Hur LÄr Man In Jogg

G

ganto

Jag skulle så gärna vilja ha min häst att göra jogg. Det är ett varmblod som var travare förr i tiden. Hon är riden många år nu, men har så bråttom fortfarande.
Läste i en westernbok att man ska skänkla samtidigt som man håller hårt i tyglarna för att göra jogg. Eller hur gör man?

Sv: Hur LÄr Man In Jogg

Du ska få ett ärligt svar. Jogg har dom i sig från början, dvs quarter, paint och andra för ändamålet lämpliga hästar. Det är som jag skulle försöka lära min quarter och tölta, det kanske går men jag vet inte hur bra det blir.

Jag har faktiskt varit på en clinic för många år sedan då dom sa att man skulle göra så som det stod i din bok.
Bara det att man skulle hålla hårt i en tygel och rycka hårt i den andra tills hästen knäckte av i skallen och då ge eftergift.
Tillslut skulle det räcka med att klicka lite med skänkeln så skulle hästen nicka.

DÅ var jag typ 11-12 år och eftersom hästen gick så "fint i form" var jag nöjd då.
Nu i efterhand har man ju lärt sig ett och annat och den typ av ridning vill jag inte komma i kontakt med igen....

Jag försöker vara följsam i min ridning, rider mycket med sätet. Och jag kan reglera tempot på min häst med sätet genom att gunga med lite mer eller lite mindre eller långsammare för att få en samlad jog.
Svårt att förklara. Det har tagit mig 1,5 år att lära mig hur min häst fungerar och det är först nu det börjar funka för oss...

ganto skrev:
Jag skulle så gärna vilja ha min häst att göra jogg. Det är ett varmblod som var travare förr i tiden. Hon är riden många år nu, men har så bråttom fortfarande.
Läste i en westernbok att man ska skänkla samtidigt som man håller hårt i tyglarna för att göra jogg. Eller hur gör man?

Tja...det är väl inte det som jag lärt mig...
När jag tränade fick jag låta hästen gå i eget tempo för att sen ta in den på mindre volter där den automatiskt måste sänka tempot (med ledande tygeltag)...när han saktade in släppte man ut honom på större volt för att vända in när det gick fortare igen...
Det tog ett tag,men min häst lugnade i alla fall ner sig...nu har jag dock insett att jag tyvärr inte kan kombinera alla grenar och har valt att satsa på fälttävlan där "jogg" inte ingår :smirk:

kenneth skrev:
Du ska få ett ärligt svar. Jogg har dom i sig från början, dvs quarter, paint och andra för ändamålet lämpliga hästar. Det är som jag skulle försöka lära min quarter och tölta, det kanske går men jag vet inte hur bra det blir.
Jisses...nå, min förra häst, ett amerikanskt varmblodstravare joggade bättre än samtliga QH i klubben (tränade för AJ, RÅ, SL och NM)...det handlar om hur mycket jobb man lägger ner i grunden.

Till trådskaparen...Strunta i folk som går in med negativa inställningar...sök stöd hos duktiga tränare istället. Boken är inte helt fel ute, tror dock inte att du förstår hur dom menar (det handlar inte om att blåhålla och dunka på hur som helst;)) men du måste få hjälp med att se när hästen är på rätt väg.

Ok, nu är jag lite virrig:o Är Jogg i galopp eller trav:crazy:

För att samla ihop min kille i traven så tar jag stöd på tyglarna och skänklar. (OBS! Inte våld hålla, ett stöd!) Så fort han börjar sänka huvudet och jobba under sig så mjuknar jag i handen, direkt han tappar formen så upprepar jag proceduren...
Som det är nu så måste jag rida ganska mycket på tygel stöd annars "faller" han, men han har blivit mycket bättre och orkar bibehålla formen längre och längre utan stödet. Men det tar tid:angel:

Piraja skrev:
Jisses...nå, min förra häst, ett amerikanskt varmblodstravare joggade bättre än samtliga QH i klubben (tränade för AJ, RÅ, SL och NM)...det handlar om hur mycket jobb man lägger ner i grunden..

Fast jag håller delvis med Kenneth. Det beror på grundgångarterna hos hästen. Din travare kanske hade en trav lämpad för jogg? Mitt halvblod har väldigt lätt för jogg (rör sig mjukt och lite mera markbundet, som en quarter), men ta ett normalt dressyrhalvblod med rejält kliv och schwung- skulle vilja se den som kan hitta en bra jogg på den hästen som har ett helt motsatt rörelsemönster :p :)

Det handlar om gymnastik och visst rätt anatomi också...men en häst som är rätt gymnastiserad fixar att samla sig samtidigt som den kan öka och sträcka sig till att gå i schwungfulla rörelser.

En bekant har ett halvblod som tävlat mycket framgångsrikt i hoppning internationellt ...är idag, på gamla dar, en ypperlig western riding häst. 1.68 hög och rejält lång men välgymnastiserad från hopptiden. Samma sak med mitt varmblod...lång och långstegad häst med rejält påskjut från början men som med rätt jobb och träning omvandlade skjutkraften till bärkraft och fixade joggen hur lätt som helst.

Men det kostar på och jobba upp en häst till att fixa detta...inget för helgryttaren direkt;) jag jobbade i 2 år med varmblodiga travaren innan han orkade bära sig ordentligt...och massor av hjälp från bra tränare:D

inte banka där bak och dra där fram, det är ingen bra ridning oavsett gren eller moment.

För att kunna bära sig i jogg måste hästen först ha muskler. Inte bara vanliga ridmuskler som den får i var mans ridning, utan målmedveten träning.
Du måste stärka upp musklerna som hästen måste ha för att kunna gå sakta, asvslappnat och med bärighet. Först måste hästen därför ha en bra bärighet i de vanliga gångarterna. När hästen väl bär sig där, jobbar du med att minska tempot i samband med stecharbetet. Hästen ska då påbörja joggen med lång överlinje men bibehållen bakbensaktivitet. Nosen ska inte vara bakom lod. Ju bättre jobb du gjort med formen från början, ju bättre jogg får du.

Min New Forest på 16 år joggar hur lätt som hälst, och ändå är han avlad för hoppning:smirk:

Rätta mig om jag far fel, men jag har för mig att det gäller att sammla hästen tills det blir jogg, alltså inte sluta sammla förän man fått jogg. Är dock osäker.

Vad är egentligen skillnaden mellan jogg och samlad trav? Att den är mer markbunden? Någon mer skillnad? Någon som har en liten film att visa för en inbiten dressyrryttare som precis börjat nosa på westernridningen?

För att få min häst i jogg låter jag honom trava av sig några steg. Ibörjan av våran "karriär" klarade han endast några steg jogg innan han börja skritta men nu joggar han o börjar hitta sin naturliga samling. Så mitt tips är att korta traven och låta hästen hitta sitt tempo!

Jogg ska vara lika långsam som skritt, men med samma benförflyttning som i trav, om jag fått lära mig rätt.

Min häst hade också väldigt bråttom i trav. Hon rusade mest. Fungerade att låte henne vilja gå sakta själv om man säger så. Så fort hon rusade iväg så tog jag in henne på en jätte liten volt. Så fort hon saktar ner tempot släpper jag ut henne på helt långa tyglar igen. När hon rusar iväg igen, in på en ny volt.
Detta får henne att tycka att det är lättare att gå i ett saktare tempo, eftersom när hon rusar så måste hon gå in på volten.

I början ska du ha helt långa tyglar och inte ta med skänklarna. Skänklarna lägger du till när hon har lugnat ner sig, annars ger det henne "dubbla signaler".

Du ska också lära henne att när du sitter ner ska hon gå i jogg o när du rider lätt i ökad. Tar lite tid men dom förstår det väldigt bra sen. Få bara henne att tycka det är jobbigt att gå på volten så släpper hon. Då är det hon som väljer själv och det blir ingen dragkamp. Om hon vill springa snabbt får hon göra de på den lilla volten, när hon går sakta får hon gå fritt. Hästar är "lata i naturen", och gör går inte snabbare än dom behöver. Bara för att du har en travare låt de inte hindra dig!
Lycka till!

Är det verligen enda kriterierna? Hur ska hästens form vara, höjd på benlyft etc? En riktigt samlad trav kan ju också vara lika långsam som skritten - det måste ju finnas något annat som skiljer?

Ingen som har en liten film?

kenneth skrev:
Håller inte med! De flesta kan lära sig jog. Sen är det ju inte bara en långsam trav utan åxå mycket marknära, så man måste även lära hästen att "släpa" fötterna lite - om den inte har det i sig. Min nordistravare har kanonjog men det tog ett år. Det handlar ju åxå om styrka å balans. Springa fort kräver mindre balans. Prova själv!

jeslin skrev:
Är det verligen enda kriterierna? Hur ska hästens form vara, höjd på benlyft etc? En riktigt samlad trav kan ju också vara lika långsam som skritten - det måste ju finnas något annat som skiljer?

Ingen som har en liten film?

Det är här det blir problem med raser som inte har jogg i sig. T ex ett halvblod med mycket gång och schwung- istället för jogg och loop blir det samlad trav och galopp, och det är något helt annat! Jag har haft en film tidigare, ska kolla om jag hittar...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 748
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar