Hur lär jag pojkvännen att trava/rida lätt?

poniihest

Trådstartare
Som rubriken låter, min pojkvän är så snäll och följer med ut och rider. Men det här med att rida lätt är inte det lättaste. Men hur ska jag lära honom? Jag blir helt ställd, jag förklarar för honom hur han ska göra osv men det går inte, jag minns inte själv hur jag lärde mig? Jag var väl kring 6 år när jag lärde mig det där på ridskolan, så det är ju ett tag sen.. Hur ska vi börja? Några bra tips? Han bara far och slänger i sadeln. Sitter hur bra som helst i skritt och galoppen är inga problem, det är det här med att rida lätt.. Tacksam för hjälp :)

Sv: Hur lär jag pojkvännen att trava/rida lätt?

när jag lär elever rida lätt så brukar jag säga åt dem att ta ett rejält mantag (eller så har man en halsrem de kan hålla sig i) och så får de öva lite i skritt. Upp - ner - upp -ner räknar jag takten. Sen fram i trav, gärna någon eller jag som springer brevid så att hästen travar relativt sakta men framförallt taktmässigt - så den inte springer iväg i obalans för att ryttaren skumpar runt. Och så räknar jag takten. Hela tiden räkna takten, så har de något att försöka rätta sig efter innan de själva känner takten. För vissa är det enklare att stå i lätt sits tills de känner takten för att sen börja rida lätt.

Man får räkna med en del skumpande. Vissa hittar rätt fortare än andra men man får inte ge upp. Ta korta sträckor typ ett varv på ridbanan så han hinner försöka känna ett tag men så att han inte blir supertrött.

De musklerna 'finns inte' på vanliga människor utan måste tränas upp och det är därför han knappt kan. Han måste få upp styrka och balans i benen först. Träna på att stå i fältsits, använd mantag och kanske en rem i framvalvet så han får hjälp att ta sig upp i början.

- Börja helst på lina och plocka bort tyglarna
- Mantag/Halsrem/Rem i sadeln. Se bara upp så att stödet används just som stöd och inte draghjälp. Har man väl börjat dra sig upp i lättridningen kan det vara svårt att lära om.
- Börja med lättridning i skritt, hitta rörelsen, positionen, balansen. Ge akt på personens fötter så att de förblir rakt under honom (klassikern: "plockar jag bort hästen så ska du landa stående med fötterna på marken"). Rörelsen går lätt diagonalt uppåt-framåt, huvud och axlar strävar uppåt, höfter och mage strävar framåt. Se till att han kan rida lätt i skritt utan att hålla sig fast innann ni börjar i trav.
- Introducera traven nedsutten (utan stigbyglar) för att få personen att känna in takten. Räkna själv för att hjälpa till.
- Med stigbyglar i rätt längd (absolut inte för långa!) och båda händerna i sadeln/halsremmen (till att börja med) får personen försöka göra samma sak i trav som han redan kan i skritt. Du räknar takten hela tiden och korrigerar samtidigt dragande i sadeln, fötter för långt fram/tillbaka, överkropp för långt fram/tillbaka och knipande knän (med stigbyglar i rätt längd märks detta tydligt då personen automatiskt tappar stigbyglarna när han kniper med knäna)
- När personen kan rida lätt utan att hålla sig fast i trav så kan han få börja rida med tyglar igen. I början bör tyglarna vara så långa att personen inte har en chans att dra hästen i munnen om han skulle tappa balansen. När personen lyckas hålla händerna stilla i korrekt position får han även rida med kortare tyglar.

Balansövningar:
- Stå rakt upp i stigbyglarna (alltså inte lättsits utan med raka ben). Bra övning som kan göras redan första passet i skritt/stillastående.
- Släpp en hand i taget tills personen kan rida lätt utan att hålla sig fast.
- Röra på armarna (cirklar, boxning, lägga händerna på huvudet, etc) under fortsatt lättridning.
- När lättridningen sitter, ändra takten ner-upp-ner-upp till ner-ner-upp-ner-ner-upp och sedan spegelvänt ner-upp-upp-ner-upp-upp. Utmärkt övning när personen börjar bli lite mallig :devil:

Senast ändrad:

Min man kallade det "rida svårt" när han skulle lära sig:p Han fattade inte alls varför det hette rida lätt:crazy:

Springa med och räkna takten, 1-2, eller upp, ner, är nog snabbaste och enklaste sättet.

"Min man kallade det "rida svårt" när han skulle lära sig"

hihihihihi :D

Spontant,
Är det helt nödvändigt att rida lätt då? Kan han sitta ner hyffsat, alternativ stå i fältsits så ge fasen i't. ;)

Tack så JÄTTEMYCKET för svaren! Kommer underlätta så mycket! :)
O till MittNyaJag, nej vi ska kunna detta ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 752
Senast: agnes27
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka