få honom att gå in själv :(
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Min var väl inte jätte svårlastad men ville att det skulle gå enklare.

Det jag gjorde var att ge honom kvälls maten i transporten varje kväll och det funkade kanon.
Nu åker vi inte transport så ofta för tillfälet så nu kar vi det som "lek" då jag kastar in en morot som han får hämta där inne, han älskar den "leken" :d

Kram
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Har tränat dagligen under perioder, men att skicka in har aldrig funkat. Tog ett halvår att lyckas lasta honom när han skulle flytta, även med hjälp av professionell tränare. (Blev kvar några månader extra, tur att stallägaren var flexibel.)

Däremot har jag aldrig provat att skicka in kombinerat med linor som du föreslår, det kanske vore ett sätt att komma igång för att sen skippa linorna. (Jag vågade prova med linor först efter 2,5 år eftersom han är så bakskygg och slår - men med linorna går han in from som ett lamm.)
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Detta har jag faktiskt också funderat på! Är dock ej säker på att mat är tillräckligt motiverande. Om jag lägger mat i krubban i transporten när han står där inne äter han inte, endast om jag håller fram hans vanliga foderbunke. Men han kanske skulle vänja sig? Vi har foderspiltor i stallet (lösdrift) och det är först nu efter 2,5 år som han går in självmant (och fortfarande endast om kompisen går in först). Känns lite jobbigt att hänga på transporten varje kväll under 2,5 år... Fast då skulle jag kanske äntligen lära mig att backa rätt ;)
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Jag tog en del inspiration från ponnyakuten och de tipsen är jättebra!

Det funkade jättebra på min kille som vi tillslut fick använda lina på..och när vi kom dit, så gav jag upp och började lastträna varje dag i ca en månad. De första dagarna kom vi bara till rampen, men nöjde mig med det när pålle verkade lugn och inte stretade, sen byggde vi på dag för dag och ökade kraven. Metoden började jag redan att träna på i vattenspiltan dessutom, har man ett trångt utrymme i stallet, eller en spilta, utnyttja den! Altså att man övar in lastningstekniken på förhand på ett ställe som hästen redan anser är okej. Jag skickade min häst in och ut i vattenspiltan eftersom att det är så jag vill lasta och som min häst vill bli lastad..han totalvägrar om någon går före..Vilket också visade sig under lastträningen, det hade jag inte ens tänkt på innan. Sånt får man också kolla, prova lite olika metoder och se vad hästen svarar bäst på.

Började liksom om från början eftersom att jag för vår del insåg att hästen tyckte att transport var totalt onödigt eftersom att vi lastade så sällan, rädd var han inte, men tjurig. Så ett tips är att lastträna ofta om man vill slippa problem, att man gör det till en vana. Man behöver ju inte ens åka någonstanns, bara in och ut :)

Tog som sagt mycket tips från PA bla huvudet i rätt riktning, peta till när rumpan hamnar på sniskan. Sen körde jag mycket på att "trötta ut" genom att picka med spöt som TL gör, för att ens försöka göra ett litet drag i grimman i rätt riktning på min häst funkar inte, han backar då och det är liksom inte lönt att hålla emot. Så istället pickade jag tills han ledsnade och ville komma undan = förmodligen ett steg framåt, jag slutar som eftergift. Tillslut knatade hästen bara rätt på vid första "picken", bara sådär!

Jobbade också mycket med systemet att ta något kliv framåt, backa osv för att hästen aldrig får förvänta sig eller ligga steget före.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Tyvärr missade jag ponnyakuten (tror inte att de finns kvar på svt play :() Men känner igen tipsen som du nämner från lastövningar med tränare.

Jättebra ide att öva att skicka in och ut i foderspiltan! Funderade faktiskt på det för länge sen, men på den tiden var det lika svårt att få honom att gå in där som i transporten, så det hjälpte inte. Men som sagt har han vant sig vid foderspiltan nu, så nu kan jag öva mer där. Har även byggt upp och övat andra trånga utrymmen (mellan rundbalar etc), men det har inte hjälpt i transporten hittills tyvärr. Hade nästan gett upp lite, men nu känner jag mig motiverad igen!

Vad det gäller att picka med spö funkar det inte alls på denna häst (till skillnad från min andra, som numera går in i transporten som ingenting). Han stänger ner helt för spö och andra 'verktyg' och blir helt passiv och i stort sett okontaktbar. Jag har aldrig provat förstås, men tror att man skulle kunna slå nästan hur hårt som helst utan att han reagerar. (Troligen slagen mkt i sitt tidigare liv.)
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

min var också helt nonchalant mot spö pet innan, tog då och petade med handtaget samtidigt som jag upprepade "gå in", ett steg upp på rampen = beröm och inget pet. inget dragande i grimman utan bara rikta huvudet rakt in i transporten.

i början så la jag ett spår in i transporten av godis, kastade dem längre och längre in så hon skulle våga gå in efter dem(tog ner frambommen för att hon inte skulle få för sig att gå under den), backade ut henne innan hon han göra det själv. när hon var avslappnad med detta och rampen var avdramatiserad så var det mindre godis och hö där framme som gällde det krävdes med pet och raktriktning när hon inte hade huvudet i golvet och gick och lullade in/ut hela tiden(ville inte stanna inne så länge). nu behöver jag inget godis men då min transport är så liten så har jag fortfarande frambommen nere när jag lastar, det enda "problemet" nu är att hon inte vill ta det pytte lilla extra steget för att hennes rumpa ska komma in helt för att man ska kunna stänga bakbommen.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Om det inte finns kvar på play så tror jag inte att dvd:erna är värst dyra, du kan väl kolla upp saken? :)

Min är inte direkt brydd för spön eller liknande heller.
Men jag tyckte ändå att pickandet hjälpte för det blev så störande tillslut att han ville undan det och det är själva grejen, så jag skulle testa..från början stod jag säkert och pickade som ett tok i en halvtimma :D
Tanken är ju att dutta på samma ställe hela tiden tills hästen ger ett svar framåt, då slutar man och berömmer. Man kan givetvis förstärka med rösten, smacka eller säga framåt eller vad man nu vill.

Som i PA så stod de före hästen, pickade hästen på korset/rumpan samtidigt som man rakriktade huvudet in mot transporten, som en drivande hjälp men som ska vara störande så att hästen vill ifrån det. Så fort hästen flyttar undan rumpa etc måste man flytta tillbaka den så att hästen alltid står i rätt riktning. Han poängterade att det är jätteviktigt att sluta och ge efter direkt hästen rör sig i rätt riktning. Och även det där att röra sig framåt och bakåt flera gånger så att hästen hela tiden hålls sysselsatt och inte hinner tänka så mycket på själva transporten.

Jag som skickar utifrån rakriktade huvudet, stod på sidan av rampen, eller på sidan av nära ingången sas så att jag kan styra huvudet inåt och pickade på korset/rumpan

I början tog jag även bort mellanväggen helt så att det fanns gott om utrymme, den introducerade jag senare.
Jag lekte faktiskt lite och backade in hästen några gånger också i släpet.

Ett låååångt spö är att föredra som förlängd arm :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Här visar väl lite av metoden, i alla fall själva petandet/trycket med spöt som den här hästen iaf väldigt lätt verkar förstå..
Peta på bogarna så att hästen lyfter frambenen har jag också sett i PA

http://www.youtube.com/watch?v=vUndnmJ810A
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Kan kanske funka om du sätter halsrem på hästen och fäster en lina i denna som du sedan drar runt bommen där framme. Led sedan in hästen som vanligt och ha en hjälpare som håller linan spänd.
Då kommer hästen aldrig bakåt och lär sig sedan att det inte är ide att backa. Håll linan spänd hela tiden och massa berömm och lite eftergift när han går framåt.

Lycka till

= Idioti. En självutnämnd expert gjorde detta på min (föredetta) svårlastade häst. Resulterade i att han blev rädd för att bli bunden och känna tryck i nacken vilket han inte brytt sig om förut..
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Det är absolut möjligt att kunna lasta honom genom att sända in honom. Du står vid sidan av honom sen har du ett långt spö som du börjar dutta med ungefär vid magen, inte hårt eller så utan behåll samma tryck, fortsätt dutta tills dess att han börjar tröttna på det irriterande duttandet på magen och går fram ett steg. Då låter du honom vara eftersom han gjorde rätt, sen börjar du dutta igen och forstätt tills han går fram ett steg, sluta då på en gång. Om han börjar backa så fortsätter du dutta tills dess att han tänker framåt. Detta tar lite tid, men jag höll på kanske 3 timmar och tränade och min häst går raka vägen in själv och stannar där och jag kan backa honom ett steg bakåt och sedan dutta på rumpan och han vet då att det betyder framåt för att slippa obehaget. Gör det lätt för hästen att vilja vara inne i transporten där han får vara ifred och svårare för hästen att vara utanför.
Hästen ska alltid ha fokus inomot transporten. Så om han tar huvudet åt sidan tittar åt ett annat håll så lägger du tryck på grimskaftet åt sidan så hans huvud riktas in i transporten och släpp.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Hur har du tränat honom innan?

Utifrån att jag inte vet hur du tränat så skriver jag nu hur jag hade tränat en så svår häst. Och till att börja med kan jag tipsa om att ha en transport med step-up och fronturlastning. Rampen är ofta det som hästarna har svårast för. Den är osäker mark, den svajar och ger efter. Fronturlastning är toppen för träningen och när man åker själv med hästen! För träningens skull så tänker hästen framåt. Den går inte in med vetskapen att ut är bakåt.

Hade jag börjat träna en svår häst hade jag börjat utan transport. Stärk ledarskapet och tilliten genom att använda andra farliga saker. Ta en pressening t.ex. Det är oxå osäker mark, att lära hästen gå över en pressening stärker självförtroendet och ökar hästens tro till tränaren.

När man tränar på att desencetice något så handlar det om att få hästen lugn i närheten av det farliga och sedan gå därifrån. Dvs gå mot presseningen stanna innan och vänta på att hästen sänker huvudet. Backa och gå därifrån. Kom tillbaka men be nu om ett steg närmare. Var lugn hela tiden, be mjukt och kräv inga underverk. Fortsätter man så här så kommer man närmare och kopplar vi det till transporten istället så kommer hästen snart stå med framhovarna på rampen. Få då inte hybris o gå på, låt hästen stå där tills den är avslappnad och sänker huvudet o backa sedan därifrån. Man kan gärna nyttja godis, men BARA NÄR HÄSTEN ÄR LUGN. kommer man så långt kanske det räcker för den dagen. Ge t.ex. hästen dennes kraftfoder med framhovarna på rampen o avsluta där med att det var trevligt. Att bara kräva baby-steps är jätteviktigt och att alltid se till att hästen blir lugn o sänker huvudet innan man tar nästa steg. Något att tänka på är oxå att en häst som äter med huvudet i marknivå är lugn... Utnyttja det ;)

Eller så kanske hästen är som min ena vallack, när vi köpte step-up o han slapp rampen så går han rakt på o lastar sig själv, utan träning...

Här lasttränade vi häromdagen med två åringar, kompisens svårlastade femåring och min en gång svårlastade vallack(som var med för att visa unghästen trygghet)...
lastningmej2.jpg

15.JPG

14.JPG
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Tyvärr missade jag ponnyakuten (tror inte att de finns kvar på svt play :() Men känner igen tipsen som du nämner från lastövningar med tränare.

Jättebra ide att öva att skicka in och ut i foderspiltan! Funderade faktiskt på det för länge sen, men på den tiden var det lika svårt att få honom att gå in där som i transporten, så det hjälpte inte. Men som sagt har han vant sig vid foderspiltan nu, så nu kan jag öva mer där. Har även byggt upp och övat andra trånga utrymmen (mellan rundbalar etc), men det har inte hjälpt i transporten hittills tyvärr. Hade nästan gett upp lite, men nu känner jag mig motiverad igen!

Vad det gäller att picka med spö funkar det inte alls på denna häst (till skillnad från min andra, som numera går in i transporten som ingenting). Han stänger ner helt för spö och andra 'verktyg' och blir helt passiv och i stort sett okontaktbar. Jag har aldrig provat förstås, men tror att man skulle kunna slå nästan hur hårt som helst utan att han reagerar. (Troligen slagen mkt i sitt tidigare liv.)
De flesta hästarna som har dåliga lasterfarenheter har blivit dragna i grimman eller haft spö bakom- den reaktionen som du får. Den har fokus bakåt antar jag.
Öva på att hästen går in före dig o ge den beröm o godis. Sen lastar du med mat inne i trailern- INTE på vägen in då rutinerade hästar tar en tugga o backar ut igen:rofl:
Säg - Gå in! även när hästen ska gå in i sin box själv.

håll till på inghängnad plats o lastträna dagligen när hästen är van att få sin ordinarie måltid som den då kan äta där istället.

Jag börjar alltid med att följa med ovana hästar IN för att inte få en häst som börjar tänka bakåt. Dra inte utan få hästen att följa med dig som överallt annars.
Stå inte på luckan som ett fån utan ta fart. En ovan häst kan få undersöka lucka o golvet- om det håller eller inte;). Går den inte på- vänd o ta ny fart. Den ska inte får bassning för att den inte går in, utan för att den inte går med beröm sen direkt- även om det är basics..

Lastar man med linor ska den som håller hästen absolut inte dra. bara se till att hästen står rätt. Drar man får man ofta en häst som reser eller kastar sig.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Det som funkat bäst med min häst är att ha mat längst fram i transporten och köra "jojo lek" Först har jag bara velat att hon tittar in i transporten typ, sen kanske lägga en fot på rampen och sedan gå därifrån, gå mot transporten igen, lägga upp två fötter. Osv, sen när hon börjar gå halvvägs in för att ta hö backar jag ut henne, osv. Så att jag blir det som backar ut henne innan hon kommer på idén att backa själv.

Dock har jag först tränat att skicka utan transport mellan bommar osv. Sen kanske lägga underlag som låter, och någon presenning över osv. Tills jag kommit till transporten och gjort samma sak.

Men först är det viktigt att lära hästen att bli skickad utan något annat än dig själv och hästen. Lära hästen svänga, gå framåt stanna, backa osv när du står snett bakom och ger kommando. Träna mellan koner och så. När hästen har befäst det då kan man börja mellan bommar osv.

http://www.youtube.com/watch?v=av-utV3JRwg&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=10&feature=plcp

Dock leder jag oftast min häst in då jag har bråttom, då det ibland kan ta 5min och ibland någon timme att skicka in henne då jag inte tränat tillräckligt. Så det är viktigt att aldrig stressa utan ge det den tiden det kräver.
 
Sv: Hur lasta häst som endast går in med longerlinor själv?

Är helt ny här på Bukefalos. Sitter tittar runt. Detta var en intressant tråd. Tycker sajälv att det är svårt att veta hur man ska gå tillväga vid lastning...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 830
Senast: HannaZ
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp