hur långt har ni till klinik?

Sv: hur långt har ni till klinik?

Jag tycker jag har det bra och är ganska 'bortskämd' i jämförelse med andra. Har 6 - 7 mil till ATG, 10 mil ungefär till privat klinik (som jag hellre använder) som klarar allt utom inneliggande patienter med tillsyns/vårdbehov nattetid, och så har jag 8.5 mil till Ultuna, dvs jouröppet djursjukhus. De har dock stängt mellan 24 - 08, då är det Strömsholm som gäller och dit är det..eh, 20 mil, 25? Jag vet inte. Långt är det.

Tiden är längre än milen skvallrar om dock, då det är dålig väg första biten, men anser ändå jag har det lyxigt, ffa för att jag har Ultuna så nära.

Jag bor ute i skogen, med 1.5 mil till närmsta affär.

10-15 min till Strömsholm. Har inte tänkt på det faktiskt, hur bra man har det.

KL

Har lite mer en 1mil till ATG klinik och 3/4 är motorväg.

Hur långt jag har till en som har jouröppet vet jag inte men skulle gissa på 15mil eller mer.

Kram

flr mig tar ca tio min att gå med min häst till örebro ATG klinik. skulle han vara halt så får man ta transport då tar det la fem min för då får man åka runt och inte bara traska över järnvägen. känns tryggt faktiskt.

Jag har ca 10 mil till ATG klinik.

När det krävdes en mer genomgående kontroll (Scint) fick vi åka till Ullltuna, det tog väl 4-6 timmar eller något med transport.
(Enligt eniro ska det bara vara strax över 3 timmar med bil, men det är ren lögn, så jag tror inte km stämmer heller. Tar 3 upp till sthlm med bil utan stopp.)
Strömsholm och helsingborg är väl nån halvtimme längre.

Innan hade jag cirka 10-12 mil på usla småvägar till närmaste klinik, nu har det dock öppnat en ny klinik endast 6 mil hemifrån, jag är överlycklig! Vilken lyx med en så nära!!! :)

Chockad? Finns väl människor som har 40 mil till närmsta sjukhus, så inte behöver man väl bo så himla nära en klinik när man har häst?! Visst är det väl bra om det händer något, men hur ofta åker man till klinik? Jag har då aldrig åkt akut under hela mitt hästliv och inte så många ggr planerat heller. Kanske har jag haft tur med friska hästar...eller att det räckt med att vet till stallet.

För övrigt har jag väl en 15-20 min till flera olika kliniker om så skulle behövas. Men det är inget som var avgörande för mitt hästägande el val av stall.

Chockad? Vad menar du? Längden till klinik har aldrig påverkat mitt val att köpa häst eller var jag stallat upp dem. Och måste man åka så åker man ju bara. Har under mitt liv blivit 2 akuta resor till kliniken 'långt borta' + 2 återbesök dit, sedan 2 planerade besök till nya närmre stället sedan det öppnade. Stoor skillnad för mig att åka dit!

Jag har en ATG-klinik och en privat klinik i mantorp ca 4 mil bort. Åker dock aldrig till dessa utan jag åker till Strömsholm som ligger ca 16 mil bort.

Senast ändrad:

Jag har ca 4-5 till två kliniker. Bor mitt emellan. Ena är ATG och den andra filial till ATG. Sedan har jag ca12 mil till den ATG-klinik jag brukar åka till.

ca 14 till slöinge/Hallands djursjukhus och närmaste regiondjursjukhus ligger 18mil bort. Dit tar jag mig på 1 timme och 20 minuter då det är urakut:crazy: Har provat det nämligen....

Hade fölunge i bagaget med dropp och märr i släpet. Minns hur jag pratade med vetten och sa att nu lämnar vi stallet och distriktarn har just satt ny droppåse. Ok, då går jag och sover någon timme, ring då du passerar skylten xxx. Det gjorde jag och den stackars vetten fick inte ihop det. Men redo stod han och natten blev oändligt lång. Fölet överlevde dock, efter flertalet blodtransfusioner, plasma och dropp. Han blir tre år i år. Lite komiskt var att när vi pulade med fölet så säger han plötsligt: När jag jobbade uppåt landet så sa man till mig, att ringer de från xx-stuteriet så är det urakut hur lugna de än låter. Nu har jag mött nr 2 i den skaran.

Annars tar det ungefär 1½ timme exakt att rulla till ATG kliniken 12 mil bort. Ska dit på tisdag. lär bli en heldag i förhoppningsvis friskhetens tecken :)

Gira

Då bor vi på ungefär samma ställe för det har varit samma för mig :D Var på tiden med en klinik i "närheten" med tanke på hur mkt hästar det är i trakten!

Är nog också ganska bortskämd. Har en privatklinik ca 10min bort, Helsingborg ca 20min, och stenestad ca 30min. Finns kanske fler i närheten, men har aldrig behövt ta reda på det.

Jag åker OFTA till klinik! Dels har jag haft en del otur men sen tar jag inte ut vet till stallet om det inte är extremt akut eller vaccination. Dist.vet. här tar ut sjuka summor och oftast blir man ändå skickad till klinik vid tex hälta för det behövs röntgas. Så lika bra att spara dom pengarna och åka till klinik direkt!

*kl*

Jag har 1,5 mil till en mindre hästklinik och 3,5 mil till en annan klinik (den jag brukar använda), 7 mil till närmsta ATG-klinik och närmaste djursjukhus, Helsingborg, ca 12 mil.
Distriktsveterinärerna utgår ca en mil ifrån oss.

Kan tillägga att vi inte varit i Vaggeryd eller Ramkvilla med någon av våra hästar. Vi har varit en gång i Slöinge, för 5 år sedan, d v s innan klinikerna i Vaggeryd och Ramkvilla fanns.

Jag har ca 5 mil till Axvalla kliniken, finns röntgen...
Sen har jag ca 6 mil till ATG kliniken i Skara
Ca 22-24 mil till Regionhästsjukhuset Strömsholm, det största av de här 3 som gör större operationer osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 973
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka