Hur lär jag min hund atta backa??

Sv: Hur lär jag min hund atta backa??

VISAR man med kroppen/godis kan man lika gärna bara säga bra istället för att klicka. Klickerträning bygger på operant inlärning vilket betyder att hunden ska tänka själv. Visar man=inte operant= klickern är överflödig och blir inte en målbildsfixerare utan bara ett beröm.

Är ni vana vid att klicka är det väl bara att sätta igång, förstår inte problemet riktigt..? Klicka för minsta viktförskjutning bakåt, sen en liten tass, sen ett steg, sen andra tassen osv... Ja, vanlig klickerträning/shajping alltså!

Lycka till!

Gilly

Är hunden pigg på att gå ut?
Gå mot ytterdörren så du får "framåtbjudning". Stanna hunden och säg "back" samtidigt som du med handen trycker tillbaka den det lilla som behövs för att du ska få minsta lilla bakåtrörelse. Ta direkt bort trycket (släpp) samtidigt som du t ex säger JA! eller klickar. Timingen är kritisk.

Upprepa. Varefter så begär du mer av bakåtrörelse.
Så snart hunden fattat vad man vill och om den tycker det är kul, så kan man få den att backa tills den försvinner vid horisonten. ;)

Visst ja, strunta i godiset. Det väl timade berömmet räcker mer än väl.

LIA

VISAR man med kroppen/godis kan man lika gärna bara säga bra istället för att klicka. Klickerträning bygger på operant inlärning vilket betyder att hunden ska tänka själv. Visar man=inte operant= klickern är överflödig och blir inte en målbildsfixerare utan bara ett beröm.

Är ni vana vid att klicka är det väl bara att sätta igång, förstår inte problemet riktigt..? Klicka för minsta viktförskjutning bakåt, sen en liten tass, sen ett steg, sen andra tassen osv... Ja, vanlig klickerträning/shajping alltså!

Lycka till!

Gilly

Hade ingen aning om att det fanns en regel på HUR man använder en klicker? Det finns klickermänniskor och det finns KLICKERmänniskor. Jag använder enbart klickern för ett snabbt och precis beröm. Sedan finns det människor som kör hela klickerkonceptet. Jag är inte en av dom men använder klicker på varje träningspass. Motivationshöjande och exakt!

Vi hr sagt "backa!" varje gång han rört sig bakåt sedan dag ett. All form av bakåtrörelse.

Han backar NÄSTAN nu!

/Syrsa

Hade ingen aning om att det fanns en regel på HUR man använder en klicker? Det finns klickermänniskor och det finns KLICKERmänniskor. Jag använder enbart klickern för ett snabbt och precis beröm. Sedan finns det människor som kör hela klickerkonceptet. Jag är inte en av dom men använder klicker på varje träningspass. Motivationshöjande och exakt!

Klart det inte finns!

Men eftersom Lena Furberg skrev att hunden var inklickad antog jag (eftersom det är det klicker bygger på- från början och för mig alltid) att hon menade operant inlärning. Men visst, man kan ha dosan till ett 'bra' också..

Gilly

Nu var jag tvungen att prova backa med Nikki också, har aldrig tänkt på att lära henne det :p Hon förstog direkt! Jag höll godis i vänster hand och "motade" henne med höger hand framför nosen samtidigt som jag sa kommandot. När vi hade gjort det några gånger så gjorde jag ingenting utan sa bara "backa" och det gjorde hon några steg. Massor med beröm och slut för idag ;)

Den metoden funkade för oss i alla fall.

Man kan sätta upp 2 skivor (masonit t ex) parallellt, lite drygt hundens bredd emellan. Cirka 1½-2 m långa. Så backar du in och hunden går med nosen före in. Första gången endast hundens längd. Stå sen tyst och stilla och vänta tills hunden backar. När hunden backar direkt ni har kommit in kan man lägga in kommandot backa. Om hunden får för sig att hoppa över istället för att backa, kommentera inte. Börja bara om från början. Beröm och godis ska hela tiden komma bakifrån.

Hur lär jag min hund backa??? Vi går Lydnadskurs just nu och har i läxa till nästa onsdag att lära vår hund backa, minst 5 steg. Jag är borta hela helgen så jag har bara några dar på mig. Och jag har kört fast!
Tipset vi fick var (med inklickade hundar) att lägga en liiiten godisbit en bit bakom våra ben. Sen står vi bredbent, hunden går mellan våra ben för att nå godiset. När den sen backar ut igen, klickar vi och ger godis! Toppen tyckte även jag! Men TROTS att min hund är inklickad och vanligtvis otroligt lättlärd, hajjar han inte backandet. Han tycks inte koppla ihop själva backandet med klicket. Vad ska jag göra? Försöker jag på annat vis bara sätter han sig ner, eller kör hela sin övriga repertoir i hopp om att NÅT ska vara rätt.
Råd, tips, hjälp!!! Hur tränar ni Bruksfolk ryggande?

Hej!

Jag började lära in "backa" i vardagsrummet. Min ena hund, Jill, är en mästare på att tigga. Hon har verkligen gjort det till en konstart, så jag drar nytta av det.

Jag sitter i fåtöljen framför bordet och Jill sitter snett framför mig, så att hon kan lägga nosen på mitt knä om hon vill. Jag äter något gott, och som är lätta att även ha som hundgodis ex: sockerkaka (det kan det bli supersmå och många bitar av). Jill visar sitt intresse och kommer nära, kör hela sitt "jag är söt" register och precis innan hon börjar med "titta vad jag kan" registret så ber jag henne att gå undan. Men absolut inte så skarpt att hon går undan och försvinner (hon kan lämna rummet om jag använder en viss ton).
Då kom den första bakåtrörelsen. Inte ett renodlat steg bakåt, mer ett kanande på rumpan, då kom jag med berömmet och gav då en bit godis i munnen på henne. Hon var då tvungen att komma fram igen och sitta nära, nära. Detta upprepades ett antal gånger och dagar.

Sedan började jag enbart berömma henne när bakåtrörelsen var mer tydlig. Men fortfarande inget komando eftersom jag inte vill att ordet backa ska betyda "åk bakåt på rumpan". När Jill erbjöd den bakåtglidande rörelsen självmant så började jag komendera henne att stå nära och be henne gå undan. Satt hon sig först så inget beröm. fast massor av beröm då hon tänkte bakåt med tassarna, när hon stod. När så den första bakåtrörelsen med baktassarna fanns där 8 av 10 gångerna så la jag på komandot "backa". Då sa jag backa när hon gjorde rörelsen och efter två veckor eller så (ja, jag sitter ju och äter i vardagsrummet varje dag) så erbjuder hon ett bra backande, rakt bakåt, 5-10steg, på komando i vardagsrummet. Då flyttade jag ut beteendet på andra platser.

Nu, två månader senare så ingår backandet i hennes "titta vad jag kan" register och hon erbjuder det frekvent utomhus då hon är godissugen. Ett lätt beteende för henne att erbjuda, även då det regnar ;). Själv så använder jag mig av ordet då jag korrigerar henne i "rutan" eller då hon trasslat in sig i kopplet, eller då hon går in i hästens box. Eller i andra situationer där jag vill att hon ska backa.

Så har jag lärt Jill, en 5 årig australisk Kelpie. Min andra hund Tess 10 årig whippet, kan inte backa på komando. Hon är inte tillräckligt godissugen för att jag ska kunna lära in det beteendet på ett effektivt sätt, tyvärr. Det är heller ingenting som hon gör spontant, backar alltså, utan hon försöker alltid vända sig om. Jill däremot kan spontant backa om det är trångt inne eller hon gått in i en buske utomhus. Så det kan ju också spela roll hur pass lätt det är att lära in ett beteende eller ej. Om hunden använder sig av det i vardagen eller ej.

jag kör också med klicker och för min hund tog det 2 dagar innan hon förstog.

Jag kommenderar "stå" så hon står upp stilla sen rullar jag en godis mellan hennes famben och klickar när hon backar.
Sen ropar jag fram henne och gör om saken.
Efter att hon backar direkt du rullat godiset och självmant kommer fram till dig så slutar jag att rulla godiset och väntar ut henne, först en tass, sen två osv osv.

Nu backar hon dock väääldigt ofta då vi tränat mkt på det haha

Hej alla och TACK för svaren!!! Jag har varit borta under helgen och ska börja träna IDAG, kruxet är att "läxan" är till onsdag och det behövs lite mer pushande från min sida om vi ska hinna. Ska jag invänta hans backande på hans eget initiativ, och jobba Operant, hinner vi aldrig. Lite dumt, men vi får se om jag struntar i läxan och kör på det sättet ändå. Kruxet är att min hund blir otroligt ivrig och i gasen av godis och klickern och då kan han till slut inte tänka en redig tanke! Sätter jag mig stilla ner och väntar dänger han på mig med tassen tills jag blir randig! Han är rätt intensiv såattsäga....! Jag vill inte hålla på och korrigera honom för mycket när vi tränar med klickern för jag vill att det ska vara enbart en positiv upplevelse! Just nu blir han iochförsig stressad av den, omän glad, så jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det hela...
Men i em ska vi träna, jag återkommer! :laugh:

så om du skulle rulla en godis mellan hans framben, bara någon dec i början så han bara behöva flytta vikten bakåt och inte får chans att vända om och hämta, och sen klicka för det så blir han stressad alltså ?

Min kan också bli väldigt uppspelt och börjar då göra massa ljud och provar allt hon kan för att göra rätt, och det är svårt att ta sig ur det där faktiskt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka