Hur lär travare galoppera?

F

fluga

Hur lär man det steg för steg i början? Om vi säger att hästen är inriden. hur får man fram den fina lugna galoppen så man kan galoppera på banan?
tacksam för svar :)

Sv: Hur lär travare galoppera?

Att lära en travare galoppfattning under uppsittning gör man bäst ifrån skritt, då har den lättar att fatta (och man slipper travar-traven!). Börja med att lära hästen fatta galopp under longering, för kommando, använd sen samma kommando vid ridning. Eller låt en kompis fatta galopp med sin häst och låt den hästen få ett litet försprång, använd samma kommando som vid longeringen och fatta galopp från skritt.
Lycka till!

Ingen travare men när min häst var ung så hade han svårt för att galoppera i ridhus (har en stor galopp så det belv jobbigt för han med kortsidorna).

Det jag gjorde var att bara galoppera ute tills han var stark nog att samla sig lite.

Kram

Jag lånar gärna tråden lite om det är ok.

Jag har ett varmbold sto som går samlad i både skritt och trav. Har arbetat bort hela hennes "travar trav" och det dyker bara upp om hon blir nervös. Jag har börjat galopera med henne och hon förstår fattningen hyffsat bra. Problemet är att det går undan som tusan och om man försöker samla henne så blir det mest trav med bakbenen och hon bryter snabbt av till trav. Jag har tränat mycket på galopp från skritt och hoppat mycket för att få en starkare bakdel.

Har inte möjlighet att rida ute på grund av vädret och dåliga vägar nu över vintern och ridhuset är ganska litet där jag är. Några tipps på träningar för att få henne starkare och för att hålla igång galoppen även om jag "saktar ner"?

Kram

Öva öva öva och åter öva.

och så måste hästen har styrka, muskler och balans som någon skrev innan.

personligen så tar jag galopp träningen ute på rakt sår i naturen, där övar jag mycket tempoväxlingar i galoppen samt samling och bärighet, galopp från skritt och samlad trav. när det börjar sitta så för jag över det till ridbanan och tar då galoppfattningen i ett hörn, galopperar långsidan och bryter av.
etapper helt enkelt.

Men jag lägger grunden utanför ridbanan så att säga. Och så tränar vi mycket på att uthålligheten-att orka galoppera bärigt i längre sträckor osv. rider just nu en startande travare så tävlingskondisen har hon- i trav. men det gick väldigt fort för henne, så fort hon hittade sin egen balans och bärighet, att orka med galoppen i längre sträckor och i varierande tempo.

Kom på en till grej: som även blir svar till ovanstående:

jag försöker träna galopp på lina eller töm. Detta för att dom själva ska få chansen att balansera bara sig själva när dom går på volt. Jag personligen försöker få detta att fungera innan jag själv sätter mig på och galopperar på violt, för innan hästen kan balansera sig själv i galoppen på volt så har jag ingenting uppe på att göra, känner jag.

Senast ändrad:

Precis det problemet har jag också. Min häst förstår galoppfattning, går jättefint i både skritt och trav, bär upp sig och kommer bort från "travartraven". Men galoppen. I uppförsbackar så går det ganska bra, men det går fort... och på raksträckor då liksom galopperas det fram och travas bak.
Ska bli jätteintressant om man kan få lite tips på hur man stärker upp så att de kan galoppera lite mer samlat och framför allt, men ALLA benen.. :crazy:

Jag fick jobba mest i skritt och senare i trav innan vi fick ordning på galoppen. Min häst är en stor och grov kallblodstravare med relativt stor gång, och hon klarade helt enkelt inte att galoppera samlat på ridbanan.
I skritten och i traven har jag jobbat med skolorna, och under det senaste halvåret även med samling. Nu, när vi nästan har piaffen, är galoppfattningarna riktigt bra i båda varven. Jag galopperar inga långa sträckor, bara fyra-fem språng, och tar sedan ner henne i trav eller skritt igen. Det är fattningarna som stärker.
Ute i skogen har vi dock galopperat hela tiden, ovanstående gäller bara ridningen på ridbanan.

Tack för alla tips. Jag har longerat mycket och det va där jag började med galoppen och det gick bra. Kanske ska variera mycket mellan ridning och longering? Fick även ett tipps som mycket kavaletti bommar, vad säger ni om det? :)

Delvis kl

En del som jag har omkring mej och som har hästar som har svårt för galopp gör ett stort fel då dom inte kommer till ridning i den galoppen som deras hästar orkar att bära sig i utan dom bromsar hästen för att sedan komma till ridning.

Bromsar man till sig samling så får hästen bakdelen bakom sig och hästen försöker att springa i fatt sin framdel och hästen ökar åter galoppen för att bakdelan skall hinna i fatt eller så bryter hästen av.

Så skall man galoppera så kom till ridning i den samling och tempo som hästen orkar i stället för att rida i ett tempo där inte hästen orkar med samlingen,
Och stärk galoppen genom fattningar, klättring, hoppa stuts och små små nyanser av tempoväxlingar i från det tempot hästen orkar om ni känner att bakdeln har tidens till att hamna bakom hästen så driv fram hästen tills den har bakdeln åter under sig.

Har galopp tränat start hästar och skulle inte utsätta mej eller dom för att galoppera i ett ridhus fören dom hade fått massor med bärande styrka ute.

Kram

I mitt fall är det inte tal om att hoppa några studs, om det nu inte skulle vara så att jag vill göra kaffeved av hindrena.... i det tempot min måste ha för att orka galoppera så...
Min häst är riden i många år och försök är gjorda för att få till en galopp. Man har galopperat framför allt ute, i uppförsbackar går det som sagt var bra, men inte på "slättan". Det går lite bättre på ridplan faktiskt av nån anledning.
Att försöka bromsa in i nån galopp går heller inte, det är fullt ös eller trav som gäller.

Kom in i studsen från trav.

När jag hopptränar för min tränare (som förövrigt har med studs på dom flästa träningar) så kommer vi aldrig in i studsen i galopp utan alltid i trav.

Oj jag kom på att vi har gjort det 2gånger men då bara med 2 språng.

Kram

som sagt är det viktigaste att få till ett kommando för galopp så hästen förstår vad du menar, när sedan hästen galopperar så låt hen hålla det tempo den trivs i, ge mycket beröm och bryt av efter en inte allt för lång stund, då blir galoppen rolig trots att den är jobbig. Med min travare lät jag henne springa på lite hur hon ville med mig i lätt sits i början, detta för att inte skapa obehag och låta henne klura ut tekniken på egen hand, eftersom det är travare vi snackar om så bör ni vara medvetna om att det är skillnad på galopp och GALOPP hos travare, de har mycket jobb framför sig med att vinkla om höfterna och ta benordningen rätt till att börja med, och det kan vara nog så ansträngande för dem. Så undvik ridhus och för mjuka underlag och håll er till långa raksträckor till att börja med

sedan är det fy skam att glömma att nämna avsaktningen, som är A och O för en hållbar galopp, det är direkt skadligt att från galopp dunsa ned i en hastig travar-trav eftersom det sliter på lederna, så när hästen lärt sig galoppfattning är nästa steg att träna på mjuka lugna avsaktningar, sedan kommer allt annat därefter!

Tänk på att inte störa, samla, hålla, trycka, och engagera er för mycket till en början, man vill gärna få ned tempot såklart, men bättre ett högt tempo och bärig galopp än lågt tempo och tralopp;)

Håller med nullo modo, rid i galoppen så att han bär sig innan du försöker bromsa. Stå i lätt sits.

En sak som jag tycker hjälper är att fatta galopp från en bakdelsvändning. om du måste vara i ett ridhus så gå t.ex. i vä. varv, vid hörnet gör du en bakdelsvändning och ur den så fattar du höger galopp, upp i lätt sist, galoppera långsidan ned för att sen bryta av innan hörnet. Rid aldrig snäva svängar innan hästen kan bära sig.

om det finns möjlighet så är det ju bra att pulsa lite i snön för stärkande arbete... men tänk på att det verkligen är ett styrke pass! =)

Ja tränar galopp med min travare genom att tömköra på volt. På så sätt får ja möjlighet att kontrollera tempot samt balansera upp honom om de behövs. Låter honom inte galoppera så länge utan har kortare intervall med blandning av trav och skritt. Tycker han har byggt på sig bra på detta sätt.

Har haft några travare och det bästa sättet tycker jag är att lära den galoppen under longering, för då får du mkt mindre jobb uppifrån.

Värm först upp hästen utan inspänning bara med utrustningen, travaren kommer troligtsvis gå med huvudet högt.. Börja då jobba inspänning.

Jobba böjningen av hästens huvud/hals, (den ska till slut kunna gå med huvudet in till sadelgjordsläget) Detta brukar vara en bra utmaning för travare för de flesta har ganska dålig balans i början när det kommer till sånna här jobb. (denna övningen kan du göra uppsuttet och med inspänning)

Sen början du jobba inspänningen neråt. Så att hästen lär sig att mjukt och sansat bli stark i att gå med en låg form (inte gå på frambenen eller tvingas ner) Utan när han bär sig i en låg form, brukar vara ganska enkelt på travare om man jobbar RÄTT.

Enligt min erfarenhet av travare så kan de inte göra Bra galoppfattningar när huvudet är högt på dom. De kan ofta fatta galopp men då går det Ibland nästan i snabbjobbstempo.. Men om de ska lugnt, och bekvämt samlat rulla in i en galopp på galoppfattning så behöver de lära sig att jobba i en låg form. Sen jobbar du in ett speciellt ljud vid galoppfattning också jobbar du en del fattningar under inspänning i båda varv. När hästen blir stark och mjuk och medgörlig i att kunna fatta galopp inspänt i long så kan du jobba uppsuttet. Jobba då samlat, oftast lättast från skritt eller lugn trav, sen gör du samma ljud som under long och lär den hur dina ben kommer vara. Drar den iväg så låt den inte galoppera iväg utan lugna ner den och börja om. Detta ska vara ett lugnt, konsekvent, mjukt jobb. Gör man rätt brukar det vara mkt framgångsrikt.

Lycka till! ;)

Hur lär man det steg för steg i början? Om vi säger att hästen är inriden. hur får man fram den fina lugna galoppen så man kan galoppera på banan?
tacksam för svar :)

T Ö M K Ö R!!! Det är det absolut bästa sättet!! Lära in komandon från marken INNAN man ens överväger att utföra saker och ting uppsuttet! Det bästa med tömkörningen är att du kan förflytta dig utanför banan.. ut i terängen då får hästen ut så mycket mer och du med!! Jag hade inte krävt ngn större samlig av din häst ännu han verkar ju inte kunna bära upp sig ordentligt.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Emiro
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Kamomilla
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
423
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama