F
Fruentimber
Fruentimber & linnsan
Fast nu handlade väl inte denna tråd om hur man ska aktivera sin hund? Utan trådskaparen frågade om promenader. Promenader och aktivering är för mig 2 skilda saker (även om man kan aktivera sin hund samtidigt som man promenerar)
Promenader är något varje hund behöver, om promenaderna är i koppel, eller löst i skogen eller vad som spelar ingen roll, alla hundar behöver varje dag komma utanför tomten och röra på sig (och ska även göra det enligt lag), aktivering är en individ fråga, hur mycket och vad för aktivering beror på hundens ålder och hundens individuella behov.
Många sällskapshundar trivs jätte bra med enbart promenader och sedan mysa hemma, visste dem kan absolut köra ett pass på lydnadsplan eller agilityplan, men dem mår inte sämre utan den aktiveringen.
Medans aktiva raser behöver får göra mer än tex promenad, springa löst, vardagslydnad, aktiva raser behöver få sina behov tillfredsställda och jobba ordentligt regelbundet för att må bra i vardagen.
Det verkar som Fruentimber & linnsan pratar om aktiva hundar som enbart får promenader och därför blir understimulerade/utvecklar problembeteenden, medans Nota pratar om hundar som absolut kan träna men inte har behovet av att träna för att må bra.
Anledningen till diskussionen grundar sig i ett inlägg i tråden där promenader ansågs vara det som gör att hunden får sina behov tillgodosedda.
Jag är som sagt uppväxt med sällskapshundar (kennel med 10+ hundar) och hävdar ändå envist men bestämt att även soffhundar mår bra och hade mått bättre med mer mental aktivering, t ex. Å ena sidan kan vi ofta i diskussionerna prata om dessa ettriga sällskapshundar som går runt i kvarteret, å andra sidan cementerar vi samtidigt bilden om att de minsann är nöjda med det?
Det är absolut inte bara hundar av aktiva raser som utvecklar problembeteenden. Dessutom gör det gott för relationen mellan hund och människa att göra något tillsammans. Om folk bytte ut en kvarterspromenad mot något aktivt istället så är det ju bara en win-win.
Min utgångspunkt i diskussionen har aldrig varit antingen eller. Den har enbart baserats på att det finns en övertro bland hundägare på vad promenader faktiskt uppfyller för behov för hunden.
Eget exempel är en släkting till mig som har en terriertyp som ofta säljs som sällskapshund. Sen unghund har den hunden ätit upp halva hemmet, i princip. När jag frågade varför så var ägaren oförstående, för de "går ju två mil om dagen med hunden!". När jag då föreslog spår som aktivering, löd svaret "ja men han spårar ju så mycket på promenaden".
Min släkting är liksom inte ensam om denna uppfattning, att det hunden får göra på promenad är = aktivering. Jag möter det i varenda kurs jag har och vi ser det så ofta när folk presenterar sig som intresserade av valp; de berättar hur "aktiva" de ska vara och så visar det sig att aktiviteten = massa promenader. Det finns en anledning varför mina kursdeltagare får testa på flera olika typer av aktivering redan i valpkurserna och det är för att övertron på promenader som aktivering är väldigt utbredd.