Hur långt kan ni åka för rätt hund?

Sparrisen123

Trådstartare
Säg att ni ska skaffa en hund. Av någon anledning (t.ex. att ni vill ha en vuxen i en viss ålder, en ovanlig ras eller liknande) finns det inte jättemånga att välja på, hur långt kan ni då tänka er att åka som mest för att träffa och eventuellt köpa en kandidat som verkar lämplig?
Och om det är långt, åker ni då bara en gång (hälsa på och ta med hem) eller vill ni inte ha längre än att ni kan åka först för att hälsa på, sedan för att hämta?
Skiljer det sig för en vuxen hund respektive en valp?

Sv: Hur långt kan ni åka för rätt hund?

Sist åkte vi 90 mil enkel väg, åkte ner på fredagen, spenderade lördagen med hunden och for hem tillsammans på söndagen.

Det var en omplacering vi hämtade.

Säg att ni ska skaffa en hund. Av någon anledning (t.ex. att ni vill ha en vuxen i en viss ålder, en ovanlig ras eller liknande) finns det inte jättemånga att välja på, hur långt kan ni då tänka er att åka som mest för att träffa och eventuellt köpa en kandidat som verkar lämplig?
Och om det är långt, åker ni då bara en gång (hälsa på och ta med hem) eller vill ni inte ha längre än att ni kan åka först för att hälsa på, sedan för att hämta?
Skiljer det sig för en vuxen hund respektive en valp?

Jag skulle utan minsta tvekan åka till andra sidan jordklotet om det var vad som krävdes. Kanske hade jag bara åkt en gång, det är rätt troligt. Men då kan tilläggas att jag inte vill ha hund som jag inte vet något om. Tex när Wahidah föddes, ja då visste jag redan vääldigt mycket om hur hon skulle bli som vuxen eftersom jag lärt känna så många av hennes släktingar och har sån koll på stamtavlan.

Hon kommer förövrigt från en kennel 100 mil från mig och det var även där jag hämtade min omplacering. Omplaceringen är det väldigt trasslig historia kring, men man kan kortfattat säga att jag aldrig tvekade att ta henne trots att ägaren berättade massor om hur hemskt jobbig hon var. Jag visste helt enkelt, baserat på hennes alla släktingar m.m. att ägarens bild av hunden var tokig och att det någonstans där fanns en fantastisk hund. Jag hade utan tvekan rätt också.

Jag tänker att min nästa hund troligtvis blir en omplacering. Och då kommer jag vara ganska petig. Min smärtgräns ligger nog runt 40 mil (jag bor ju så pass "bra" i Sverige att jag har flera stora städer på det avståndet,skulle jag råka bo i norra norrland skulle jag räkna med att få åka längre). Skulle nog försöka göra som Emor, alltså åka upp över en helg för att spendera lite tid med hunden först. Men om det skulle handla om mindre än 20 mil skulle jag nog kunna åka och hälsa på nån gång innan.

Den resan har jag också gjort. Men jag åkte ner dag 1 och träffade hunden under sena kvällen, sedan hem igen dag 2 - med hund. Jag hade kunnat åkt längre, första valpen jag var intresserad av var i ett grannland.

Vi åkte ca 80 mil (enkel väg) för första hunden. Vi var på jakt efter en omplacering och utifrån säljarens beskrivning så kändes hon bara så rätt. Såhär i efterhand (har haft henne i 2 år nu) skulle jag utan minsta tvekan ha gjort om det :love:

Andra hunden hittade vi däremot bara en tio minuters biltur bort. Men vi hade bara tur att han fanns så nära, vi hade lika gärna kunnat köra en bra bit till om det hade behövts :)

Vid båda tillfällena sökte vi bara en mysig kompis, inget krav om någon speciell stam eller något sådant.

Vi åkte ca 35 mil enkel väg och hämtade hem vår valp. Åkte upp på fredagen och spenderade några timmar då, sen på lördagen var vi där några timmar till och sen åkte vi hem med valpen :) Det är en väldigt "liten" ras med få uppfödare så det fanns helt enkelt inga andra valpar i landet under den tiden :D

Hade inte hälsat på innan men haft tät mailkontakt med bilder och uppdateringar från uppfödaren :)

VI är inne på schäfer som nästa hund. Och vi kan tänka oss att åka ner till Tyskland för rätt hund!

Inte alltför långt. Jag vill kunna träffa uppfödaren minst en gång innan och få en känsla för att det är rätt. Jag är förstagångsköpare, har inga direkta kontakter i hundvärlden och har inte mycket annat att gå på. Fin hemsida och trevliga mail med gulliga bilder kan ju vem som helst fixa fram. Kommer förstås kolla hunddata att alla hälsokontroller är gjorda på föräldrar m m, men vill också ha en hund som inte bara är utställningsavlad och en uppfödare jag känner att jag kan kontakta om det behövs.

Min gräns är nog att det ska gå att åka till uppfödaren tur och retur samma dag, kanske 4-5 timmar enkel resa.

Säkert annorlunda om man är mer insatt eller söker en arbetande hund.

Min uppfödare bor ca 30 min från mig, där jag köpt min hund och kommer köpa nästa hund. Vi träffades några ggr innan jag hämtade valpen och haft valpträffar efteråt. Enkelt. Men jag tänker att om denna valp, denna linje funnits någon annanstans så joo. Jag hade nog kunnat åka runt om i Sverige iaf. Men visst är det fantastiskt när det är nästgårds :)

Våran nuvarande åkte vi "bara" 40 mil för att hämta, nu fick vi honom på ett återbud så det blev lite knappt om tid för att hinna hälsa på innan vi skulle hämta honom så vi åkte dit så vi kom fram strax efter nio på morgonen, stannade kvar under dagen och åkte hemåt på efm med valpen, vägen hem tog längre tid eftersom vi stannade och rastade honom regelbundet.

