Hur lär jag en häst att bli longerad??

K

Kallblod

Ja som rubriken lyder, hur lär jag en häst att bli longerad?? Skulle longera min kille men han hade ingen aning vad han skulle göra och jag hade ingen aning hur jag skulle lära honom det för jag har aldrig behövt lära en häst det innan :P Han går kanske 1 lr 2 varv sen stannar han och tittar undrande på mej, ibland går han fram till mej lr så minskar han volten tills den inte finns längre. Det enda jag provade var att leda ut honom på volten igen och sedan berömma då han gick kvar men han stannade endå!!så vad ska jag göra??:)

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Hur lär jag en häst att bli longerad??

Jag är inte så bra på det här med att förkara men kan ju iaf försöka.. ;)
För det första måste du tänka på att det här är en sak hästen inte kan och du måste visa den hur den ska göra. Något som underlättar en hel del är om hästen kan kommandon.
Börja med att ha ett spö, inte för att slå hästen med utan för att lättare kunna visa den vägen. Låt oss nu säga att du ska longera hästen i vänster varv. Då har du linan i din vänstra hand och den biten av linan som inte används och spöt i den högra. Börja med att lite lätt leda ut hästen på ett voltspår och sedan visa sen vägen med din vänstra hand genom att ta den åt det håll du vill att hästen ska gå. Driv samtidigt på framåt genom att ha spöt bakom den, inte slå hästen men kanske lägga emot lite lätt på baken för att hästen ska förstå att den ska fortsätta gå framåt. Du står då som ett V med händerna, med vänster arm ungefär rakt ut/fram till vänster och höger arm till ut till höger med spöt bakom hästen. Du ska känna känslan att "du har hästen framför dig" och inte bakom dig och leder den runt, den ska tänka framåt. Det gör inget om volten blir lite liten i början bara den går runt dig och inte på dig. Det du kan göra om hästen ramlar inåt är att peta lite på bogen eller där sadelgjorden brukar ligga med spöt. Om hästen stannar, bli inte arg utan bara visa den vägen och driv den framåt med spöt. Den stannar antagligen för att den inte förstår. Men det viktigaste är att den tänker framåt!

Hoppas du förstog lite iaf.. :D
 
Sv: Hur lär jag en häst att bli longerad??

Kopierar det jag redan skrivit på barockridning:

Jag gillar att börja jobba med hästen lös i inhängnat område. Därför att jag vill lära känna hästen och dennes sätt att tolka mig, -min andning och mina rörelser. Vill se hur hästen påverkas av mitt kroppspråk och hur den förhåller sig till min balans. Både på nära håll och längre.

Sedan vill jag att hästen finner sin balans i alla gångarter, detta med minimal påverkan från mig. Därför är den fortfarande lös.

Jag vill lära mig hur hästen lyssnar på mig och hur vi kan finna ett språk som fungerar. När vi hittat ett gemensamt harmoniskt språk så går jag vidare. Jag kan då bromsa min häst och få den att vända, skifta gångarter och sakta till halt av utan vare sig lina eller spö.

När den grundläggande kommunikationen är harmonisk så vill jag gärna leda min häst i grimma och grimskaft eller lätt kapson och tyglar. Gärna i skogen eller efter en väg som är lugn.
Jag promenerar för att se hur hästen påveras av mina balans och mina rörelser. Jag kollar in hur hästen påverkas av min andning. Jag använder mig så av min andning för att styra tempot i promenaden. Jag växlar sida så för att se hur hästen reagerar på mina oliksidigheter.
Jag börjar att flytta hästen lite med hjälp av min balans, men behåller hela tiden ett lagomt avstånd mellan oss. Till en början bara hästens nacke, huvud och hals. Sedan även steg i öppna och sluta.

Kanske hittar du något matnyttigt i denna beskrivning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp