Hur LÄr Man In Jogg

Sv: Hur LÄr Man In Jogg

Såg en dvd film, där han visade hur han gjorde. Han pressade ner fötterna i stigbyglarna o satte sig i broms sits lite. sen lätta han på trycket i stigbyglarna o hästen ökade, pressa, hästen sakta ner osv osv...

Jag tycker det fungerar jättebra på mitt sto. Vet inte om det är rätt sätt, men det fungerar kanon iallafall!

ja är har ridit i 10 år men har bärjat med western för 2 månadersedan jag skulle gärna lära mig mer!jag kan i bland få min ena häst travar väldigt sakta med eftergift kan man utväkla detta och lära henne det på komando?:confused: min andra häst är jätte strässad i typen blev lite lungnare av westernridning men så fort jag tar i tyglarna drar hon upp hyvudet och taktar till tölt ( hon är en islandshäst) har någon något tips på vad jag kan göra för att hon ska sluta??

Jag rider ett varmblod som aldrig gått på trav, men han har ju ändå "trav traven" i kroppen, och travade väldigt snabbt, ostadigt och "långt". För att få bort det börgade vi med att longera i korallen, och trava på liten ridbana, för att han skulle bygga upp muskler så att han kan klara av att trava kort. Och det har funkat. Det märks när vi rider ut och travar, att han går mycket kortare och lugnare av sig själv.

Äääh . Min Fjorda joggar som en gud. Ren fröjd å se henne lunka runt i låg form och låg fart. Funkar med och utan tygelkontakt.

(Brukar använda det som avslappningsövning efter galopparbete att jag släpper ner tyglarna framför sadeln och så får hon gå låg och stillsammt i jogg några varv)

Är jogg ungefär som samlad kort trav i lugnt tempo? Jag förstår ju att det inte är samma sak som samlad dressyr. Vad är skillnaden på Jogg och samlad trav i dressyren? Ungefär.:)

*lån*

ja tycker de låter som vanlig passage..eller vad är skillnaden?

Det är en milsvid skillnad på passage och jogg! I passage rör sig hästen med mera schwung och undertramp. Jogg är en mer markbunden och energisnål gångart :)

okej...har aldrig sett jogg tror ja..
så hästen ska bara stå o trampa lite lätt på samma ställe?

Uddatyp skrev:
så hästen ska bara stå o trampa lite lätt på samma ställe?

Nej, inte på samma ställe - den ska fortfarande röra sig framåt. Som väldigt sakta och mjuk trav! (Hästen joggar ju!.. :p ;) )

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 748
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar