Hur lära honom fatta bägge galopperna?

trofé

Trådstartare
Har en 4-åring som jag köpte för snart ett år sedan direkt från uppfödaren. Han var då endast grundriden. Gick i alla gångarter under ryttare i princip. Kunde "stopp-start-sväng" ungefär. Han har hela tiden haft lättare för vänster galopp och är starkare i sitt högra bakben, vilket troligen är anledningen till att vänstergaloppen ungerar bäst.

Så till det som strular just nu. Han fattar inte höger galopp med ryttare. Han har aldrig helt lärt sig skillnanden på högergaloppfattning och vänster. Tar höger ibland ute om man "vänder tillbaks" på vägen så att det blir en mkt skarp högersväng. Ibland efter hinder, men sällan. När han har höger galopp så är den bra, inte ofta korsgalopp, men inte lika stark som vänster galopp, förstås. VÄnster galopp är väldigt stadig och han kan utan problem hålla en jämn och bra vänstergalopp i höger varv, över hinder mm. Så balan och styrka är det inget fel på...

På töm tar han oftast höger galopp och även vid longering. Men när jag ska fatta då jag rider blir han mkt irriterad då han inte förstår vad jag menar.

Ska jag jobba mycket på töm och lina för att bygga upp vänster bak och höger galoppen? Någon idé eller förslag som fungerat på era hästar? Har tagit hjälp av duktig tränare som också säger att jag sitter bra, ställer honom rätt, har honom i balans och ger alla förutsättningar för att han ska kunna ta rätt galopp. Så hon vet inte heller annat än att jobba på lina och töm.

I hagen galopperar han också i båda galopperna.

Så, tips och förslag och egna erfarenheter mottages tacksamt! Vill inte rida i galopp alls känns det som om han bara fattar vänster galopp, då det bygger upp det starka bakbenet ännu mer.

Sv: Hur lära honom fatta bägge galopperna?

Puttar upp. Många som kollat men inga svar. Ingen som har tips eller egna erfarenheter?

Min första tanke var att du sitter i obalans men om din tränare konstaterat att så inte är fallet så har jag ingen aning... Varför inte ta hjälp av just tränaren som är på plats och ser er? ;)

Men är ju som jag (tror!) att jag skrev att det enda min tränare kunde ha som förslag var att longera och tömköra honom en hel del. Och försöka uppsuttet sen igen. Testade senast jag red för henne att fatta precis innan bom, byta över bom, byta som i galopp ombyte, utåtställd, inåtställd, förböjd, liten volt, större volt, på väg ur hörn...

Ville bara kolla om någon annan har liknande erfarenet eller någon helt annan idé som jag inte tänkt på.

Tror att det kan vara bra att gå några steg tillbaka. Fatta exempelvis höger galopp och galoppera några steg beröm och sakta av. Fattar han fel galopp bryter du av honom och prövar igen. Jag tycker du ska fortsätta till hans fattar rätt, när han väl för de så beröm massa! Använd dig av hörnen och ställ honom samtidigt som du fattar. Tillslut kommer han förstå. Vart extra tydlig med hjälperna, är han inte på för skänkeln kan du med fördel använda ett spö att peta till så du får en reaktion.
Rörigt jag skriver:o
Lycka till!:bump:

Måste bara tillägga. Din häst var inte grundriden när den kom till dig om den inte kan detta. En grundriden häst kan ganska mkt, skritt, trav, galopp i det tempo du väljer, skänkelvikning, öppna, slutna, enkelt galoppombyte mm. Din häst låter mer som det var inriden.... sorry kunde inte låta bli att påpeka skillnaden...:o

Ingen fara ang skillnaden på grundriden och inriden. I så fall var han absolut inriden och inte så mycket mer!

Ang tipsen du skrev. Jag fattar höger galopp (den han har svårt för) och han tar vänster. Oavsett hur ställd inåt/utåt, i hörn, på volt etc. Bryter jag av efter ett par språng blir det till slut att han tror att galoppfattning betyder att man barar får gå fram ett par steg och sen bryter han av. Han tappar lätt bjudningen om jag inte låter honom gå fram mer än ett par steg i galopp. Driver jag mer så blir han irriterad och går emot skänkeln. Använder jag sporrarna så blir han irriterad och så tar han vänster galopp igen, oavsett hur stäld etc han är. Kan tillägga att han i övrigt är en väldigt pigg och samarbetsvillig häst.

Har dock inte testat med spö än, så det kan vara värt att göra. Och det med att till slut kommer han fatta, kan fatta 40 galopp fel... Känner att det inte är hjälpande utan stjälpande då. Men kan testa med spö också.

Kan du inte prova att låta någon longera dig när du sitter på och att personen på marken ger röstkommando samtidigt som du ger galoppskänkel?

Det är nog en bra idé. Min tränare hade det på förslag. Jag är rädd att det blir rodeo då, då han gärna laddar på rätt bra när man har honom på lina. Men jag får väl utrusta mig med hjälm och väst och ge det ett försök! Han är så otroligt lättlärd, så skulle det lyckas skulle han nog lära sig galoppskänkeln rätt snart.

Prova med en annan ryttare!

Jag har haft exakt samma problem med min 04:a, men en ny ryttare (som ridit henne 3-4 gånger nu) löste det på en gång. Jag tror att hon fattade fel galopp en enda gång när hon red. :D

Så i vårt fall är det ju uppenbarligen så att hästen kan, men jag gör det svårt för henne. :o
Får se om hon fått en tillräcklig aha-upplevelse för att även fatta höger under mig nu?

Longering när du sitter på tror jag kan vara bra.
Jag har haft liknande problem med vårt ponnysto. Hon fattade alltid vänster galopp ute på rakt spår, jättefina fattningar men ingen höger. Jag har inte gjort så stor affär av det här utan gett det ganska mkt tid. Inne i ridhus har hon alltid fattar höger som hon ska, dock har den fattningen blivit något sämre men hon fattar iallafall, men ute på rakt spår har det inte gått.
Hon har alltid haft lite jobbigt i högergaloppen så jag har satt det i samband med att hon hellre fattar vänster ute. Och när hon i ridhuset fattar höger har jag passat på att jobba henne extra där, när hon har lättare för att fatta rätt galopp, tex fattningar i hörnen. Har aldrig provat på lina, men det kanske jag borde gjort, det kanska hade gått snabbare då. I mitt fall räckte det med att nöta på och ge det tid, nu fattar hon höger ute hur lätt som helst, bara nångång kan det bli fel, men inte 20ggr i rad som tidigare. Hon är 6 år nu och vi har jobbat med henne ca 1 1/2 år. Jag har heller aldrig betraffat henne när hon fattat fel galopp, bara tagit ett djupt andetag och gör om. I vårt fall tror jag det handlade om styrka och det tar ju lite tid att bygga upp.

Jag har en unghäst nu som inte är så mycket riden i galopp än. Vi har tränat fattning på lina, hon svarar riktigt kvickt nu. Vid ridning så fattar vi galopp på väg ur hörnen på banan där man inte så lätt blir styrande som ryttare. Jag försöker vara noga med att innersidan verkligen är framme, alltså att hon inte spjärnar lite där och skjuter ut ytter bog en aning, då blir det knepigt att fatta rätt galopp. Är bara innersidan mjuk o framme så brukar det rulla på. Skulle det bli fel galopp så får hon ändå rulla på ett par språng och får beröm för fattningen i sig, sedan bryter vi lugnt av o gör ett nytt försök.

Det tyckte jag med var en bra idé! Föreslog min tränare innan senaste lektionen att hon skulle rida honom en stund. Men hon tyckte inte det var någon poäng då hon tyckte att jag gjorde allt rätt och satt i balans och gav honom rätt förutsättningar.

Kan tillägga till tråden som sådan, fattade höger galopp i skogen idag! Red på en liten pytte volt i ett vägskäl, i skritt. Fattde på väg hemåt så han fick lite draghjälp. Tog ett par fel, men sen tog han en jätte fin och ren galopp som vi kunde hålla en lång bit. Nöjde mig med det idag och försökte inte fatta mer. Hade spö med mig idag, har aldrig ridit honom med spö innan. La till det strax bakom skänkeln vid ena försöket, men det svarade han inte alls för.

Lillfi: För min handlar det också delvis om styrka. Han behöver dels mer styrka i kroppen allmänt, dels under ryttare med balansen också och dels i vänster bakben som inte är lika "starkt" som höger bakben. Låte rju hoppfullt att det gått framåt för er i alla fall!

Solis: Låter min med galoppera en bit även om det blir fel. Han lär sig saker SÅ fort, på gott och ont. Så om han tar fel ett par ggr och jag alltid bryter av direkt så tror han att han barar får gå 2 språng och sen ska sakta av, vilket gör att om jag får höger galopp någon gång så saktar han av där med för han tror han inte ska gå fram....

Detta med att sakta av och sen bara ta en ny galopp, har jag testat och han tar vänster om jag så fattar 70 gånger i rad.. Det känns inte så upopbyggande...

Till alla: som jag skrev ovan så fick vi till en höger ute i skogen idag. Ska testa på samma sätt nästa gång vi rider och se om det går igen! Annars blir det mig på ryggen och någon som longerar, eller någon annan som rider honom så kan testa.

Uppdatering av tråden!

Idag när jag red ut så testade jag igen att lägga en liten volt på vägen i skritt, och fatta på väg ut från den. Och han tog rätt galopp direkt! Orkade bara hålla den 2 språng, men ändå.

Gick tillbaks och fattade om, och då tog han rätt igen och vi galopperade i höger galopp en bit! Kändes fantastiskt bra och jag är så glad att denna metod just nu i alla fall verkar fungera. JAg hoppas kunna ha honom rakare och rakare i fattningarna och till slut förstå på enbart galoppskänkeln...

Ett till tips är att kolla upp hästen med en Equiterapeut. Ofta har de snedheter/låsningar när de har problem som visar sig i ena varvet men inte det andra.

Kan vara bra att kolla upp unga hästar innan man hinner rida för mycket på dem och kanske får sekundära problem i form av hältor längre fram.

ET är påtänkt. Ska bokas så snart vi har en stallgång att hålla till på. Han är kollad av ET i våras, men det är ju ett tag sedan nu.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.