hur lär man in galoppbyten

vinkelina

Trådstartare
plötsligt tycks allt funka med min lilla heppa. hon är en 17 årig dam som tillbringat 10 år på ridskola, är alltså inte så välskolad. jag har varit helt nöjd med detta.

men nu, plötsligt utan att jag har gjort nått, så funkar allt :) flyttar sig villigt undan skänkeln, ganska kul att rida tre steg höger, tre steg vänster osv. lite vingligt ännu, men hon har ju vägrat att flytta sig alls.

har börjat fatta galopp från halt, bara för att de går. o här om dagen så böt jag varv i galoppen, utan att hon bröt av, vi kom alltså ut i förvänd galopp, vilket ja eftersträvade. gick kanske 10 m men ja e nöjd i alla fall

men nu till de som tråden skulle handla om :P

skulle vara kul att lära henne galoppbyten, men hur lära ja in det?

Sv: hur lär man in galoppbyten

Jag brukar hålla mig till 2sätt beroende på vad det är för häst.

nr1 börjar med litet hinder på stora 8an volten (i mitten av banan på medellinjen) som jag kommer från volten på i tex höger varv, innan och över "hindret" lägger jag över och ger vänster galppskänkel och sitter över på vänstersidan så det blir v.galopp efter hindret och sen utvecklar jag genom att bara ha bom och tillslut inget alls ;)

nr 2, samma "ridspår" men saktar av till trav några steg i mitten där bommen låg innan och fattar sedan den andra galoppen. Sen har man mindre och mindre trav emellan och tillslut ingen alls :)

Var noga med att ge tydliga hjälper när vi ska byta så att ni byter för hjälperna och inte för att ni byter varv, kan bli problematiskt med förvända annars ;)

Lycka till

Sv: hur lär man in galoppbyten

Håller helt med!!
Ett mindre hinder eller bara en bom är det lättaste.. Så har jag lärt mina två hästar.
Det är ju oxå viktigt att både häst och ryttare är redo för det.. Man ska kunna ha en bra samlad häst som lyssnar bra innan. med bra förutsättningar kommer hon lätt kunna lära sig byten...

Men 8 volt med bom/hinder i mitten är lätt... sen är det bara att ge henne så bera förutsättningar som möjligt!!

Lycka till

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 980
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den havsörnsunge som jag följt via webkamera flög iväg från sitt bo i fredags. Efter att ha hållit sig på samma ställe i flera månader...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama