Hur lära föl/unghäst?

Sv: Hur lära föl/unghäst?

Varför krångla till saker och ting?

Därför att hästar inte är som vi människor och kan räkna ut saker.
Jag tycker inte att det är att "krångla till" att ha en plan och följa ett utarbetat, tyddliggjort och för hästen pedagogiskt system.

Ärligt sagt så är jag lite "emot" att man hanterar och lär unga hästar/föl "grunderna" .. jag förstår inte varför dem ska kunna det! eller förstår varför folk vill hantera dem, för att det kan underlätta för ex. verkning, osv.. Men om man börjar hantera dem för tidigt så får dem inte alls samma respekt för människan och det är då dem blir "buffliga"..

Jag anser precis tvärtom! Om man INTE hanterar dem tidigt får de inte respekt för människan och blir buffliga! Ett föl är en häst redan från dag 1, de är inga bebisar som människor är när de föds, se bara på hur otroligt snabbt de är på benen och kan springa snabbt och smidigt! Och man gör det väldigt lätt för sig att lära sitt föl några enkla regler redan från första tiden med den. Tex. 1. Gå inte på mig/över mig 2. Flytta dig när jag lägger an ett tryck 3. Man kan gå lugnt i grimma och grimskaft 4. Lyfta benen är inget stort bekymmer... osv... På det sättet lär sig fölet tidigt hur det ska bete sig. Det krävs inte mer än några minuter om dagen av mänsklig kontakt och "vett-och etikett-skola" om man vill kalla det så, resten av dygnet får fölet gå i flock och "vara häst".

Jag anser precis tvärtom! Om man INTE hanterar dem tidigt får de inte respekt för människan och blir buffliga!

Tänka sig att jag tycker precis tvärtom.
Ungar som fått vara i fred och enbart hanterats i "nödvändiga" saker som maskning verkning vaccinering är klart trevligare än dom som hanteras intensivt.

Sedan beror det väldigt mycket på VEM som håller på med ungen.
Vid mycket sällsynta fall så har vi fått in ungar som sköter sig bra trots mycket hantering...men det är som sagt..sällsynt.

Men det märks omgående om det är en sk. kelgris. För dom är rent ut sagt vidriga att hålla på med.
Om det nu finns någon som springer över folk så är det alltid en kelgris. Dom struntar fullständigt i människors kroppsspråk.
Ska man sätta fast en sån unge så är det alltid en sådan som protesterar värst. Den tassar inte in i släpet och den försöker smita ut genom boxdörren då den öppnas..

AM

Det jag pratar om är några minuters hantering varje dag i basic-uppfostran, att lära fölet några enkla regler och hur man förhåller sig till människan. Så inga sk. kelgrisar här inte (om man nu ska använda det ordet)! Tvärtom!
Jag menar verkligen inte en hantering med jättemkt kel och gos och inga regler, där fölet får flytta på människan och bestämma vart man ska bli kliad och hur mkt mm. För de lär sig otroligt snabbt att de kan "lirka en människa runt sitt lillfinger" och när de blir större lär de sig även att utnyttja sin storlek och styrka för att få sin vilja igenom. Och såna föl håller jag med om att de förmodligen blir de allra värsta!

Har ett föl på 1 månad nu, som jag måste hantera dagligen ! då vi går över en väg varje dag till hagen. Vilket innebär att hon måste lära sig att gå i grimma bredvid sin mamma, utan att springa över mig.
Detta är stoets 1:a föl så den lille får komma undan med vad som helst. Mamma fostrar inte henne alls.Vilket gör att hon tror hon kan göra vad hon vill på mig, mesta är lek förstår jag.
I dessa situationer måste jag säga ifrån att det är inte ok att sparka bakut mot mig el. resa sig mot mig, när hon är rastlös el. inte får som hon vill............vilket för henne innebär att jag ska klia henne & kela med henne.

Innebär detta att hon kommer bli odräglig då det blir dags att utbilda henne ?

För 25- år sedan hade 2 unghingstar som jag hanterade dagligen, gick ut & gick med dom flera dagar i veckan, dom var som hundar. Inga problem alls att utbilda dom då det var dags, hur goa som helst.
Är hästarna annorlunda 25- år senare ?el. hade jag bara tur med dessa 2 individerna ?

Ewa

Om frågan är riktad direkt till mig så tror jag du gör helt rätt. Jag skulle göra likadant. Enligt mig SKA och BÖR man hantera föl/unghästar och berätta för de vilka regler som gäller. Gör man det på ett bra sätt får man en häst som är allt annat än odräglig. :)

Om du läser noga igenom ditt inlägg så ser du den vesäntligaste skillnaden mellan dagsläget och för 25 år sedan.

Och orsaken till att det blev bra förr men kan bli jobbigare nu.. ;)

Det allra viktigaste för en fölunge, förutom mamman är nämligen likasinnade individer..

AM

Om frågan är riktad direkt till mig så tror jag du gör helt rätt. Jag skulle göra likadant. Enligt mig SKA och BÖR man hantera föl/unghästar och berätta för de vilka regler som gäller. Gör man det på ett bra sätt får man en häst som är allt annat än odräglig. :)

Sånt behöver vi aldrig göra...berätta regler.
Och då har vi kanske 15 föl varje år.

Och det här har varit på tapeten förut på hantering.

FLOCK och LIKASINNADE är a och o för en fölunge.

Och något som oftast glöms, mycket hantering av mamman.

AM

Alla har vi våra egna principer och tillvägagångssätt, i mina ögon är inget egentligen fel. Målet är ju ofta detsamma: en trevlig lätthanterad individ. :)
"Reglerna" jag nämnde skrev jag om i ett tidigare inlägg:
Tex. 1. Gå inte på mig/över mig 2. Flytta dig när jag lägger an ett tryck 3. Man kan gå lugnt i grimma och grimskaft 4. Lyfta benen är inget stort bekymmer... osv..

vilket jag inte skrivit...

Däremot ska FÖL fostras och skötas av modern och övrig flock.
Ett FÖL behöver inte kunna mycket mer än ha lite förtroende för människor. Ledas i ett snöre och lyfta en fossing ibland.
De behöver INTE tränas dagligen eller efter visst system. NH övningar är ett exempel på något man inte bör ge sig på..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 932
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022