Hur lära in lugn, stegvis, bakdelsvändning?

Jag måste ju erkänna att då jag lärde mig det här, hade jag en dam som var en riktigt läromästare. På träning stannade hon ofta upp och tittade på mig som för att fråga "Vad menade du nu?" när jag gjorde fel, medans på tävling kunde hon programmen upp till MSB näst intill utantill så allt hon ville var att jag "visade" på ett ungefär var varje moment började så skötte hon resten och allt jag skulle gjöra var att följa med och låtsas jag kunde:D Aldrig en dressyr tävling med henne under 65 - 70% i något program upp till LA:angel: :o
Jag rider ju "tyvärr" en rätt outbildad travare som tjurar ihop när han inte fattar vad jag menar :cool: Då är det ju en fördel om iaf jag fattar vad jag menar *s*

Jo, travare är lite speciella, men jag har ju uppdagat det att travare (då oftast de som gått på bana/tränats för bana) ofta förknippar ett stadigare/stramare tygeltag med ökad hastighet. Så ett tips där skulle ju vara att försöka lära om hästen så att han vet att fri tygel är långsamt/bekvämt lunk, "Kontakt" på tygeln betyder vanligt arbete och att stramt, bromsande tygeltag betyder sakta. Nu beror det ju självklart på när din häst reds in, men beroende på om det var före eller efter inkjörning kan det här ha betydelse för hur han reagerar.

Här tycker jag man får fundera ut vad man vill ha för hjälpgivningssystem. Funkar hjälperna är varken fram- eller bak-delsvändning svårt. :)

Jag tror att det där är väldigt viktigt. Det är onödigt arbete att lära in en hjälp för att sedan komma på att det ställer till det i en annan ände om två år eller så. Jag vill att min häst flyttar framdelen för mina ben för att jag vill tävla på en hand och det för det mesta inte ser snyggt ut att lägga tygeln mot halsen i exempelvis en trail-klass. I en spinn kan det däremot vara bra som en signal om att det är spinn och inte något annat. På min nivå i alla fall, toppryttarna rider för det mesta inte alla grenar med samma häst och kan använda signaler på andra sätt för att det inte kommer att bli någon konflikt om vad det är som förväntas.

Jag tror att det där är väldigt viktigt. Det är onödigt arbete att lära in en hjälp för att sedan komma på att det ställer till det i en annan ände om två år eller så. Jag vill att min häst flyttar framdelen för mina ben för att jag vill tävla på en hand och det för det mesta inte ser snyggt ut att lägga tygeln mot halsen i exempelvis en trail-klass. I en spinn kan det däremot vara bra som en signal om att det är spinn och inte något annat. På min nivå i alla fall, toppryttarna rider för det mesta inte alla grenar med samma häst och kan använda signaler på andra sätt för att det inte kommer att bli någon konflikt om vad det är som förväntas.

Jag tänker också att IOM att bakdelsvändning för mig är yttepyttebörjan på piruett så har jag valt ett hjälpgivningssystem som är gynnsamt i piruetten.
Så man kan med fördel fundera på "vad det ska bli av" rörelsen även på grundnivå.
För mig ska det bli piruett. För någon annan kanske spin(jag vet inte tillräckligt kan jag erkänna om hur man lär in det..).

Det är ingen som ser att jag lägger an yttertygeln om de inte vet exakt vad de letar efter. Jag ser ut som alla andra dressyrryttare. Utom möjligen i extrema korrigeringar eller tidiga, tidiga grunder.
Hästen ska vara så lydig att den vänder framdelen av förnimmelsen av tygeln mot halsen. Och IOM att jag rider med kontakt/sträckt tygel behöver jag inte korsa över halsen etc. Dvs det syns inte nog att dressyrdomare ska reagera iaf.
Så man kan göra väldigt olika trots att man vänder för ytter sas.

Jag vill kunna räta in hästen mellan hjälperna och balansera manken även i galopp. Alltså vill jag inte behöva ändra galopphjälpen IOM att jag vill att det blir signal för byte. Så i galopp måste jag sitta för rätt galopp. Om jag då upplever en kroppsdel driva måste jag kunna linjera det utan att lämna galoppsitsen.
Därför flyttar jag framdel för hand.
Och IOM att jag vill ha en samlad vändning vänder jag för ytter tygel och inte inner.

Jag rider bruksridning och ett moment är vändning i liten ruta. Det bör då gå till så att man flyttar bakdelen några steg åt sidan, sen stopp och flyttar framdelen, sen stopp och flyttar bakdelen osv.

Bakdelen är inga problem att flytta men framdelen fattar han inte alls utan kliver iväg. Jag har inte så stor koll på hur man gör bakdelsvändning.

Så.. förklara hur man gör bakdelsvändning och sen hur man kan få ner det så att det blir stegvis från halt. Förklara gärna som om jag vore 10 år ;)
Jag är westernryttare och tränar på liknande moment som du i trailklasserna. Jag vill inte ha vändningen uppdelad på fram och bakdel utan vill ha det som en rörelse helst. Jag börjar från marken och med hjälp av tryck flyttar hästens framdel och sen bakdel, bara för att hästen ska få in rörelsen i sitt tänk. Där är det uppdelat och det är även bra att få in det som moment för du har bäst kontroll över hästen genom att kunna styra fram och bakdel separat men i vändningen i rutan bör det vara en rörelse och inte två.

Uppsuttet rider jag in i en halt och står sen still ordentligt, andas och gör ingenting för en stund. I början använder jag ledande tygeltag samtidigt som jag lägger an den andra tygeln något mot halsen, sitter tillbaka/djupt, lägger an den sidoförande skänkeln, den andra fungerar som lätt mothållande beroende på hur hästen svarar och jag har den där den behövs eftersom det inte är sidepass jag vill ha. Jag vill heller inte ha en bakdelsvändning eller framdelsvändning då det gör att hästen riskerar slå i bommarna. I förlängningen rider jag enbart med neckrein, alltså med båda tyglarna i en hand och styr gm att lägga tygeln mot halsen och med sidoförande skänkel mot mothållande skänkel.

Det är svårt att förklara så här i skrift vid den här tidpunkten (jobbar natt). Viktigast är att du tar ett steg i taget. När hästen flyttar, eller i början bara visar att den är på väg att flytta, så ska den berömmas och ta en paus då och gör ingenting. Nästa gång försöker du med två steg och sen pausa. Detta för att få in det där stegvisa lugna i rörelsen. Just travare har lite för mycket go i skallen och kan behöva det som träning.

Lägger in den här länken som är ett tips.

Jag tänker också att IOM att bakdelsvändning för mig är yttepyttebörjan på piruett så har jag valt ett hjälpgivningssystem som är gynnsamt i piruetten.
Så man kan med fördel fundera på "vad det ska bli av" rörelsen även på grundnivå.
För mig ska det bli piruett. För någon annan kanske spin(jag vet inte tillräckligt kan jag erkänna om hur man lär in det..).

Det är ingen som ser att jag lägger an yttertygeln om de inte vet exakt vad de letar efter. Jag ser ut som alla andra dressyrryttare. Utom möjligen i extrema korrigeringar eller tidiga, tidiga grunder.
Hästen ska vara så lydig att den vänder framdelen av förnimmelsen av tygeln mot halsen. Och IOM att jag rider med kontakt/sträckt tygel behöver jag inte korsa över halsen etc. Dvs det syns inte nog att dressyrdomare ska reagera iaf.
Så man kan göra väldigt olika trots att man vänder för ytter sas.

Jag vill kunna räta in hästen mellan hjälperna och balansera manken även i galopp. Alltså vill jag inte behöva ändra galopphjälpen IOM att jag vill att det blir signal för byte. Så i galopp måste jag sitta för rätt galopp. Om jag då upplever en kroppsdel driva måste jag kunna linjera det utan att lämna galoppsitsen.
Därför flyttar jag framdel för hand.
Och IOM att jag vill ha en samlad vändning vänder jag för ytter tygel och inte inner.

Min tanke var inte att på något sätt säga emot dig utan jag ville bara illustrera det där med att det är bra att tänka igenom vilka hjälper man använder för att det inte ska bli någon konflikt senare.

.

Jag är westernryttare och tränar på liknande moment som du i trailklasserna. Jag vill inte ha vändningen uppdelad på fram och bakdel utan vill ha det som en rörelse helst. Jag börjar från marken och med hjälp av tryck flyttar hästens framdel och sen bakdel, bara för att hästen ska få in rörelsen i sitt tänk. Där är det uppdelat och det är även bra att få in det som moment för du har bäst kontroll över hästen genom att kunna styra fram och bakdel separat men i vändningen i rutan bör det vara en rörelse och inte två.
.

Ja jag har ju målet klart. Jag vill kunna flytta framdelen stegvis. 1 steg, 2 steg osv. Behöver inte vara snyggt alls, men lugnt och kontrollerat.
I bruks rider man inte rutan med "flow" där går man in och ställer sig på snedden- Sen flyttar man framdelen 2-3 steg, sen bakdelen 2-3 steg osv. Det är ofta rejält trångt

Så minimala hjälper eller att det ser snyggt ut är helt oviktigt. Han behöver fatta att jag vill att han flyttar frambenen utan att röra bakbenen. Gärna ett steg i taget.

Jag ska prova volt tillbaka, så kan ju rumpan få lite stöd av väggen att inte kliva iväg.
Är det dumt att ställa sig längs ridhusväggen och kliva ut från den med frambenen några steg? Då hindrar väggen att han kan följa med med rumpan. Eller gör man sig en björntjänst?

Bakdelen kan han flytta, där får vi jobba med att han ska ta mindre steg, nu kliver han gärna iväg rätt stort, men han fattar grejen iaf.

Tack för alla tips!

Jag håller på och lär min 11:a bakdelsvändningar nu.
Såhär gör jag:
På stor volt. Flyttar bak ytterskänkeln något och ramar in yttersidan/något tagen bakdel, ställer inåt och börjar flytta - flyttar för ytterskänkeln som petar igång ytter bak, samt visar vägen med innertygeln (och stoppar upp med innerskänkeln och yttertygel om hon ramlar iväg). Fortfarande på den stora volten och flyttar steg för steg. Sedan minskar jag volten bit för bit så att det blir som en spiral liksom.
Ungefär såhär
3c6921c425343a73a41537486f26be2f.jpg

Nu är våra inte så centrerade än då hästen är ung och vi nyss börjat med detta, men jag tycker att detta sättet lär dem på ett enkelt sätt och de fattar grejen snabbt.

När man fått lite kläm på hjälperna så lämnar jag volten och sitter och gör lite små förflyttningar varsom.. Ofta i början av passet så brukar jag "släppa väggarna" och gå in nånstans i mitten av banan och flytta henne på ovan beskrivna sätt, ett par steg för ena skänkeln (en kvarts vändning ungefär), sedan gå en bit -och vända för andra skänkeln, det blir som små serpentiner nästan men med bakdelsvändningar i bågarna ;)

Jag ska prova volt tillbaka, så kan ju rumpan få lite stöd av väggen att inte kliva iväg.
Är det dumt att ställa sig längs ridhusväggen och kliva ut från den med frambenen några steg? Då hindrar väggen att han kan följa med med rumpan. Eller gör man sig en björntjänst?

Tack för alla tips!

Jag har gjort så men vill minnas att det var längs med en plogvall. Den aktuella hästen hade väldigt svårt för att flytta framdelen och skruvade runt så mycket med bakdelen att man till sist trodde att hon flyttat framdelen. Jag tror att det var flera faktorer som gjorde att den hade svårt, artros i knäna samt ett helt liv gåendes rakt fram i skogen (hästen hade nog passerat 15 årsstrecket när jag ville flytta framdelen). När den väl förstod var den dock helt med på noterna. Med en äldre och kanske fel/o-skolad häst tycker jag att man kan göra så här men med en yngre förmåga där man vill komma längre i utbildningen hade jag lärt in det på annat.

I ditt fall hade jag provat med skaklarna först eftersom hästen är bekant med det och förmodligen kommer att göra rätt (och få massor av beröm) på första försöket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka