hur lär jag hästen tölt ?

J

jessikatten

hejhej, jag rider en ganska ung islänning som har lärt sig grunderna och tölten är påbörjad,när jag sitter på så känns det som tölt men han har inte riktigt "upp" frambenen som jag ser att andra islänningar gör,han väljer gärna traven och går med benen då som i traven men det är inte skumpigt eller så.Skulle vara väldigt tacksam för snabba svar, så jag inte lär honom fel :P

Sv: hur lär jag hästen tölt ?

Ta hjälp, av instruktör som kan se er. Det funkar liksom inte över ett forum.

Ta hjälp av instruktör, men annars kanske Han kanske inte är tillräckligt stark. det är ju verkligen inte alla hästar som har jättelyft i tölten. Men det kommer så småningom lite mer lyft iallafall om man låter hästen få muskla upp sig. Den Måste också vara Ordentligt samlad, för då 'sitter' den ju på baken vilket gör att den är lättare i bogen vilket gör att det blir lättare att lyfta på frambenen..

Hoppas du förstod.
Men Själva grunden är jätteviktig. jobba i samlad skritt och gå långsamt upp i tölt ibland korta bitar, Viktigt att inte kräva för mycket bara. Men är det en ung häst så kanske den inte orkar så mycket och därför ska du nog ta det ganska långasmt och framförallt bygga upp styrkan :)
Lycka till :) :bump:

hejhej, jag rider en ganska ung islänning som har lärt sig grunderna och tölten är påbörjad,när jag sitter på så känns det som tölt men han har inte riktigt "upp" frambenen som jag ser att andra islänningar gör,han väljer gärna traven och går med benen då som i traven men det är inte skumpigt eller så.Skulle vara väldigt tacksam för snabba svar, så jag inte lär honom fel :P

Min islänning töltat i klockren tölt nästintill jämt, men inte har han några höga benlyft för det inte :D Det är väldigt individuellt hur mycket hästen lyfter på benen, samt vilken kapacitet hästen har. Alla islänningar har inte denna aktion helt enkelt. Men blir bättre lyft om hästen jobbar bakifrån och lättar i framdelen helt klart.

Går hästen med benen som i trav, så är det ju inte tölt. Tölt är som skritt, fast snabbare, absolut inte som trav. Isåfall är det mycket travtaktig tölt. Ta hjälp av instruktör som kan titta på er! Eller sätt in en bild här vettja :)

prova samla ihop honom/henne i en neråt lutande backe och driv på då brukar töten komma fram atomatiskt så lärde jag min islänning. men bästa är att ta hjälp av en instuktör.

Om du vill ha en häst som töltar villigt i rätt form utan att stressa eller gå emot tygeln så anlita en duktig hästtränare/instruktöt som först kan lära din häst och sedan er tillsammans. Det är för jävligt när man inser att man har förstört hästen för all framtid.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 937
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka