Hur långt ska en femåring ha kommit?

Sv: Hur långt ska en femåring ha kommit?

våran 5 åring blev inhoppad i feb, och är nu klar för att starta 90.
Hon är väldigt smart och har lärt sig fort.

När det gäller unghästar tycker jag man måste känna efter hur mycket hästen pallar, endel tål att man går fram fort andra gör det inte.

Våran unghäst (född 2000) har vi tagit det jättelugnt med. Hon kanske kunde ha kommit lite längre eftersom hon är 6 iår. Men som jag ser det så är det bättre att inte förhasta sig med sina unghästar. Dom ska ju trots allt hålla. Våra har varit på två småtävlingar och hoppat ca 1.m 1.10. Hon har varit med på några riktiga hoppträningar också, men mest för att träna teknik och lydnad.

Jag har ingen 5:åring, men ca: ska dom ha kommit tilll 90cm - 1.10 . Dt finns juh hästar som har kommit högre och lägre oxå, menomkring den höjden e normalast....
lycka till me din häst:idea:

mvh // Rebecka E.

Min tränares 5-åring gick 1,10 på våren som femåring.
Debuterade 1,20 på hösten som femåring och 1,30 nu i februari som sexåring.
Hon hoppades in på våren som fyra åring och gick 1m-klasser hela året som fyraåring.

Vad jag vet så får inte 5-åringar gå 120 på riktig tävling......???
Vår är färdig för 110, 4-års championatet går i 100-105.

Det är beroende på psyke o kapacitet hos hästen, man kan inte dra alla 5-åringar efter samma mall. :rofl:

Ja 5-åringar får gå 1.20. Kvalen till scandinavian Open och breeders går i 1.20 och sen finalerna i 1.25.

Jag tycker att en normal 5-åring ska kunna gå 1.20 iaf på hösten.

Hur långt de ska ha kommit beror helt på hur de matchats från början tycker jag. Ska de vara med o konkurrera på tävlingsbanan ska årets 5-åringar gå 1.20 på kval till Scandinavian Open och sen börja så smått på 1.30 under hösten/vintern.
Om man inte har unghästchampionaten i sikte kvittar det fullständigt. Du får gärna hoppa 0.90 i 100 år till om du vill eller känner att din häst inte hinner med.
Lycka till med "bebisen" Visst är det kul med unghästar:banana:

Jag har tagit det väldigt lugnt med min 5-åring. Dels att han är väldigt osäker i sig och att han är född sent på hösten, så han är egentligen bara 4 ½ år. Men till helgen så ska han starta sin första 40 km Clear Round i Distans.:banana:
Annars har vi hopptränat lite på max 50 cm (Han är liten D-ponny)

Jag har också gått lugnt tillväga i inridningen av min 5 åring, mest markarbete och skogsturer, har börjat hoppa lite mest runt 50 cm, och löshoppat endel..
Tycker att resultatet av detta har blivit bra, ville inte stressa fram i inridningen från början, min unghäst är en mellanstor D-ponny kan tilläggas.:banana:

Men herregud, driver ni med mig?! 5 åringar som går 130?! Varför ha så bråttom, ta det lugnt med era unghästar och låt dem få utvecklas i lugn och ro. Skelettet är ju inte ens färdigväxt. Hästen har ju nästan hela livet på sig att komma upp i 130 klasser, då är det väl bättre att vänta tills den är lite äldre och fått en mer tålig kropp. När de är så unga tycker jag att man ska stanna på lägre höjder och bara låta hästen få hoppa för nöjes skull. Det var mina åsikter iaf ;p

Det beror väl på hur högt man siktar i klasserna, och vilken kapacitet hästen har. Många hästar kanske som mest i hela sitt liv går 1,20, och att då kräva att de ska göra det redan som femåringar är ju lite maxat. Om hästen däremot ska gå 1,60, ja då är ju 1,20 småpotatis, och inte särskilt svårt för den hästen.

Så i mina ögon är det rätt arrogant att säga att alla normala hästar ska gå 1,20 som femåringar (majoriteten av alla femåringar jag känner går inte 1,20, så det är knappast "normalt"), som att säga att ingen femåring borde göra det.

Normalt o normalt...... Jag tycker -fortfarande- att man måste se till individen. Det enda man kan ha som måttstock förutom det är ju just unghäst-tävlingarna.
Ska man konkurrera internationellt behöver det börjas i tid för att hinna med, men självklart kan man precis som med människor "gå om en klass" om det går för fort för individen.
Jag går ju inte ur 1.10 och vidare till 1.20 förräns hästen har hunnit känna in sig på nya höjden och visar i sin hoppning att den klarar sin uppgift. Jag ligger just nu i begrepp att flytta upp i 1.20 med min häst för att, om allt går bra kunna kvala in till Scandinavian Open. Hur det går återstår att se. Massa grejor som måste klaffa för att man ska hinna med utan att stressa sin häst.
Det jag tycker är mycket underligt är att de som 4-åringar bara får gå 1m och sen ska de på ett år upp helst 30 centimeter. Min önskan vore att 5 åringarna kvalade på 1,10-1,15 istället för 1.20

min är klar att gå LD LC nu, men piloten, dvs jag är en mespotta som aldrig blir klar......

Men man kan väl knappast säga att genomsnittsryttaren och genomsnittshästen tävlar internationellt? Det kan ju inte vara mer än någon promille av hästar och ryttare som gör det, och att då sätta normen efter det blir ju helt galet. Det är som att säga att normallönen för en 25-åring är 35000, eftersom det säkert är någon promille som tjänar de pengarna.

Mabuse skrev:
Så i mina ögon är det rätt arrogant att säga att alla normala hästar ska gå 1,20 som femåringar (majoriteten av alla femåringar jag känner går inte 1,20, så det är knappast "normalt"), som att säga att ingen femåring borde göra det.

En fullt normal 5-åring kan lätt gå 1.20. 1.20 är inte speciellt högt för en häst att hoppa. Speciellt inte på hösten som 5-åring. Varför skullde det annars vara så många som går breeders ? Däremot när det börjar blir 1.30 så krävs det mer kapacitet och då tunnar startfälten ut på unghästtesterna. Det är då man kan se vilka som verkligen kan.

Näe, det är då kan man se vilka som är de duktiga ryttarna.

De flesta moderna hoppavlade hästar kan hoppa 1,30. Men inte alla ryttare klarar av att hoppa 1,30-banor, framförallt inte på en unghäst!!

Det är bara att kolla championaten - hur många vardagsryttare är det som rider? Även om en häst kan hoppa hus så krävs det lite skicklighet att få runt en unghäst!

För att svara på tråden så har jag en 5-åring som förra året gick några 90-klasser. Har sen vilat 5 mån pga operation och ska igång nu. Målet för våren/sommaren är 90-klasser. Jag tar det lugnt med henne då hon är stor. Hon har inga problem med att hoppa HÖGA hinder, däremot med att svänga osv...

Sen har jag en 4-åring som är betydligt med färdig. Han har gått två stycken 90-klasser nu och ska debutera 1 m om en månad är tanken. Han är dock liten och kvick och har 200 % koll på sin kropp.

Så jag håller med ovanstående - det är individuellt för varje ekipage hur långt man kommit som 5-åring!

Jag har en femåring som just nu tränar på banor på 1,10-1,20 och har startat 1 meter. Han ska gå breeders i höst så därför kommer vi snart, i maj, börja kvala in, vilket betyder att vi ska tävla (avd B) 1,20, kvalgränsen är 3 felfria 1,20 i avd B.
Min häst är helt klar för dessa höjder, men vi har tagit det lugnt för att komma dit, vill inte stressa på, även om han har superpsyke :p

Han hoppades in hösten som treåring, men då var det bara småskutt varannan vecka ungefär. Sommaren som 4åring blev det lite mer träning av det hela, och from i höstas tränar vi 1 gång/vecka för tränare.:)

Detta är helt okej för min häst, men man måste alltid se till individen, hur den är psykiskt och fysiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Första urvalet har gjorts för att sålla fram vilka ekipage som kan få representera Sverige vid unghäst-VM i hoppning i belgiska Lanaken...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 352
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka