hur lär man sig at våga släppa tyglarna

_FiA_

Trådstartare
Jag har alltid ridit klassisk ridning innan i flera år och började för några år sedan med westernridning. Mitt problem är att jag aldrig riktigt vågar ge hästen mkt tygel, visst ger jag slack på tygeln mycket, men sen är jag där och tjuvhåller hela tiden. Kan nog bero på att våran häst (quartersto) inte är så säker i formen och gärna höjer huvudet mycket när man ger tygeln.

Ni som har ridit klassiskt innan hur lärde ni er att ge tygeln?

Sv: hur lär man sig at våga släppa tyglarna

Det där är jag i ett nötskal!:D

Jag ger alltid tygel när jag tycker att hästen går som jag vill och är lydig och lyhörd, då får han beröm genom den långa tygeln. Och så fort han tappar formen tar jag upp honom igen tills han går där jag vill och sedan släpper jag igen.

Det är ingen katastrof om hästen skulle göra fel och kasta upp huvudet, då gör vi det bara igen och igen och igen tills det funkar. Hästen måste få göra fel för att kunna lära sig rätt :)

Det låter även som jag.. Men en häst som inte är ordentligt stark måste påminnas och lära sig var det rätta läget är och hålla sig där, annars får man korrigera. Samma som med barn - man måste vara konsekvent och har man sagt en sak så är det det som gäller, annars blir det väldigt förvirrat.

Många släpper tyglarna helt, håller för lågt tempo utan påskjut, hästen tappar bjudningen, och får en stel häst som går på bogarna, borgar inte för en hållbar häst. Man kan få en häst att bära sig fast den går långsamt...

Oj, jag bara bestämde mig för att inte använda tyglarna!
Eller rättare sagt, min dressyrtränare sa åt mig att hon skulle kapa mina händer om jag inte släppte tyglarna (i dressyren!). Så jag har, trots min klassiska "uppväxt" blivit lärd att inte hålla i hästen utan ge den mycket eget ansvar, oavsett disciplin.

Ponnyn jag har nu har aldrig blivit riden på kort tygel, så om man kortar upp för mycket stannar han. Det är inga problem i körningen, men vid ridning accepterar han inte kort eller ens halvkort tygel.
Min tränare (western) har sagt att han tycker det är bra att jag släpper allt och låter hästen göra fel.

Jag vet inte om han var ironisk eller ej, men jag tror han menade det.

För mig handlar det väldigt mycket om att våga släppa kontrollen. Det är en övningssak helt enkelt. En del är som jag, bara man bestämmer sig för något så kommer det bli så. Det ska bli så.

Jag rider med halsring!! Jag tar ett grepp i tyglarna som är längre än vad halsringen är när jag tar i den!

Så när jag vill dra åt mig tyglarna (det sitter i huvudet) så stoppar halsringen så jag kommer aldrig "fram till bettet"... Förstår ni? :D

På bilden har jag en hand i halsringen och en hand i tyglarna. Men brukar ha båda händerna runt både tyglar och halsring... :)

upi2.jpg

Bonus på detta är att min häst blivit mer lyhörd för vikthjälper, rösten och halsringen utan att jag behövt använda tyglarna!
Jag rider inte jätteseriöst nu men märker ändå skillnad :)

Jag fick alltid klagomål från mina diverse engelskskolade ridlärare att jag red med glappande tyglar, så det har jag kanske haft från början, men min förra arab "lärde" mig att sitta och tjuvhålla, och det tog lång tid innan det släppte. Det gäller att lita på hästen och sin egen balans, och som sthu skrev, låt hästen göra "fel", tills ni lär er båda två.

Sen handlar det ju mycket om hur hästen är. Mitt sto kan jag rida på långa tyglar (även om jag behöver ta i dem ibland), medans till exempel nordsvensken i stallet rider jag med slack, men så pass korta tyglar att jag snabbt kan få kontakt med bettet eftersom hon behöver hjälpen och stödet.

Så mitt råd till dig är att ta det gradvis, men när hästen väl går balanserat och lugnt får du helt enkelt tvinga dig själv att släppa efter. Ta hjälp av någon som står på marker och kan säga åt dig varje gång du börjar ta i tygeln. Ofta märker man inte själv att man plockar upp utan plötsligt sitter man där med direkt kontakt med bettet och vet inte hur det gick till ..:angel:

tack för alla svar. Jag tror inte att jag hade haft så stora problem med att släppa tyglarna om hon hade gått kvar i låg form.men det gör hon inte utan hon kör ju upp huvudet så då tar jag i henne så hon tar ner det. men hon verkar aldrig förstå att hon får eftergift där nere? Det ahr gått flera år nu och hon stannar ändå inte kvar i formen. Antaligen mitt fel haha.

en halsring lät som en bra ide, det kanske man skulle kunna prova sen

Hade samma problem med min förrförra häst, visste inte hur jag nånsin skulle kunna komma till det läget att man kunde börja fundera på stångbett. Jag släppte efter på tyglarna så fort hon gav efter vilket gjorde att huvet for upp igen och så fick jag sitta där och ta tillbaka henne och så höll det på. Ostadig i formen som sjutton, tills man ridit kanske 30-45 minuter, varje gång. Men så hittade jag världens bästa tränare! Han sa såhär: Vad säger du till hästen när du släpper efter helt på tyglarna? Jo, att den får göra som den vill! Hur ska hästen förstå att den ska stanna kvar i form om du inte visar den vad det är du vill? Ge eftergift, men släpp inte helt förrän hästen förstår att du vill att den ska stanna kvar i formen. Han menade att hästen tog den totala eftergiften på samma sätt som när man skrittar på lös tygel, och låter hästen sträcka ut sig som den vill.

En fundering från en som rider både och.
Jag har lättast att få hästen i rätt form på böjt spår, börja där. Då har du hästen "i jobb" som den förstår med sitsen, medan du kan länga ut lite och kan ta hjälp av ledande tygeltag som fungerar även om tygeln är längre utan att du behöver korta den först.

Jag har alltid ridit klassisk ridning innan i flera år och började för några år sedan med westernridning. Mitt problem är att jag aldrig riktigt vågar ge hästen mkt tygel, visst ger jag slack på tygeln mycket, men sen är jag där och tjuvhåller hela tiden. Kan nog bero på att våran häst (quartersto) inte är så säker i formen och gärna höjer huvudet mycket när man ger tygeln.

Ni som har ridit klassiskt innan hur lärde ni er att ge tygeln?

Min sambos kusin var likadan, hade jättesvårt att våga släppa eftersom hon inte tyckte att hon hade kontroll alls, nu var ju hon helt nybörjare och då är man väl lite mer rädd.

Jag lärde henne att i början hålla tyglarna med en hand och hålla öglan (hon red inte på delade tygla i början men det är ingen skillnad på delade) med den andra handen, när hon känner sig osäker dra i den som håller öglan då dras tyglarna försiktigt genom den andra handen och man rycker inte hästen i munnen om man blir osäker, sedan släppa efter igen osv.

Kan hjälpa om man tycker det är svårt att släppa tyglarna och man slipper avbrotten som blir när man ska samla upp tyglarna också. Det fungerade för henne och nu rider hon bara på långa tyglar

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix