Hur lära byteshandel?

Millicent

Trådstartare
Vi har egentligen inget problem med resursförsvar eller liknande men jag tänkte att det är en sådan sak som kan vara "bra att ha" ifall hund skulle ta något olämpligt ute typ :) Men jag kunde inte riktigt hitta hur man gör? Någon som orkar förklara hur ni gör? :D

Herregud, hur lärde jag in det.. Jag tror att jag bara rent spontant när de plockade upp grejer de fick ha blev superpositiv och glad, och så blev det alltid att jag sa 'får jag titta?' eller 'får jag se den?'. Eftersom jag var glad var de glada, i början så klappade jag bara på dem och busade när de kom men sen började jag fråga jag om jag fick den. Fick jag saken eller de släppte den spontant så tittade jag på den nyfiket med pigg röst och gav sen glatt tillbaka den, så de lärde sig väl någonstans att det är tryggt att ge mig grejer. När de hade saker de inte fick ha, då var jag ändå glad och så fick de något extra gott godis eller en lekstund med leksak (vi har aldrig sånt framme).

När det kommer till släppa på kommando säger jag bara "tacktack" så släpper de vad de än har. Det har också kommit naturligt av att valpen haft något, jag håller i det, säger tacktack när valpen väl släpper och säger sen "bus!" och så leker vi igen. Nu funkar det på allt.

Sen på Tinja kan jag ju säga "blä" eller "men usch" utan att jag egentligen lärt henne det. Aldrig fått mer än röstberöm för hon släpper saker då, men hon har så mycket will to please att hon liksom gör det ändå :D

Vi har egentligen inget problem med resursförsvar eller liknande men jag tänkte att det är en sådan sak som kan vara "bra att ha" ifall hund skulle ta något olämpligt ute typ :) Men jag kunde inte riktigt hitta hur man gör? Någon som orkar förklara hur ni gör? :D
Vi började redan som valp, han hittade något, jag sa "får jag titta?" och antingen så lekte vi med grejen tillsammans eller så bytte vi bort den mot något som han verkligen tycker är supergott eller jätteroligt. Vilket har gett att när han tycker att det är lite trist hemma så plockar han upp småsaker och lägger i mitt knä i förhoppning om att vi ska hitta på något roligt. :rofl:
Ute när jag vill att han ska låta bli något så har jag lagt till ett "låt bli" i början plockade han förstås upp ändå men då sa jag loss och lockade med något roligt, så nu kan jag gasta låt bli på långt håll och han kommer glatt rusande för leksak! :D

Man ser till att ha riktigt supergott godis i början så dom gärna spottar ut frivilligt för att få tag i godiset- gärna torkat kött, köttbullar osv :)
Alla mina kan ordet "blä" (mitt ordval) :D. Finns massor med revben, kycklingben osv här i området och dom spottar - fast dom numera bara får en liten torr godis och ibland inte ens det. Lär in det så fort jag kan på valpar :)

Liknande trådar

Hundträning Min hund är duktig på byteshandel när det kommer till icke ätbara saker som pinnar, skräp osv. Däremot när hon hittar mat ute så lyssnar...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka