hur långt komna med sena 5 åringar??

M

Morotsbiten

Ja hur långt har ni kommit i dressyrutbildningen samt hopputbildningen och ev tävlingar med era sena 5åringar(ridna max 1 år)

Gärna någon bild på hästen :)

Sv: hur långt komna med sena 5 åringar??

Jag har ju en sexåring, men hon är sent tagen. Nu ska hon starta 120 näst kommande tävlingar o är stadig i 100 o 110. går debutant flt o ska debutera lätt i sensommar. vi har tragglat oss igenom en LC dressyr, men dressyr tävlandet är inte prio 1. men hon går bra på träning, kan skänkelvikning, framdelvändning hyffsat, galoppombyte, går i stadig form i alla gångarter osv o är reglerbar i alla tempon.

För 1 år sen, när hon var 5 :) ja hon började hoppas i Januari, då hade jag ridit henne sen Oktober, o innan det hade hon stått i ½ år.. startade första klubbhoppningen i April. Debuterade Lokalt i början av Juli (felfritt :)) gick sin första fälttävlan i Augusti o sen har det rullat på. Gick i hyffsat stadig form, men var inte så stark i galoppen så det gick alltid lite i övertempo.

(finns en film på henne under Gnägg också..)
Hoppbilderna är från i går
2005-06-15_19_40_0003.jpg

2005-06-15_19_40_0007.jpg

och det här var för 1 år sen.
wixi111.jpg

Sen har vi kompisens häst som är 5 år i år och sent tagen. eller ja sent o sent han köptes samtidigt som jag köpte min, men han har växt en del, och ägaren vill verkligen inte skynda. Han kan väll ungefär lika mkt som min i dressyren, går i form i skritt trav o galopp, skänkelvikning, framdelsv. osv. Han ska ju bli dressyrhäst så det tränar dom mest på. Går inte att korta så mkt än, men det kommer.
Han har precis hoppat sina 2 första tävlingar, Cm hoppningar med 4 fel i varje. jag pushar på lite o tycker de ska debutera lokalt i sommar i hoppning så vi får väll se. Dressyrens tävlingsdebut blir ngn gång i höst troligtvis. Har inga bilder på han, o vet ju inte om jag får lägga ut för ägaren.

Senast ändrad:

Oki.. min 5- åring är sent tagen pga han otroliga växtperiod mellan 3-4 :crazy:

Satt på han som 2½ 3 ggr ledde runt han några varv sa halt å så=)

Sen började hästen växa kraftigt och de va inge häst amn satt på .. om jan ville ha en hållbar häst..Så han fick vila och i oktober som 3½ nästan började vi sätta på en ryttare.Vi han så långt så han gick stadigt i alla gångarter.
Sen började han växa igen :crazy: fick vila
Sen fick han kotledsinflammatin och gonit runt om bal för han växte så kraftigt och var felskodd. Så han fick vila.. Nu sedan 4 månader är han riden och tävlade sin första hopptävling den 28 maj och rev sista hindret i 70 cm klassen.2 stopp i 80 cm hel nöjd.
Han har hoppat 110 hemma nån gång. men mes´tadels går han på 80-90 cm bara på träningarna. tränar lite olika svårhetsgrader på vägarna ist!
Tragglar dressyren och han har nog som din häst dock har han varit lite spänd och så.Och förklaringen kom i går.. kotknackaren var ut och lossnade en hel del i bakkärran..Så ska bli spännande och se nu hur ridningen går..Han ska vila 2 dagar efter detta sa kotknackaren=)

Lite bökigt med hästar som växer så inåtnorden fort=(

Nu är han 173 och beräknas bli mellan 175-178

Nu vet jag ju inte exakt hur din häst växte, men min var 176 som femåring och behövde inte sådana viloperioder som din fått.

Min växte extremt mkt på kort tid va väl de..
..Jag vill inte rida en sådan häst.. Stora hästar ska man vara försiktiga med..Men de är som du säger från häst till häst=)

Min är sju, men mycket sent tagen. Började inte ridas seriöst förens jag köpte honom, dvs i november förra året.
Ångrar att jag inte började rida för tränare förrens i januari, för när vi väl började har det gått jättefort. Startade första 'tävlingsträningen' i maj och ska tävlas 3/7 och ev 12/7.
Ska hoppas 90 då på lokal.
Har ingen bild, kan ta på träningen senare i veckan.

114 st som har läst men bara 2 svar??? hmmm inge som har sena 5 åringar som har läst??=)

Morotsbiten skrev:
114 st som har läst men bara 2 svar??? hmmm inge som har sena 5 åringar som har läst??=)
Kanske mest så att ingen vågar svara i dina trådar? :smirk: Man får ju bara skäll om man inte håller med dig.. :crazy:

:rofl:
va du va rolig då*fniss*

Nu är de så att jag frågar hur långt folk har hunnit med sina hästar så de finns inge att hålla med om :smirk:

sen ska du inte ljuga.. de är fult har inte din mamam lärt dig de??*ler*... man får inte skäll om amn inte håller med mig.. därimot får man skäll om man säger kritik på ett elakt vis..
Och de är nog inte bara jag som tycker de är oartigt och dålig stil att säga sin åsikt på ett vist som medvetet sårar! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Kanske helt enkelt beror på att ingen har en femåring som är så sent tagen och lite riden :idea:

DEn anledningen köper jag därimot :D

Ja det är nog inte så vanligt... men de är kasnke någon som gluttar förbi här som har nångång=).Kul att gämföra :)

femåring

SALSA.JPG

vad hon kan? vad skänkel är, trav, sakta av, halt, att den där saken på ryggen är lika ofarlig som hon är på marken :angel:
jag började rida henne för 1 månad sedan, innan dess var hon lite skrittad på :rofl: kallblodstravar sto

den här damen ska framförallt springa duktigt på banan sedan :D

Senast ändrad:

Vi har en new forest som är 5 som vi väntade länge med eftersom hon var så "valpig" (det är tydligen ett släktdrag). Hon går i stadig form i alla gångarter, går att korta och länga och öka och minska tempo på. Går att flytta i sidled, fina galoppombyte, framdelsvändningar, ryggningar.

Hon hoppades in förra våren och tävlade på hösten LD-LC lokalt felfritt.

Just nu trimmas hon mycket i markarbetet. Muskelbyggnad är prio 1 nu. Vet ska kolla tänder på måndag eftersom hon börjat kärva lite i ena sida i munnen. Ska starta årets första lokala om 2 veckor LD-LC. Målet är minst LB stadigt och prickfritt i år.

Åhhh vad kul... vi hade ut kotknackaren i förr går till min totto och de var lite låsningar i bakkärran.
Så i morrn ska han få gå igen efter vilar.Så de ska bli spännande och se om de är någe skillnad vilket troligen kommer att vara så klart=)

Så regelbunden kiropraktor till han och regelbunda vet besök så man verkligen vet att han är helt okej.
Känns bra att veta att han regelbundet undersäks av vet och kiropraktor.... värt var enda öre=)

Få se när tävlingarna i dressyr kommer igång :)

Jösses vilken läcker bit till häst :love:

Min fick föl som 4-åring och är stor (176 cm). Hon reds lite som 3-åring (3-årstest) men sattes sedan igång i oktober -04.

Nu klarar hon skänkelvikning, bakdelsvändningar, 15 m volter i galopp, enkla byten. Vi har ridit alla LB-program utan problem.

I hoppning är hon synnerligen okomplicerad eftersom hon har så säker taxering. Är mest konstiga hinder hon tittar på och höjder är inte hennes problem utan mer kombinationer. Enkla 1 m banor går fint.

Har tagit henne rätt hårt det senaste halvåret men hon är helt klart färdigvuxen och växte jämt och fort (173 cm som 3-åring och 176 vid stamboksföringen 1 år senare). Tyvärr har hon väldigt lätt för att få hovböder så ett par kortare vilor pga detta har hon fått men annars bara 1 vecka efter att hon gått mkt intensivt eller när vi verkligen fått ngt att funka (skänkelvikningar)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 888
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Sirap
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V