Hur lär jag min hund atta backa??

Lena Furberg

Trådstartare
Hur lär jag min hund backa??? Vi går Lydnadskurs just nu och har i läxa till nästa onsdag att lära vår hund backa, minst 5 steg. Jag är borta hela helgen så jag har bara några dar på mig. Och jag har kört fast!
Tipset vi fick var (med inklickade hundar) att lägga en liiiten godisbit en bit bakom våra ben. Sen står vi bredbent, hunden går mellan våra ben för att nå godiset. När den sen backar ut igen, klickar vi och ger godis! Toppen tyckte även jag! Men TROTS att min hund är inklickad och vanligtvis otroligt lättlärd, hajjar han inte backandet. Han tycks inte koppla ihop själva backandet med klicket. Vad ska jag göra? Försöker jag på annat vis bara sätter han sig ner, eller kör hela sin övriga repertoir i hopp om att NÅT ska vara rätt.
Råd, tips, hjälp!!! Hur tränar ni Bruksfolk ryggande?

Sv: Hur lär jag min hund atta backa??

Båda mina hundar kan backa, Focus kan nästan galoppera bakåt! :D

Jag lärde in det här hemma, gick emot hunden "Back, back" klickade så fort denna backade något steg. Bra är att lära in det i en liten korridor. Hundarna brukar fatta väldigt fort! Mota dom med kroppen bara, och säg "Back!". Klick -> Godis.

Jag tränar Zaga mellan vardagsrumsbordet och soffan och som Aliide: kommando --> beröm

Jamen han sätter sig bara! Sen lägger han sig. Sen rullar han runt. Sen blir han stressad och hoppar på mig. Sen skäller han. ALLT utom att backa! Han backar ju ut från mellan mina ben, jag klickar, bra, ger godis. Men han fattar inte att det är backandet jag klickar för! Han som hittills lärt sig vadsomhelst på minuter, kan inte lära sig backa!! Iochförsig har vi bara hållit på en dag...

Jag behövde inte lära min hund att backa, han är så lydig att om man säger fot, går han vid ens sida oavsett om man går frammåt, bakåt eller sidledes :p

Det ligger mycket godis bakom detta också.... ;):D

Jag behövde inte lära min hund att backa, han är så lydig att om man säger fot, går han vid ens sida oavsett om man går frammåt, bakåt eller sidledes :p

Det ligger mycket godis bakom detta också.... ;):D

Jo, men backar han på egen hand. Om han står tio meter bort och du ropar "Back"?

Knuffar jag på honom bara lägger han sig, eller rullar runt (ett litet trick han lärt sig...:o:)) men däremot kan jag få honom att backa några steg om jag liksom springer mot honom med snabba steg, då backar han av rena förskräckelsen. Men han tycks inte begripa att det är backandet jag vill åt. Jag ska testa mer imorgon, sen åker jag bort och sen har jag bara måndag och tisdag på mig! Vi vill ju inte vara sämst i klassen...! Han är MYCKET godismotiverad, men blir lite FÖR koncentrerad och eggad av godiset, kan liksom inte tänka klart...

Prova utan då? leksak eller inte så gottigt godis så han blir FÖR motiverad ?

Min tik gjorde likadant. Det är bara att fortsätta mota med kroppen. Ta hjälp av ditt ben att peta på bringan eller tassarna om han ligger/sitter.

Min tik gjorde likadant. Det är bara att fortsätta mota med kroppen. Ta hjälp av ditt ben att peta på bringan eller tassarna om han ligger/sitter.

Tillägg, om han backar något steg så klicka och kasta godis bakom honom!

Jag lärde Hailee backa när jag mockade hästens box :D
Hailee busade med en fotboll och kom in med den i boxen och tyckte att jag skulle sparka bollen. det ville sig så väl att jag sparkade bollen på andra sidan skottkärran som stod i boxdörren, och då backade hailee..
och varje gång sa jag "backa" och berömde när hon gjorde rätt.
Hon tycker det är skitkul att backa! så om hon inte förstår vad jag vill så backar hon :idea: och backar och backar och backar..........:rofl:

Jag lärde min hund backa, vi hade också det som "hemligt trick" när vi gick en valpkurs. Jag stod nära honom, rakt framför och vänd mot honom. Så tog jag supergottgodis, en bit i varje hand, och så drog jag händerna från mig och mot honom så en hand hamnade på varsin sida hans huvud. Samtidigt sade jag såklart "Backa". För att ha koll på godiset så backade han automatiskt ett steg. Maaassor med beröm och så fortsätta. Så den svepande rörelsen ifrån mig blev kommandot för backa. Eeh. Svårt att förklara men du kanske förstod. :laugh:

Åkej, smart! Så istället för att sätta sig, måste han ta ett steg bakåt/snett åt sidan, för att kolla godiset?! Det ska jag också testa! Tack!

Ja precis. Dom vill ju ofta ha koll på godiset. Och eftersom man har det i båda händerna och "motar" dom bakåt med båda och så pass nära så backade åtminstonde min automatiskt. Ibland dimper han ner och sätter sig också men då tar jag bara fram honom igen. Än så länge backar han inte mer än två steg kanske, på ett backa-kommando. Men säger jag det igen så fortsätter han. :) Lycka till!

"Jamen han sätter sig bara! Sen lägger han sig. Sen rullar han runt. Sen blir han stressad och hoppar på mig. Sen skäller han. "

Ha ha, har du fortfarande en gordonsetter..? ;););)

Milene, som haft en GS som alltid körde hela registret för säkerhets skull - NÅT kunde ju vara rätt..! :D

Näe, numera har jag en Beauceron! Samma färg fast inte mycket annat som är likadant! ;) Men jo, han kör hela sitt register med vådlig fart i hopp om att träffa rätt! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka