S
snuttis_linsan
hur får man sin häst att ligga ner ? Hur har ni gjort ? VIll ha många svar !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte lärt min ligga ner än, men vi jobbar på det. Vad jag läst mig till kan man börja med att lära hästen buga och kompliment, och bergsgeten. Sen har jag fattat det som att man antingen ska få hästen att gå i cirklar tills den lägger sig ner, eller böja halsen och "vicka" hästen tills den lägger sig.
Båda mina beskrivningar låter lite smått brutala, men riktigt så illa är det inte. Man får titta på hur ens häst gör när den lägger sig i hagen och sen försöka luska ut hur man ska göra.
Jag har ingen aning om hur jag ska göra med min, han kastar sig handlöst ner på ena sidan utan att gå i cirklar, gå ner på knä eller kolla omgivningen på något sätt.. Ibland skrapar han lite, men det är inte ofta det Han bara viker frambenen åt sidan, och PANG så ligger han på marken.
Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.hur får man sin häst att ligga ner ? Hur har ni gjort ? VIll ha många svar !
Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.
Men de skulle jag vilja lära vår lilla ponny han är ju bara ett år. Åh kan inte du komma hit och träna honom.Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.
vill bara visa att varnande finger för denna övning.
De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.
Hästen kan börja lägga sig ner när den inte vill längre.
Sett och upplevt på annans häst.
vill bara visa att varnande finger för denna övning.
De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.
Hästen kan börja lägga sig ner när den inte vill längre.
Sett och upplevt på annans häst.
Man kanske ska tänka på vilket kommando man använder? Eller tror du problemet ändå kan uppstå?
hade även en äldre "herre" som kommit på att om han "bara" stannade så fick han åthutning, men om han lyckades "pressa ut" en bajkula eller "kissa en skvätt" varje gång så kom han undan. han kunde "baja" eller "kissa" 4 gånger på ett varv, det blev massvis av "stop" under 40 min