Hur lära hästen att ridas ut själv?

H_lena

Trådstartare
Hej! Min nya foderponny är jättetrevlig på alla sätt. Förutom att det inte funkar att rida ut själv. Hon hoppar högt i luften för allt och är överspänd hela tiden. När jag är på marken och går framför är det inga problem. Beror detta då på att hon tycker det är läskigt att gå först? Har hon dåligt självförtroende? Vad ska jag göra för att kunna rida ut på henne utan några problem? Jag kan tillägga att hon oxå är ganska mörkrädd, ser skuggor utanför ridbanan osv. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde förklara vad detta beror på och vad jag kan göra åt det!:laugh:
mvh Helena

Sv: Hur lära hästen att ridas ut själv?

Vet väl inte direkt vad det beror på men om en häst är ovan att rida ut själv kan tycka att det är jobbigt och ville hellre hem. Det handlar väl mest om att den ska vänja sig vid det och det går inte på någon dag utan det tar ju några veckor eller månader innan hästen har blivit avslappnad osv. Har själv erfarenhet av hästar som vägrar ridas ut på själv med går hur bra som helst att gå med, men det handlar ju om att den ska vänja sig vid det. Den ena ville inte gå, vilket var ganska jobbigt! Den andra bockade och gjorde 180 graders svängar vilket också var ganska jobbigt, men de gjorde bara det för att de inte ville vara ensam under några omständigheter eftersom de var inte tränad för det och var bara van vid sin flock.

Den andra bockade och gjorde 180 graders svängar vilket också var ganska jobbigt, men de gjorde bara det för att de inte ville vara ensam under några omständigheter eftersom de var inte tränad för det och var bara van vid sin flock.

Där har du min häst. Hatar att vara ensam. Han hade mycket boxvila som åring, opererades etc, trots kompis bredvid var han galen för resten av flocken var ju inte där. Väver i transporten, hatar att ridas ut själv. Ibland går det galant, andra dagar är det inte kul att sitta i kaptensstolen och känns rent farligt.

Har prövat allt vad gäller att träna på att vara ensam och inget funkar. När han tröttnar på att gå i egen hage går han helt sonika in till de andra. Kryper mellan eltrådar eller hoppar.

Eftersom han inte väver annat än över boxdörr har han höga väggar och vävgrind på boxen. Om han är inne ensam så börjar han väva inne i boxen. Det är ett beteende jag inte vill uppmuntra.

Min häst i ett nötskal. Följer intresserat med och tar del av tips!:)

Min häst va oxå svår att rida ut på själv i början hon vägare typ gå stannade backade och vände tillbaka men efter MYCKET träning och mjölkande funkare det hyfsat bra nu ..
Gjorde så att jag gick med henne första biten från stallet typ tills jag hade kommit en bit ifrån och så hoppade jag upp på henen och då försökte hon inte vända hem längre och då kunde jag rida ut själv i skogen i en timme visst va hon lite tittig och kunde hoppa till om det prasslade i en buske men hon fick inse det själv att det inte va faligt fick stanna och titta lite mera noggrant på saker som hon tyckte va läskiga..
Sen beror det ju på hur galen häst man har om det är att rekomendera att ge sig ut själv med en häst som är livrädd..
Fördelen med mitt sto är att hon är trafik säker även om hon hållit på " tjafsa" så har hon alltid betet sig bra och stått stilla när det kommit en bil..
Skulle hon inte vara Tarfiksäker så hade jag nog gett upp i´den om att rida ut själv man måste ju inse sina begränsningar..

Jag ledde min ponny samma lilla runda i skogen varje dag i flera dagar.
Sedan började jag med att leda ut (samma runda) och rida hem.
Sedan ökade jag successivt tiden jag red och ganska snart kunde jag rida hela rundan.
Därefter ändrade jag rundan en aning.
Efter det kunde jag faktiskt rida varsomhelst själv.
Han var alltid lite piggare när man red själv, och kunde fortfarande låtsas bli överdrivet rädd och kasta sig eller tvärvända, men aldrig så det kändes ohanterligt, utan han gick fram överallt.

Det kan också vara bra att ha med någon som går bredvid på marken.

det ska jag definitivt prova! tack för tipset!:D

Lite KL o lie sånt ;)

Gud vad skönt att inte vara ensam om problemet. Ingen som vill vara självmordspilot på min?? Hans resor är 10 gånger värre än rodeo.

Mera tips någon?? Har redan prövat de som skrevs här :o:p

Tror mycket på att vissa hästar känner sig tryggare i en flock så därför är dom rädda att ridas ut helt själva dom blir osäkra och det e nått som man måste träna på kan ta olika lång tid för olika hästar

Ojoj, det där skulle kunna vara mina ord. :D Jag köpte en häst i årsskiftet som är precis som du beskriver. Det fungerar okej på öppna ytor men skogen är inte rolig. Han spänner sig bara man passerar den. Att gå från gården är ännu värre. Leder man honom klarar han av det mesta, häromdagen mötte han två stora lastbilar tillsammans med min syster på en mkt smal väg. Inga problem.

Jag har upptäckt att vilt oroar honom, även hundar och eg alla djur man stöter på som inte är "med oss". Kanske är det därför som just skogen är extra obehaglig. Men som sagt, är någon med honom på marken är han orädd.

Jag tror att du är inne på rätt spår när du säger att din häst är osäker. Ffa om hon tycker att det är mer okej om du går framför än bakom henne. När en häst blir osäker skickar den gärna en ranglägre att gå före.

Det jag upplever med min egen häst är att han är ganska osäker som individ och lite omogen än, han är bara 4,5 år. Han behöver en trygg ledande individ som han har förtroende för och som stöttar honom när han blir osäker. När vi rider ut med sällskap vägrar han att lämna gården om han inte får gå bakom. Han hoppar och studdsar och kastar sig bakåt, lyfter lite i fram.

Det jag har gjort med honom är att jobba väldigt mycket på vår relation hemma på gården och undvikit situationer som oroar honom väldigt mycket. Att bygga upp ett förtroende hos honom så att han känner sin trygg med min vägledning. Jag red ingenting första veckorna, och sen endast korta stunderoch jobbade främst med kommunikationen mellan oss. Med att lära känna varandra, lita på varandra och hitta varandras knappar. Så att jag lär mig läsa honom och veta i förväg vad han kommer att göra.

När vi red ut med sällskap för någon vecka sen var vi tvugna att gå först då sällskapet kan ställa sig farligt på bakbenen om han går först. Det tog 5-10 minuter att ta sig den korta biten från gården som normalt sett tar kanske en halv. Han hoppade och backade. Jag satt lugnt och gav honom ingen respons utan behöll halvlånga tyglar och la vikten på att ta tillbaka honom i rätt riktning efter varje utfall. Inga hårda tag, mycket skratt och även beröm när han tänkte i rätt riktning. Det tog som sagt en stund men sen hade vi en fantastisk tur där han fick gå före kompisen hela tiden. Detta fungerade bra efter som att vi redan fått förtroende för varandra och han kände mig. Efter denna tur har jag endast ridit ut själv ett par ggr men han har inte stökat en enda gång och är mycket lugnare ute. Idag tog vi en ny runda med mkt skog och han ville gärna gå med nosen i backen och "spåra" när han inte kände igen sig, men det fick han gärna göra. Genom att jag inte gjorde någon stor grej av det han tyckte var otäckt höll han sig lugn och exploderae inte en enda gång - fantastiskt för att vara honom om man frågar mig. :D Jag har haft honom i snart 2 månader.

Det kan tyckas oviktigt med er relation, ffa när det fungerar så bra från marken. Men det är absolut avgörande och trots att du inte alltid tycker att er relation blivit så mkt bättre så kan det ändå ha skapat ett större förtroende hos din häst för dig som ryttare. Hur länge har du haft henne? Ge henne tid, låt henne lära känna dig och sin omgivning. Jag tror att det kommer att lösa sig snabbare än du tror om du har tålamod och ser till att inte göra situationen blev traumatisk för henne. Om du är trygg och väntar ut henne när hon stissar, så förstår till slut hon att situationen inte är farlig eller ens skrämmande.

