Hur långt mellan tävlingarna?

Puppan

Trådstartare
Vad säger ni mer tävlingsrutinerade?
Orkar en fulltränad häst gå två debutantfälttävlan veckorna efter varandra? Eller brukar ni lägga in längre vila däremellan?
Kan säga att inga andra tävlingar skulle i såfall vara inlagda före eller efter dessa två veckor...

Sv: Hur långt mellan tävlingarna?

Jag har gjort så och gett vila en vecka efteråt. Men då var det på en äldre häst som var i full tävligskondition och som var väldigt cool och inte stressade upp sig osv. Man får nog se lite till individen. Vissa hästar kanske tycker det är jobbigare psykiskt än fysiskt och då kanske det blir jobbigt för dem.

För en normalt tränad häst, ja inga problem!
Har hänt ofta, någon gång till och med tre helger på rad när tävlingsterminen varit totalt ogenomtänkt... Så länge det inte är allt för långt att åka och man anpassat arbetet dagarna emellan så ska inte debutant/lätt klass vara så ansträngande för hästen att det är något problem.
Ibland kan det till och med vara bra att de får komma ut ofta under en period när de inte är så vana för att få rutin och befästa det de lärt sig. Gäller även ryttaren tycker jag :)

Vad säger ni mer tävlingsrutinerade?
Orkar en fulltränad häst gå två debutantfälttävlan veckorna efter varandra? Eller brukar ni lägga in längre vila däremellan?
Kan säga att inga andra tävlingar skulle i såfall vara inlagda före eller efter dessa två veckor...

Så kan vi göra även med gröna unghästar så "kommer de ihåg bättre" tror vi. :p Man måste ju bara se till att det är vettigt före och efter.

En terräng i 90 eller 100 klass med normala förhållandena ska inte en normalt tränad häst bli trött av. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Lillefrun
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama