Jag tänker speciellt vid uteritt.
Min häst kan bli rädd för "spöken", alltså grejer bara han ser. Ofta bakom honom, så han sprätter till och tar några språng framåt. På ridbanan löser ju sig problemet av sig själv, eftersom man måste rida förbi stället han blev rädd på typ 57392 gånger till det passet
Och då är jag bara lugn och låtsas som ingenting, så släpper det "läskiga" efter bara någon enstaka passering.
Men hur ska man egentligen gå tillväga när det händer vid uteritt? Om jag bara rider vidare är det ju som att jag accepterar hans lösning på problemet = han får gå därifrån och han behöver inte "face his fears" liksom. Eller? Ska jag lugnt vända och rida tillbaka till där det hände och gå runt där tills han slappnar av?
Det här är inget stort problem egentligen, och han gör aldrig något mer än de här små skutten. Men jag tycker lite synd om honom när han blir rädd och vill gärna hitta ett system som gör att han inte behöver bli så upprörd.
Kan ju också tillägga att när han faktiskt blir rädd för något konkret, tex en fågel som flyger upp framför oss, brukar han bara hoppa till och sedan fortsätta. Så det här handlar bara om "inbillade" saker, alltså sånt som bara han ser. Han är generellt inte så rädd för sånt som alla andra hästar är rädda för och han går förbi de mest märkliga saker utan att titta en extra gång. Så miljöträning är nog inte svaret.