Senast ändrad:

Vet inte om någon redan skrivit detta, lusläste inte allas inlägg.

Men, mitt tips, förutom att träna, träna, träna, är att sjunga :o:p

Fick de tipset för en massa år sen, när jag ibland var nervös vid ridning (gick över tack och lov) tipset motiverades såhär, om de är sant vet jag inte "Om man sjunger så måste man slappna av i magen, och då släpper spänningar och man känns lite mer avslappnad."

Detta kan hjälpa om man lätt blir lite spänd, om du förväntar dig att hästen snart ska börja hoppa eller något, så kan de vara lätt till och då kan man ju föra över det på hästen.

Min häst var tidigare lite svår att rida ut själv, han hade jättebråttom och skulle titta på allt och ville vända var tionde steg. Så hela resan var en övertalning för att han skulle skritta rakt fram. Nu är han mycket bättre, men ibland för han för sig att han ska vända med jämna mellanrum. Om jag då sjunger så går han på och försöker inte alls lika mycket iaf.
Och ibland blir vi lite rädda för älgar och då sjunger jag dels för att skrämma bort älgar och dels för att inte skrämma upp hästen mer. Han gillar inte heller älgar sen vi blev jagade :eek:

Så testa att sjunga, rider du ändå själv så blir de ju inte pinsamt ifall du sjunger lika illa som mig :p Det kan vara bra att testa när man rider i paddock med, mycket roligare och det är ett ganska bra sätt att träna takten. Då kan de vara bra att ha en stereo eller något också kanske så man håller takten :p

Hoppas de kan hjälpa lite grann iaf.

Att man själv är lugn tror jag är väldigt viktigt, rid bara korta svängar i början och rid inte på ställen som du vet kan göra att hästen får en orsak att bli rädd eller stressa upp sig. Min förra häst var inga problem att rida ut på själv, när det var ljust, men han tyckte inte om att ge sig ut i mörkret... Min nuvarande häst bryr sig inte spec mkt om att det är mörkt, kan titta till lite mer, men går alltid.

Hon kanske inte riktigt litar på dig än? Hon kanske behöver känna trygghet ifrån din sida innan hon kan vara lugn med dig också, och inte bara med andra hästar.
När jag nyss fått min häst så var hon rätt jobbig att rida ut på själv, hon ville liksom bara hem och vart superpigg på hemvägen, men nu när vi känner varandra har vi fått en bättre kontakt och hon e mkt lugnare! :) Ge det lite tid, och var lugn och ignorera henne när hon blir "rädd".

hade en san, stegrade sig, snodde runt och jatte spand nar hon var ute sjalv, jag tomkorde henne ut till och borja med, hon gar framfor mig sa jag kunde driva pa ordentligt nar jag behovde, tog lite tid men funkade bra, tva ar tog det sen kunde man glatt rida ut sjalv:)

det är mkt möjligt att hon inte gör. Grejen är att om jag rider ut själv, är hon tittig, men nästan ovillig att gå framåt, för att hon är rädd att missa ngt farligt. I grupp är hon snarare galen och sticker med mig.. så därför skulle jag vilja få henne att lita på mig, så att jag kan rida ut på henne själv, efterosm hon egentligen är lugnare då än när jag rider med en grupp.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har en numera 7-årigt sto som jag har ganska myvket problem med. Hon är väldigt nervig och är rädd för exakt allt. Jag har inte...
Svar
16
· Visningar
1 865
Senast: Oh_really
·
Träning Jag tänker speciellt vid uteritt. Min häst kan bli rädd för "spöken", alltså grejer bara han ser. Ofta bakom honom, så han sprätter till...
2
Svar
34
· Visningar
6 877
Senast: Badger
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24