Sv: Hur lär travare galoppera?
Öva öva öva och åter öva.
och så måste hästen har styrka, muskler och balans som någon skrev innan.
personligen så tar jag galopp träningen ute på rakt sår i naturen, där övar jag mycket tempoväxlingar i galoppen samt samling och bärighet, galopp från skritt och samlad trav. när det börjar sitta så för jag över det till ridbanan och tar då galoppfattningen i ett hörn, galopperar långsidan och bryter av.
etapper helt enkelt.
Men jag lägger grunden utanför ridbanan så att säga. Och så tränar vi mycket på att uthålligheten-att orka galoppera bärigt i längre sträckor osv. rider just nu en startande travare så tävlingskondisen har hon- i trav. men det gick väldigt fort för henne, så fort hon hittade sin egen balans och bärighet, att orka med galoppen i längre sträckor och i varierande tempo.
Kom på en till grej: som även blir svar till ovanstående:
jag försöker träna galopp på lina eller töm. Detta för att dom själva ska få chansen att balansera bara sig själva när dom går på volt. Jag personligen försöker få detta att fungera innan jag själv sätter mig på och galopperar på violt, för innan hästen kan balansera sig själv i galoppen på volt så har jag ingenting uppe på att göra, känner jag.