Jag kan mycket väl tänka mig att åka vart som helst för att få tag på "rätt" hund, vuxen eller valp. (Men är det långt utomlands så blir det bara ett besök). Har definitivt planer på att importera en avelshane i framtiden, eller, om jag inte hittar lämplig fodervärd, importera en tik. För mig är det i grunden en ekonomisk fråga, kan jag ta mig råd så är det en möjlig hund för mig. Dock är jag mer än lite petig, så innan jag hittar rätt lär det nog ta ett tag...

Att köpa en hund är ju oftast bara en enda resa - alternativt två om man åker dit och hälsar på en gång före. Så jag åker hellre långt och får rätt hund, än nära och får fel hund.

Om jag kunde få både och vore det superkul, för har man en god relation med uppfödaren så är det roligt att kunna ses oftare - men det är nog mer när det gäller raser som det finns gott om det är lättare:)

Mina har oftast varit 30-45 mil bort.

Valpen hämtades 50 mil från mig. Jag var där två gånger innan jag hämtade honom. Vuxna omplaceringen hämtades 60 mil från mig, men då åkte jag tåg. Hälsade inte på innan men hade träffat hunden tidigare och visste vad jag köpte.

Tveksamt om jag hade åkt utanför Europa för att köpa hund, det sätter nuvarande ekonomi garanterat stopp för.

Ska jag lägga >10.000:- på en ny hund så kan jag åka långt. Skulle tex utan problem kunna tänka mig att åka till UK eller andra delar av Europa för att hämta en valp jag vet att jag vill ha.

Nu finns det som tur är gott om bra hundar närmare, som längst har jag åkt drygt 30 mil enkel väg för att hämta hund. De senaste två är dock födda knappt 2 km hemmifrån :D Är sugen på en valp efter en norsk tik, då är det ca 50 mil enkel väg.

Jag kan nog åka ganska långt. Har ju åkt till Tjeckien för att köpa hund tidigare så..

Jag vill hälsa på vid ett separat tillfälle innan hämtning. Så det inte bli stressat och man kanske råkar göra ett mindre genomtänkt köp..

Hade det varit en valp hade jag inte velat åka i mer än (max) 4 timmar. För valpens skull, men en vuxen hund hade jag kunnat åka i max 6h för. Då en sträcka. En valp eller hund ska inte åka längre enligt mig (då inte inberäknat stopp i tiden, men såklart får man ju stanna några gånger).
Men jag hade tur med min nuvarande hund. Köpte henne ca 10min gå avstånd från där vi bodde haha xD
Men min morbror (bor i Norge) åkte till Tyskland och köpte sin f.d hund för att han ville ha en Weimaraner från en speciell kennel.

Vi körde 65 mil enkel väg nu när vi köpte hund förra året. Hade kunnat köra längre för rätt hund.

Vi gjorde en deal med uppfödaren och det var att vi åker och tittar, trivs vi alla med varandra så får valpen följa med hem på en gång.

Vi hade pratat länge i telefon innan vi åkte och vi hade även mailkontakt.

Vi åkte och kikade och allt föll på plats. Valpen var precis den vi var ute efter (tittade på den vi köpte och hennes syster), uppfödaren ville sälja till oss så vi fick ta med henne på en gång.

Kan nog sträcka mig att köra 100 mil för rätt hund, men jag kör det inte en gång för att först hälsa på och sen hämta. Utan vi kollar när hunden är redo att flytta och känns det fel så åker vi igen utan hund. För att besöka en första gång och sen hämta så känns 25 mil som en lagom runda.

Europa, det är min gräns. Det är inte nödvändigt att ha träffat valp eller föräldrar innan. Ingen skillnad på valp eller vuxen hund. Nuvarande Schäferns uppfödare finns i nordvästra Tyskland. Dock fanns hunden redan i Sverige när jag köpte honom.

Jag kan tänka mig att åka ganska långt.... åkte 165 mil enkel resa ner till Frankrike i somras för att hämta min valp. Blev bara en resa, alltså inget besök innan men så hade jag heller inte flera valpar att välja mellan eftersom jag ville ha en harlekinfärgad och det fanns bara två och den som skulle ha den andra harlekinen fick välja före mig. Dessutom är kenneln stor och välkänd och jag har vänner som känner uppfödarna sedan tidigare så det kändes rätt säkert trots att jag bara åkte ner när det väl var dags för valphämtning. Hade mailkontakt med uppfödaren en hel del och fick även rätt mycket foton under tiden valparna växte så det kändes bra.

Resan hem, 165 mil i bil med en drygt 10 veckor gammal valp gick otroligt smidigt, kanske för att jag fått en supercool valp. Han sov mycket, resten av tiden tuggade han på ben eller lekte med sina leksaker, inga protester alls att vara i buren, trots att han aldrig hade åkt bil eller suttit i bur innan jag hämtade honom. Vi bodde även på hotell några nätter (jag åkte tillsammans med en god vän som var nere och parade sin tik hos samma uppfödare, därav att vi stannade några dagar) och lillvalpen bara fixade allting hur bra som helst.

Jag är helt klart beredd att göra om samma sak nästa gång jag ska ha ny valp, om den kull jag vill ha valp från finns utomlands. Det var helt klart värt det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"