hur långt har ni till klinik?

K

kinkie

Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta på den, blev lite osäker...

Efter att ha kollat runt i lite olika trådar så är jag näst intill chockad hur långt vissa har in till närmsta klinik! Nu senast läste jag 18 mil!
Jag blev plötsligt att känna mig väldigt, väldigt bortskämd då jag har en klinik 10 minuter skritt väg ifrån stallet, en atg klinik ca 20 minuter bort med transport och en till klinik 20-25 minuter bort med transport. Atg är väl den största kliniken men båda de mindre är fullt utrustade med röntgen osv osv. (Eller föressten, vet inte vad de har för utrustning men röntgen har de iallafall). Bra och välberyktade veterinärer på alla tre ställena.
Jag bor i en medelstor stad med ca 50-60 000 invånare, mycket hästar här runtomkring!

Hur långt har ni till kliniken? Och är jag bortskämd som har det så här bra :p?

Sv: hur långt har ni till klinik?

Du är bortskämd , men jag ska inte säga något. Jag har 6 mil till Gävle ATG klinik, sedan har jag nog ca 8 - 9 mil till Borlänge ATG klinik (romme). Vi har ca 1timme och ca 20 minuter till storkliniken Ultuna. Vet finns men den enda jag vet och som jag använder mg av bor i hille utanför gävle. Så lite bortskämd är jag nog även om det kan kännas långt iaf ;s

bor man i ett hästtätt område har man ju naturligtvis närmare till klinik än de som bor i områden med färre hästar (och människor).
där jag bor nu har jag inte full koll på alla kliniker eftersom jag flyttade hit för bara 3-4 månader sedan, men tror att jag på rak arm kan komma på minst 3 st kliniker på max 2-3 mils avstånd.

där jag bodde innan hade jag en atg-klinik 3 mil bort och minst en klinik till inom 5-6 mils radie.

där jag är född och uppvuxen var det dock sämre med hästkliniker, tror att den närmaste (atg-klinik) låg 8-9 mil bort, och sen var det nog 15-20 mil till den näst närmaste kliniken.

Jag har ca 6 mil till en klinik som är öppen två dagar i veckan. Är det akut måste jag åka till Helsingborg, dvs nästan 15 mil härifrån.

om jag inte är helt galet ute så har jag 85mil ca till närmsta klinik som gör buköppningar (uppsala?) ..åtminstone på svenska sidan... kan ha närmare till någon klinik i finland. :confused:
Från stallet till närmsta ATG är det väl 3-4mil, kliniken jag föredrar har jag 25mil till.. tar väl fyra timmar dit utan minsta lilla stress med hästsläpet bakom bilen...

Häruppe är det ju tyvärr så att har man en häst som behöver buköppnas så är den för sjuk för att klara resan till operationen. så det är ju ganska kört...

Ja alltså, till vanlig klinik mellan 2-4 mil och olika kliniker. Kommer det däremot till akut eller jour blir det värre för då talar vi om 15 mil ungefär, i bästa fall ca 5,5 mil men det är ytterst sällan man får komma dit även fast man ringer före.

Jag har ca 3,5 mil till närmaste klinik. Den är liten men de har det mesta i utrustningsväg + väldigt bra veterinärer. Det är väl ca 7-8 mil till näst närmaste kliniken som då är större (ATG).

Jag har knappt 2 km till närmaste klinik, ganska liten men ny och väldigt välutrustad och kan göra det mesta inom utredningar och oprationer. Veterinärerna där har jag ett väldigt stort förtroende för :)

Hittils har jag inte behövt någon veterinär pga skada, utan har bara ridit dit för vaccinationer och tandkoll.

Närmaste ATG klinik ligger ca 10 min bort med transporten så det är också nära och bra :)

5 mil till Hallands djursjukhus, sen 2 mil till filial vid travbanan.

Tar ca 40 och 20 minuter att köra.

Vi åker in till ATG kliniken på ca. 20 minuter med transport. Till Ultuna tar det väl 1-1½ timme. :)

Jag har 4 mil till Alingsås djurklinik, och 7 mil till Åbys ATG-klinik. Har dock aldrig varit på den i Alingsås med häst, åker alltid till Åby :love:

I första stallet hade jag 10 min skrittväg till Åbys ATG-klinik. Det saknar jag må ni tro!

Du är nog bortskämd. ;)

Jag har närmsta klinik (ATG) 5 mil (ca 50 min) bort, sedan ca 6 mil (drygt 60 min) till större djursjukhus.

Jag har mina hästar i ett kollektivstall i Gurresta, Knivsta, och har både Mälarkliniken och Ultuna jättenära. Sen har jag ju även möjlighet att åka till Solvalla och ATG kliniken där, men det blir ju längre...

Ca 34 mil till närmaste ATG-klinik, 117 mil till SLU (närmaste klinik som kan ta emot mer kritiska och svåra fall).

Jag har fem minuter med transport till kliniken, kan gå dit om det kniper.

till vardagsöppen klinik så är det 10 mil
till jouröppen klinik så är det runt 24 mil

distriktsveterinärerna har ca 7 mil till stallet

Senast ändrad:

Jag har 1-2km till närmaste klinik. De har röntgen osv.
Jour är det värre med, strömsholm tror jag är närmast och det är en jäkla bit. Atg klinik har vi 7 mil till ungefär.

Ca 5 km till travkliniken som är en filial till Slöinge djursjukhus, som jag har ca 30 min till.

Har ca 3 mil till närmsta klinik, ATG - klinik med vardagsöppet.

Akuta buköppningar och liknande är det inte ens någon idé, har först ca 3 h med båten och sedan ca 1 och ½ timme till Ultuna och ca 2h till Strömsholm.
Och då måste man få plats på första bästa båt och dessutom hinna med den. Idiotiskt att ha häst här på ön egentligen.:(

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 973
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka