Hur lära föl/unghäst?

Brun

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vela veta hur ni lär era föl/unghästar grunderna från marken, alltså, hur ni lär de att stanna, hur ni lär de att gå fram och hur ni lär de att vända, när de leds. Jag förstår att det finns många olika metoder, och därför skulle jag vela veta just din metod. ;)

Sv: Hur lära föl/unghäst?

då vi ledde mammahäst gick vi med fölet på sidan om/bakom
då mammahäst stannade, stannade vi med, och sa "trrr" eller "whooo" samt att jag saktade in med mitt kroppspråk, blev lite "större"

och framåt var då mammahäst gick och ja.. vi började gå, visade med kroppsspråk att vi ska framåt.

luddigt förklarat, men annars skulle jag bara ha skrivit att vi stannade - och sen gick vi :p

Tycker det är svårt att ge ett långt & invecklat svar (...fast mest för jag är dålig på att förklara ;)) men med min unghäst jobbar jag med kroppsspråk & rösten. Ska börja tömköra snart & då ska jag väl arbeta med lättare tygeltag, men ja... mycket "ptroooa" (hur skriver man det bäst, haha?) & som sagt, kroppen :)
Sedan är min påg mycket lättlärd (hittills :angel:) också så just det har inte varit så jobbigt :)

Okej, tack för era svar! :) Så med andra ord, mycket röst och kroppsspråk och gärna ha en äldre/erfaren häst med som "visar"?

Ja det kör jag på iaf :) Finns säkert folk som gör annorlunda men det har funkat kanon för mig :D

*Puttar upp tråden! Kom igen, jag vill veta fler metoder! :D*

Tydligt kroppsspråk. Belöna vid minsta lilla försök till att gå framåt. Jag brukar ge ett lätt tryck i grimman (om det behövs) när unghästen ska gå framåt. Om hästen fortsätter att gå framåt när du har stannat så kan du byta rörelserikning så att du kommer framför hästen igen alternativ försöka backa hästen så den kommer bakom dig. Träna unghästen på att ge efter för tryck. Flytta fram och bakdel men glöm inte att ge eftergift vid minsta lilla försök.

Jag håller på med en "Bökig" två-åring just nu.
Jag har släppt henne lös i en rundpadock (ca 20 i diameter) och drivit henne framåt med ett spö med en påse på och säger: "smack-smack".
När hon svarar tar jag bort trycket, dvs. när hon går fram slutar jag säga något och blir neutral.

När jag vill lära henne stanna går jag så att jag kommer framför hennes bog/öga, höjer ena armen och säger: Whooo.
När hon stannar släpper jag trycket och blir neutral.

Man kan vara lite små-smart också och iakta hästen, när man ser att hon är på väg att sakta in och kanske stanna kan man passa på då. Då är det lättare.

På så sätt lär jag henne kommando för att gå fram och att stanna.

Sen tar jag henne på promenader. Jag har pås-spöet med mig och leder henne vid sidan av mig. När hon stannar (för det gör unghästar ibland ;) smackar jag och föser med påsen bakom mig (viktigt bakom bogen) tills hon svarar.

När jag vill göra halt säger jag: Whooo och tar i grimskaftet tills jag får ett mostånd. Så fort hon stannar så släpper jag grimskaftet och berömmer.

Följer hon med mig rakt fram så följer hon med mig i svängar.

Jag lär henne också att gå undan för tryck för skänkeln. Jag trycker handen mot sidan på henne tills hon svarar och då lättar trycket och jag berömmer.
Lika så med backning. Jag lägger tryck på nosgryggen och så fort hon tar ett steg bakåt så släpper jag trycket och berömmer.

......

Idag efter ca 1 månad med ovanstående övningar kunde jag gå till skogen första gången med henne. Hon tyckte att det var jätteroligt och följde med mig överallt. Dock har hon lite svårt att stanna direkt. Ett knep som jag då använder mig av är att jag själv stannar och tar stopp i grimskaftet. Då svänger hon nämligen runt (gör en volt), stannar och tittar förvånat på mig.

.....

Det ska tilläggas också att det här är en korsningsponny av mindre typ som är väldigt cool. Jag skulle inte använda påspisken i första läget på en större och mer känslig hästtyp. :o Just på den här damen är det bra, dock.

Jag håller helt enkelt i grimskaftet. Vill jag stanna så drar jag i det och vill jag svänga så gör jag det...

Varför krångla till saker och ting?

Vi gick på mkt korta promenader med mammahäst. Tränade in halter och igångsättningar. En kompis krafsade fölet vid svansroten (som stoet kan göra) när det var dags att gå framåt.
När fölet blivit lite mer självständigt lärde vi honom att gå fram för trycket av grimman.
Mkt beröm, göra det lätt för fölet att göra rätt och hålla på ytterst korta stunder.

Jag börjar iaf med att lära in att de ska gå undan för/följa tryck.
Börjar med ett långt, stadigt enkelt tryck som sakta ökar gradvis, släpper så snart hästen gör minsta antydan att gå undan för/följa trycket. Sedan ökas kraven så att trycket släpper först när hästen ansträngt sig lite till.
Viktigt att de fattar vad det är man vill, och att man inte skrämmer dem eller går på för hårt i början.
När hästen fattat poängen testar vi att det funkar på "hela kroppen"

Jag håller helt enkelt i grimskaftet. Vill jag stanna så drar jag i det och vill jag svänga så gör jag det...

Ja så gör jag också. Eller gjorde. Jag lärde in skritta och trava på samma sätt. Använda röstkommando varje gång jag skulle gå och stanna, om det var till hagen, in i boxen och överallt. Det gick liksom automatiskt och fölet lärde sig fort vad orden betöd. Han är i dag tydligen fortfarande lätt att styra med rösten (14 år). Samma gjorde jag på unghästen jag hade och resultatet var samma.

Det är egentligen samma princip som för äldre hästar som inte lärt sig gå i grimskaft. Grunden är att jag lär hästen ge efter för tryck. Börjar med föl i boxen endast några dagar gamla, "drar" i grimskaftet och väntar tills hästen ger efter för trycket. Man börjar med små krav, tex bara följa med huvudet eller gå ett steg, och ökar successivt till att kunna gå ledd till hagen utan problem. Viktigt att man har MYCKET tålamod och tränar under lugna omständigheter, gärna i boxen tillsammans med mamman. Inga stressade situationer för då kommer ingen inlärning ske.

Trycket ska accepteras på alla sätt, tryck från min kropp (tex fingrar/hand som flyttar på hästen) och från grimskaft/grimma. Den ska kunna förflytta sig framåt, åt sidan eller bakåt för trycket.

Eftersom hästar av naturen är mottrycksdjur är detta väldigt viktigt att lära in. Börjar man tidigt blir det sällan diskussioner senare i livet.

Nä, man ska ju inte krångla till saker och ting, men hur ska en icke inlärd fölunge/unghäst veta att du menar "sväng" då du drar i grimskaftet åt ett håll? De måste ju lära sig. ;)

Senast ändrad:

Mycket,mycket enkelt.
De går dit näsan pekar. Svänger jag fölets huvud så svänger det.

Mycket,mycket enkelt.
De går dit näsan pekar. Svänger jag fölets huvud så svänger det.

:bow:

jag gör som du med min ettåring som inte är jättevan att bli ledd. Han går ju dit näsan pekar. Jag ställer inte så höga krav på honom mer än att han inte får springa över mig, vilket han försökt några gånger.

Nu har bi precis också börjat med att vända runt och vänta på att jag stänger grinden och sånna saker. Sätter grimskaftet oftast i någon av sidoringarna på grimman som förtydligar en hel del + han inte blir såå stark om han blir för envis som han blir ibland

Ärligt sagt så är jag lite "emot" att man hanterar och lär unga hästar/föl "grunderna" .. jag förstår inte varför dem ska kunna det! eller förstår varför folk vill hantera dem, för att det kan underlätta för ex. verkning, osv.. Men om man börjar hantera dem för tidigt så får dem inte alls samma respekt för människan och det är då dem blir "buffliga"..

Därför man inte gör mer än nödvändigt. Leda dem i snöre, pilla lite och lyfta en hov då och då. Ett par gånger i veckan räcker med hovlyftandet och man leder till och från hagen några gånger.

Ärligt sagt så är jag lite "emot" att man hanterar och lär unga hästar/föl "grunderna" .. jag förstår inte varför dem ska kunna det! eller förstår varför folk vill hantera dem, för att det kan underlätta för ex. verkning, osv.. Men om man börjar hantera dem för tidigt så får dem inte alls samma respekt för människan och det är då dem blir "buffliga"..
Man ska ju naturligtvis låta dem vara när de är unga, men samtidigt är de som mest öppna för inlärning vid ung ålder. Ska man dessutom visa en unghäst på unghästvisning så ska de ju kunna lite, samma sak som med att visa föl på fölvisning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 932
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama