Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
"Min" (uppfödaren äger honom, vi ska bara ha honom ett år o rida in o så) 04 kom till oss för två veckor sedan direkt från betet. Då hade han löshoppat hemma ngra gånger (kanonbra enl uppfödaren) i våras och åkt transport till och från sommarbetena som ett och tvååring. Kunde vara svår o fånga i hagen (från hans mamma) men hade med lite list i somras gått o fånga in tills han skulle hem nu.
Hann inte träffa honom första helgen så han fick en "snabbkurs" andra helgen då han skulle på utställning den tredje helgen (i helgen alltså). Han hade bett i munnen på fredagskvällen när vi borstade. Tränade visning lördagen med bett under grimman, höll i bettet i slutet och klarade första "skräcken" när han skulle dra i väg o jag inte höll i grimman. Söndagen tränades han enbart i träns. Sista traven på söndagen gick iaf hela rakan i trav, han var mkt spänd o vågade knappt springa bredvid mig o var lite skraj för spöet.
Helgen därpå strulade tåget hem så ingen träning på fredagen. På lördagen tränade vi igen med träns o allt hade verkligen trillat ner, flera fina travsträckor och då märktes det att vi inte behövt ngn broms innan för den verkade inte finnas
Men en snäll tillsägelse o han saktade av när jag gjorde det
Lärde sig ha transportskydd (äckligt!) och bada! Vilken skräck! Han betedde sig som att jag skar av skinnet i varje tag med svampen men med lite uppmuntrande prat så gick det tom att hälla hinken med vatten över honom i slutet av badningen. Helt utan hjälp för mamma var borta *stolt*
På söndagen ställdes han ut. Klarade transporten galant, klev nog bak en gång typ tre steg sedan gick han in o var nyfiken. Stod snällt i åt hö en stund efter han var klar oxå. Ville inte riktigt springa i den riktningen jag ville i ringen men det var helt o hållet den bristande träningens fel, han var lugn o hyfsat avslappnad även i traven och det var ett sotr framsteg! Skötte sig kanon i väntan o bland alla hästar och stod still vid domaren som han skulle. Inte ett dugg tittig på nya grejer eller så.
Ett stort plus är att han verkar vara så gott som trafiksäker (trodde jag inte) och han har blivit otroligt mkt tryggare sedan han kom. Han är rätt ängslig annars o tar lätt illa vid sig. Blev ex väldigt väldigt rädd för mig när jag röt till på mammas häst när han skulle ut i hagen en gång men så fort man kommer intill honom så lugnar han sig o vill bli tröstad.
Han är stooor, connemarapojk född 19 april 2004 som mättes 148 innan betet i våras och han är rätt tunn nu med och muskelfattig så ridningen får dröja. Planerar promenader o titta på nya grejer så han får mer förtroende för det behövs, han är änglig och lättskrämd och behöver ngn att ty sig till men det har som sagt redan blivit mkt bättre så han blir nog kanonkul o jobba med. Lite tömkörning framöver, både bettlöst men nog oxå med bett för han är precis som sin mor mkt lugn o bra i munnen så det stör honom inte mkt alls trots bara tränsad 5 ggr. Kanske ngn inkörningskurs i vinter, löshoppning om det är fler som ska iväg. Hänga/sitta när han är tygg o mer musklad, kanske framåt våren.