visst är det konstigt att det är möjligt?Precis, ibland upptäcker jag att jag vridit kroppen i de märkligaste formationer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
visst är det konstigt att det är möjligt?Precis, ibland upptäcker jag att jag vridit kroppen i de märkligaste formationer
Skulle jag väl tro att jag gör...
I skänkelvikning vill jag ha hästen rak i sidan, men ställd i nacken. Tycker du jag ska ha kvar den rak och liksom ställa om?
Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.Jag tog för givet att du började lära in i skritt. Det verkar inte vara så?
Bibehållen ytter då. Jag skänklar inte till med ytter. Men det klart allt rör sig ju mer eller mindre, hästen uppfattar det definitivt som en rejäl ytterhjälp=galopp för henne. Försöker jag bibehålla ytterhjälpen i galopp, så får jag en gunghäst i tre galoppsteg, sen bryter hon av. Hon är inte så stark, eller så börjar hon byta hej-vilt.Ok, jag tyckte du skrev att du tog tillbaka benet såhär (sorry citat)
Så jag trodde att du hade hästen formad efter en volt, sedan tar du tillbaka ytterskänkeln, ännu mer, -så baken inte ska gå ut på spåret (dvs även trycker lite med den) och då fattar hon galopp. Det låter precis som vad jag gör för att få min medishäst att fatta galopp efter en volt, han är tränad att fatta för ytterskänkel.
(faktum är att de flesta ridskolehästarna kan jag också få att fatta galopp på det viset. Dock inte privathästen jag lånade ett par lektioner där jag hade problem med öppna och innerskänkeln. Han fattar bara för extremt lätt tryck med innerskänkeln lite fram, eller säkert sitsen för sin ägare.)
Varje gång det har gått åt helskotta öppna/sluta saker för mig så har det varit för mycket hjälper inte för lite.
(Nu kanske jag slänger in världens konstigaste kommentar, men ev kan man kanske också ignorera galoppen och ändå köra på med slutan? Sluta i galopp är väl ganska normalt?)
Är du säker på att du inte ändrar hjälpgivning eller sits när du går ut från volten? Känns ganska ologiskt att hon köper hjälperna på volt men direkt missuppfattar samma hjälper bara för att ni går från böjt till rakt spår. Du kanske omedvetet ger en lite starkare hjälp i riktningsbytet?Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.
Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.
Nä, det är jag inte. Men jag tror inte det. Möjligen att jag rätar upp mig och tittar så långt bort jag kan för att inte få en vinglig linje.Är du säker på att du inte ändrar hjälpgivning eller sits när du går ut från volten?
Nä, det är jag inte. Men jag tror inte det. Möjligen att jag rätar upp mig och tittar så långt bort jag kan för att inte få en vinglig linje.
Ska prova!Ett tips, när hästen fattar galopp, lägg en volt och vänta tills du får trav igen och gör om när du kommer till långsidan. I och med volten så behåller du formen/böjningen men det blir lättare för hästen att hålla den, sen när du går ut på långsidan igen blir lite svårare. Så småningom kanske du får några steg i trav på långsidan och innan hästen fattar galopp igen lägger du en volt. Så bygger du på antal steg på långsidan successivt. Hästen vet att det snart blir en volt och lite "lättare" då känner den sig kanske mer motiverad att behålla formen fler och fler steg i trav.
Du kan med fördel börja i skritt så hästen förstår övningen och vad den går ut på. Rid en volt, sen några steg sluta längs långsidan, lägg en volt igen, några steg sluta längs långsidan, lägg en volt, osv. Sen när du gör övningen i trav kommer hästen kanske ihåg upplägget och behåller traven mer villigt.
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.Jag tycker ofta det är lättast att lära in skänkelvikning först, t ex om man rider skänkelvikning längs med långsidan med huvudet mot väggen och bakdelen innanför spåret. När man hittar ett bra flyt där så kan man mjuk och försiktigt ställa om hästen och så blir det sluta i princip. Funkar även med skänkelvikning på diagonalen, då ställer man bara om mitt på diagonalen.
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.
Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.
Jaa, krångla inte till det nu. Jag tänker att utgår du från en volt så behöver du varken böja eller flytta någon kroppsdel, du bara bibehåller "voltformen" men fortsätter rakt fram några steg. Iom att du tänker volt igen snart så kommer både du och hästen sluta tänka att ni måste ändra på nåt så fort ni kommer ut på långsidan och "frustreringen" kanske försvinner av sig själv. Men det kan ju bero på flera saker sånt här så du får prova dig fram. Skänkelvikning är ju väldigt lösgörande också.Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.
Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.
Du behöver börja med ställningen, i början klarar de ju inte att varken tvära fullt eller ha korrekt böjningSom jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.
Oj oj oj, vad du tar i. En volt är knappast Msv C nivå och att fortsätta något/några steg i den "formen" längs långsidan är heller knappast heller Msv C nivå. Inte kan hästen heller vara särskilt stel och ha svårt att "töja sig" eftersom den inte behöver ändra på "böjningen" alls utifrån volten som jag utgår ifrån att hästen kan "böja sig" efter. Storleken på volten och tvärningen på sluta-stegen är anpassningsbart.I min värd är " trimma " en häst att göra den mer lösgjord, inte promt lära in en massa rörelser. Och lösgjord för mig är både i sidorna och överlinjen.
Jag tror att dina häst är både för hög i formen och inte kan "töja" tillräckligt i sina sidor. Det finns helt enkelt ännu inte förmåga hos hästen att töja ut sig så som hjälpgivning vill och därför protesterar hästen och tar galopp vilket förstärker de korta linjerna i det läget.
Därför blir den "lätt upprörd" när du försöker göra en sluta ( hur man nu ens kan tänka tanken att börja träna sluta i Msv C svåra och mkt knepiga linje), att i det läget som @Fiador föreslår, att fortsätta "nöta" på samma linje med samma moment-ja det är enligt mig faktiskt inte hästvänligt.
Jag skulle-precis som @AW skriver jobba med annat så hästen innan man börjar med sluta och ffa en så svår linje vara mer klar med eftergift i sidor och överlinje, så förmågan i hästens kropp finns innan rörelsen börjar tränas.