Hur långt ska en femåring ha kommit?

Sv: Hur långt ska en femåring ha kommit?

jag önskar att min åring som femåring är kvalad till falsterbo =) det är ju inget fel i att drömma :P

Jag tycker inte att en femåring "borde" ha kommit någonstans alls, det är helt upp till vad ryttaren vill rida. Vill man rida 1.30 på sin femåring får man ju börja i tid.
Jag fick hem en häst helt ohoppad på hösten när hon va 5, och inte förräns nu (7 år) har vi börjat hoppa banor på över 1 meter. jag har ingen brådska att hoppa de högre klasserna, jag vill ju att min häst ska hålla hela livet! och tycker att det är viktigare att både häst och ryttare får självförtroendet på de lägre höjderna.

Som PrinceFair skrev så får 5-åringar gå 1,30. Det har den här hästen gjort i år (alltså 2006, som sexåring), med felfria rundor.

Den här hästen är något extra, som just nu en av Sveriges främsta hoppryttare tävlar på. Om några år räknar hon med att kunna ha den här som sin förstahäst för de riktigt stora klasserna om hon för vara frisk och skadefri. 1,20 det är småpotatis för både den här hästen och ryttaren. ;)

min 5 åring är också en "sening" både att han e förr i slutet av augusti plus att han inte blev ordentligt riden förrens sommaren 05. han är hoppad sen nov ungefär och har gått 2 banträningar.. sista var vi 0a i både 80 och 90 så snart blir det väl "riktig" tävlingsdebut. tränar han för björne carlsson och har väl hoppat 110 banor eller något.. så vi är på G!!

Fratello%202%20mars%2006%20Riddersberg%20plankoxer.jpg

Fratello%202%20mars%2006%20Riddersberg%20plank.jpg

Fratello%2031%20jan%2006%20Riddersberg%202.jpg

Min är född 2000 men ett år sen i sin utbildning pga av skada. Hon ska gå 1,00-1,10 unghästklasser nu på försommaren. Om allt går som det ska och jag har en lämplig ryttare så är målet att hon ska gå 1,20 i höst.

Min häst har inte alls hoppat så mkt (blir 6år nu).... han har väl hopat ca 80 cm m ryttare.... Löshoppat har han väl gjort ca 130.. Men sen är han ju dressyrkille oxå...:rofl: .. fast jag tycker nog att det vore på sin plats att han fick hoppa lite mer för han tycker det är riktigt kul.... enda problemet är att han hoppar hellre än bra(än så länge, mamma hans var åxå lite sen) o flera meter innan...... så jag tycker inte att han är så kul att hoppa med då det känns som att jag gör mer skada än nytta på hans rygg när det gäller hoppning.....:bump:

Håller med att man måste se till individen!
Min 5åring deb. 1.10 i februari, 1.20 i juli och 1.30 i slutet av september, men han är väldigt stabil och har bra huvud. (2005)

En 5åring jag rider just nu har precis deb. 1.10 och 1.30 finns inte på kartan för den hästen i år :D

Gäller det 5-åringar som är hos elitryttare så är det minst 120 cm som gäller. 7-åringar 140 cm.

5-åringen jag tävlar har en nolla till falsterbo klar. YES!:rofl:
"bara" två kvar hehe

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Första urvalet har gjorts för att sålla fram vilka ekipage som kan få representera Sverige vid unghäst-VM i hoppning i belgiska Lanaken...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 352
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka