Hur lär man sin häst ligg ?!

S

snuttis_linsan

hur får man sin häst att ligga ner ? Hur har ni gjort ? VIll ha många svar ! :d

Sv: Hur lär man sin häst ligg ?!

Hahaha, min häst kan definitivt inte ligg. Är det så vanligt verkligen? Jag tror aldrig jag träffat en enda häst som kan det.

haha vet inte men det skulle vara väldigt roligt :angel: har en liten shettis som skulle behöva sysselsättas :cool:

Första ingrediensen till den kakan är nog ett jävla bra förtroende till sin matte;)

Jaa vi har ju jobbat mycket med nh mm.. Vi misstänker att han ser lite dåligt . Vilket gör att jag är nog den enda han litar på. Han har väldigt svårt för nya människor :crazy:

Jag har inte lärt min ligga ner än, men vi jobbar på det. Vad jag läst mig till kan man börja med att lära hästen buga och kompliment, och bergsgeten. Sen har jag fattat det som att man antingen ska få hästen att gå i cirklar tills den lägger sig ner, eller böja halsen och "vicka" hästen tills den lägger sig.
Båda mina beskrivningar låter lite smått brutala, men riktigt så illa är det inte. Man får titta på hur ens häst gör när den lägger sig i hagen och sen försöka luska ut hur man ska göra.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra med min, han kastar sig handlöst ner på ena sidan utan att gå i cirklar, gå ner på knä eller kolla omgivningen på något sätt.. Ibland skrapar han lite, men det är inte ofta det :p Han bara viker frambenen åt sidan, och PANG så ligger han på marken.

Jag har inte lärt min ligga ner än, men vi jobbar på det. Vad jag läst mig till kan man börja med att lära hästen buga och kompliment, och bergsgeten. Sen har jag fattat det som att man antingen ska få hästen att gå i cirklar tills den lägger sig ner, eller böja halsen och "vicka" hästen tills den lägger sig.
Båda mina beskrivningar låter lite smått brutala, men riktigt så illa är det inte. Man får titta på hur ens häst gör när den lägger sig i hagen och sen försöka luska ut hur man ska göra.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra med min, han kastar sig handlöst ner på ena sidan utan att gå i cirklar, gå ner på knä eller kolla omgivningen på något sätt.. Ibland skrapar han lite, men det är inte ofta det :p Han bara viker frambenen åt sidan, och PANG så ligger han på marken.

Haha jasså ;) Jag tycker det ändå låter som en vettig början ! :banana:

Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.

Senast ändrad av en moderator:

Du lägger grimrepet från höger över manken ( o står på vänster sida om hästen) , tar upp vänster framhov o håller benet böjt, böjer samtidigt hästen åt höger med grimskaftet o när du böjt nog mycket så kommer hästen att lägga sej på vänster sida. Håll till i en bra inhägnad med mycket sand. Detta är en gammal indiansk metod som fungerar. Se bara till att kliva undan så att du inte hamnar under.

just så skulle ja åxå svara.
tänk bara på att detta är en väldigt dominant rörelse för dig att kräva, så tilliten till människan måste vara mycket god!!!! inget ja skulle pröva på ett brunsttrotsigt sto ja nyss mött....... :crazy:

Okej då är det väl säkrast att jobba ännu mer på tilliten innan man prövar.. :angel: tack så hemskt mycket för alla svar,!

Börja med att lära hästen sänka huvudet till marken på kommando, och hålla det kvar där frivilligt tills du säger att den får ta upp det.
Lär sedan in bugning, och efter det kompliment. Se till att det fungerar utan att du behöver "hålla i" någonstans.

När din häst kan det här är liggande inte så långt borta, har den fårstått att den ska gå ner på framknäna med rösthjälp eller lätt pet med spöet är det inte så svårt att överföra det till bakbenen.

Men de skulle jag vilja lära vår lilla ponny han är ju bara ett år. Åh kan inte du komma hit och träna honom.:idea::bow::o

vill bara visa att varnande finger för denna övning.
De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.
Hästen kan börja lägga sig ner när den inte vill längre.

Sett och upplevt på annans häst.

De som har hästar som kan få för sig att vägra gå när man rider, kan få Riktiga problem om man inte är duktig.

Man kanske ska tänka på vilket kommando man använder? Eller tror du problemet ändå kan uppstå? :confused:

Min tjej har kunnat det.

Som ett exempel på hur du kan börja är att när hästen lägger sej för att rulla så ge ett komando! Typ då "Ligg"!

Jag gjorde så med min.. 2 gånger fick jag henne att lägga sej på order. Dock fick vi ta bort det då hennes trots kom. Men tänker ta upp det snart igen.

Ett bra tillfälle är då du tvättat din häst. Då vill den nog mer än gärna rulla i nån grushög. Så ta ut den på en ridbana och vänta till den lägger sej.

Men gör det till en kul grejj. Inte tvång. Lär den sej det så skitbra. Annars så har du försökt iaf.!

Det va så jag upptäckte Bääsans vilja för att ligga. Hon har både satt sej ner och lagt sej då hon inte vill jobba.

Inte med mej. Men med nya ryttare som ska testa henne.:D

Man kanske ska tänka på vilket kommando man använder? Eller tror du problemet ändå kan uppstå? :confused:

jag har IRL. sett ett antal ponnys helt sonika lägga sig med ryttaren på när den helt enkelt "tröttnat" vet iofs. inte om dom kunnat "ligg" (tror inte det :angel:) men pållar är snabba på att kunna använda olika "lärdommar" till "egen fördel" ;) särskillt om dom saknar "ärlig bjudning" ;) skulle tro att det är något sådant som sammet menar med att man bör vara duktig och veta vad man sysslar med :)

på ett ställe jag jobbade hade dom en sådan ponny i verksamheten, inget särskillt kul att ha med på barnlektionerna (liten ponny). han kunde på bråkdelen av en sik. lägga sig och ibland även "rulla av" sin ryttare :angel: hade även en äldre "herre" som kommit på att om han "bara" stannade så fick han åthutning, men om han lyckades "pressa ut" en bajkula eller "kissa en skvätt" varje gång så kom han undan. han kunde "baja" eller "kissa" 4 gånger på ett varv, det blev massvis av "stop" under 40 min :angel:

hade även en äldre "herre" som kommit på att om han "bara" stannade så fick han åthutning, men om han lyckades "pressa ut" en bajkula eller "kissa en skvätt" varje gång så kom han undan. han kunde "baja" eller "kissa" 4 gånger på ett varv, det blev massvis av "stop" under 40 min :angel:

Haha de var det värsta! .. Tur att min häst har lärt sig att man kan bajsa och gå samtidigt :d

så ni menar alltså att om man lär sig häst att ligga ner (han ligger redan ganska mycket i boxen så han vet ju att han kan :d) så börjar han lägga sig ner när han tycker att det blir jobbigt när man rider? :crazy:

Jaa jag tycker också det låter konstigt! eftersom dom ligger ju ner jämt eller dom vet ju att dom kan :confused: Hur skulle de då göra skillnad om man la till ett kommando?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25