Hur långt har du till soptunnan?

Nej alltså som sagt det är inte som att det alltid hålls stenhårt på det, det betyder inte att inte lagen ger utrymme för det om någon skulle få för sig att ta upp det. Som exempel finns ju också här i kommunen t.ex att sopbilarna egentligen inte får stanna på vissa lastzoner och även trottoarer osv inne i stadskärnan, men det är ingen på kommunen som liksom bryr sig om att ta upp det då det bara skapar enorma problem som i praktiken inte har någon lösning. Sophämtning är ju alltid kommunens ansvar så de fäller ju sig själv i slutändan.

Såhär är det inom nästan all form av samhällsservice, lagar och regler bryts lite här och var hela tiden just för att det fungerar som någon sorts symbios. Finns ju ibland också några små rättshaverister i samhället som kan sätta käppar i hjulet med sånt här när det kommer till sånt som sophämtning, post, plogning osv.

Men ja småvägar "utan folk" där det går bra att backa och bara är hämtning sommartid brukar sällan vara något problem, ofta när såna här ställen blir krångel så är det för att någon som har en fastighet vill ha hämtning året runt, och då behövs det ibland vidtas åtgärder för att det ska vara möjligt.
Jo, konstruktiv pragmatism är något helt annat än att strunta i regler. Här viktbegränsar Vägverket många grusvägar i tjällossningen. Men det har aldrig varit tal om annat än att bussen skulle köra som vanligt trots att den "egentligen" är för tung. Antar att sopbilen också är över gränsen på flera ställen där den kör. Kan inte tänka mig att de undantagen "finns på riktigt" om någon skulle börja gräva i de formella besluten...
 
Att backa ska alltid undvikas med lastbil, även om man får uppvisa backning på uppkörningen så är det något man får lära sig - undvik att backa. Även med backkamera och noggrann koll tar det bara någon sekund så har en person hamnat i en död vinkel och dör.
Nja det är nog helt beroende på bransch, jag har jobbat många år inom grus och sten branschen. Den chaufför som inte backar är omöjlig att anställa. Vissa gånger har det varit så halt att man har behövt backa och sanda för att inte riskera att lastbilen ska glida i diket.
Täkter är ofta trånga och man måste backa för att komma på rätt plats med bil och släp.
Samma sak gäller varutransporter som måste backa för att komma intill lastbryggor för både lastning och avlastning.
Man ska undvika att backa där det finns risk för personskador men något generellt lastbilar backar aldrig finns inte.
 
På tal om källsortering har jag två inom hyfsat nära håll (någon enstaka km åt varje håll). Men har hänt mer än en gång att det är fullt i plast och papper, inte så kul att köra hem allt.
Ännu mindre kul att bära in och då blir det tyvärr soptunnan.
Annars blir det väldigt lite brännbart.

Det hade jag absolut anmält till kommunen, även om de har entreprenör som sköter det. Det är ju helt förfärligt slöseri.
 
Här gjorde anmälningar om misskötsel att samtliga försvann. Nån tyckte nog de hittat en genialisk win-win.

Frånvaron av en ny förpackningsåtervinning här går dock inte att förklara med det... det var alltid väldigt snyggt kring den.

Återvinningen här är öppen idag så jag har ett se fram emot att vara bland folk som tappat all sans och ställer sig som yra höns samt kompaniet med dem som ytterst sällan kör släpvagn (och som borde uppgradera sig till de som aldrig gör det...).
 
Frånvaron av en ny förpackningsåtervinning här går dock inte att förklara med det... det var alltid väldigt snyggt kring den.

Återvinningen här är öppen idag så jag har ett se fram emot att vara bland folk som tappat all sans och ställer sig som yra höns samt kompaniet med dem som ytterst sällan kör släpvagn (och som borde uppgradera sig till de som aldrig gör det...).

Det är lite roligt att observera de som lånat släpvagnar och kommer på att de ska krångla sig in mellan andra bilar genom att backa. Bara min bil och transport är långt ifrån. Har dock inte sett någon olycka än just på återvinningen, vilket nästan är lite märkligt med tanke på vad som ibland pågår.

På vissa vis är en central återvinning som sköts bra en god lösning. Samtidigt kräver det då längre resor och mer lagringsplats hemma, då bara en bråkdel av resorna kan utnyttjas. Eller att man samlar på sig sån mängd att man måste ta extra resor 7 mil tur och retur.
 
Överfulla återvinningsstationer är egentligen värda en alldeles egen tråd... :banghead:
Inte sällan är mina närmaste stationer nedskräpade av att folk ställt/slängt bredvid överfulla behållare. Vilket förstås är ett förbannat oskick. Men grundproblemet är, imho, att behållarna överhuvudtaget blir överfulla. Entreprenören FTI har rimligen alldeles oerhört god statistik över hur mycket som slängs och när. Likväl tyder allt på att de har en medveten strategi att tömma först när fyllnadsgraden är >100% istället för t ex 80% då de hade sluppit nedskräpningen. Ingen utom de själva vet när de faktiskt tömmer, och de kan mörka sin snålglesa tömning genom att peka på sekundärproblemet att folk skräpar ner...
 
Mer on-topic är trådens ursprungsämne trist. Högst prio behöver självklart vara att undvika att människor blir överkörda av sopbilar. Men när det betyder stora konsekvenser för t ex äldre eller personer med rörelsehinder skulle man kanske behöva titta efter konstruktiva lösningar. Visst finns det platser där det inte är rimligt att trixa omkring med en stor 25-tons sopbil. Men kanske går det att använda mindre sopbilar på somliga rundor, och/eller bättre tekniska system för att upptäcka och undvika människor runt bilen, eller dubbelbemanning, så att det går att manövrera med rimlig säkerhet.
 
Ca 15 meter till tunnan med brännbart, ca 10 meter till varmkomposten och ungefär 1 mil till närmaste återvinning för resten.
 
Jag bor på en återvändsgränd och våra grannar längre ned på vägen har fått problem med sophämtningen. Sopbilen får inte längre vända på vändplanen längst ned på vägen då den inte uppfyller reglerna.

Så istället får de rulla sina tunnor 200 meter nedför en brant backe och uppför en backe till en plats där sopbilen får vända. Eller så får de köra sina sopor 1 km till en gemensam tunna.

Jag avundas dem inte, men undrar om detta är vanligt förekommande att man inte får sophämtning vid tomtgränsen vid en året-om-bostad. Hur ser det ut där ni bor?
Hemma är det bara ett kvarter att bära soppåsen. På landet har det blivit likadant som för dina vänner.

Lustigt människor säger att allting "utvecklas" till det bättre. Men det har hämtats dasstunnor och sopor där i 100 år nu. Men plötsligt har sopbilarnas storlek utvecklats till så stora att de inte vill köra ned och vända för de är rädda att sjunka ned. Vilket inte är möjligt eftersom det bara är ett väldigt tunt lager jord över sten. De tycker i så fall att vi får asfaltera eller grusa. O_o vilket ju skulle hålla i max ett år, sedan skulle de klaga igen. Faktum är att det tar tid att köra ned och vända och de har för lite tid på sig helt enkelt. (vi har haft mycket större maskiner där nere än deras sopbilar)

En del i försvaret som sophämtarna hävdar är att alla äldre gårdar (bofasta o ej) har samma villkor, måste släpa soporna runt 200-500 meter nu. Så det är bara de nyare husen i sommarstugeområden som får riktig hämtning.

Vad jag inte förstår är när en kommun upphandlar en tjänst och får ett bolag som sparar 4 miljoner på att inte utföra den tjänsten som är upphandlad på de platser där den utfördes tidigare utan kortar vägen...
Det bolag som räknade helt realistiskt med existerande upphämtningsplatser kommer alltid att förlora upphandlingen.
 
Senast ändrad:
Överfulla återvinningsstationer är egentligen värda en alldeles egen tråd... :banghead:
Inte sällan är mina närmaste stationer nedskräpade av att folk ställt/slängt bredvid överfulla behållare. Vilket förstås är ett förbannat oskick. Men grundproblemet är, imho, att behållarna överhuvudtaget blir överfulla. Entreprenören FTI har rimligen alldeles oerhört god statistik över hur mycket som slängs och när. Likväl tyder allt på att de har en medveten strategi att tömma först när fyllnadsgraden är >100% istället för t ex 80% då de hade sluppit nedskräpningen. Ingen utom de själva vet när de faktiskt tömmer, och de kan mörka sin snålglesa tömning genom att peka på sekundärproblemet att folk skräpar ner...
Speciellt när det alltid är överfullt både lördag och söndag varje helg :banghead:
 
Har soptunnan utanför tomtgränsen och sopbilen kör ner på en smal grusväg och vänder här. Tömning var fjärde vecka
Skulle inte förvåna mig om det blir ändring på detta då varken posten eller tidningsbilen kör ner till huset längre :mad:
 
Jo, konstruktiv pragmatism är något helt annat än att strunta i regler. Här viktbegränsar Vägverket många grusvägar i tjällossningen. Men det har aldrig varit tal om annat än att bussen skulle köra som vanligt trots att den "egentligen" är för tung. Antar att sopbilen också är över gränsen på flera ställen där den kör. Kan inte tänka mig att de undantagen "finns på riktigt" om någon skulle börja gräva i de formella besluten...
De som vägverket begränsar här har vi rätt att köra på. Det finns dock rätt många vägföreningar och de måste måste maila/ge oss något sorts skriftligt godkännande varje säsong. Brukar alltid bli lite gnissel i början när de inte sagt till och de inte får soporna tömda. Tyvärr är ju detta (som det mesta annat) grundat i att någon förening någon gång bak i tiden bestämde sig för att vi skulle få stå för kalaset när en väg blev sönderkörd, sedan dess är vi stenhårda på skriftligt godkännande till mångas irritation.
 
Mer on-topic är trådens ursprungsämne trist. Högst prio behöver självklart vara att undvika att människor blir överkörda av sopbilar. Men när det betyder stora konsekvenser för t ex äldre eller personer med rörelsehinder skulle man kanske behöva titta efter konstruktiva lösningar. Visst finns det platser där det inte är rimligt att trixa omkring med en stor 25-tons sopbil. Men kanske går det att använda mindre sopbilar på somliga rundor, och/eller bättre tekniska system för att upptäcka och undvika människor runt bilen, eller dubbelbemanning, så att det går att manövrera med rimlig säkerhet.

Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
 
Överfulla återvinningsstationer är egentligen värda en alldeles egen tråd... :banghead:
Inte sällan är mina närmaste stationer nedskräpade av att folk ställt/slängt bredvid överfulla behållare. Vilket förstås är ett förbannat oskick. Men grundproblemet är, imho, att behållarna överhuvudtaget blir överfulla. Entreprenören FTI har rimligen alldeles oerhört god statistik över hur mycket som slängs och när. Likväl tyder allt på att de har en medveten strategi att tömma först när fyllnadsgraden är >100% istället för t ex 80% då de hade sluppit nedskräpningen. Ingen utom de själva vet när de faktiskt tömmer, och de kan mörka sin snålglesa tömning genom att peka på sekundärproblemet att folk skräpar ner...
Nu säger jag inte alls att du har fel men nedskräpning skulle fortfarande vara en grej. Rätt ofta är det liksom tvärfullt "ut mot gatan" och det ligger skräp i högar utanför som folk lämnat, går man dock runt containern till hålen på andra sidan kan den ibland vara så lite som halvfull. Folk är extremt lata.
 
Nja det är nog helt beroende på bransch, jag har jobbat många år inom grus och sten branschen. Den chaufför som inte backar är omöjlig att anställa. Vissa gånger har det varit så halt att man har behövt backa och sanda för att inte riskera att lastbilen ska glida i diket.
Täkter är ofta trånga och man måste backa för att komma på rätt plats med bil och släp.
Samma sak gäller varutransporter som måste backa för att komma intill lastbryggor för både lastning och avlastning.
Man ska undvika att backa där det finns risk för personskador men något generellt lastbilar backar aldrig finns inte.

Fast att undvika att backa är ju inte samma sak om att aldrig backa, jag tycker du totalt misstolkar mitt inlägg.

Det är självklart att man backar mot en lastbrygga, tippkant osv för det går inte att göra på något annat sätt. Men det går att välja att köra en extra väg istället för att backa i en trevägskorsning.
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
Jag är övertygad om att det kommer bli vanligare att lastbilschauffören går ur lastbilen och backar med en joystick eller går ur lastbilen för att hålla koll på omgivningen som stöd till den självstyrande lastbilen som backar ”själv”. Fast det kommer ju inte hjälpa dem vars sophämtning har blivit ”indragen”. Om ens sophämtning en gång har blivit ”indragen”, lär inga tekniska framsteg i världen göra att den kommer tillbaka tror jag.
 
Vi har FNI-kärl (fastighetsnära insamling) där man alltså källsorterar i kärlens olika fack. Våra och grannarnas soptunnor (4 hushåll) står längst ner på vår gemensamma grusväg, kanske 500 m från vårt hus, så sopbilen bara behöver backa in på den för att tömma kärlen.

Vi tar med soporna ner till kärlen när vi åker hemifrån, funkar väldigt smidigt eftersom man ändå behöver passera kärlen när man ska någonstans.
 
Nu säger jag inte alls att du har fel men nedskräpning skulle fortfarande vara en grej. Rätt ofta är det liksom tvärfullt "ut mot gatan" och det ligger skräp i högar utanför som folk lämnat, går man dock runt containern till hålen på andra sidan kan den ibland vara så lite som halvfull. Folk är extremt lata.
Jag håller med, framför allt var det så när jag bodde i lägenhet och vi hade stora soptunnor (de där breda). Vissa gick inte att stänga locket på medan de andra knappt hade så det täckte botten. 🤦‍♀️
Just där jag kör till källsorteringen tycker jag det är ovanligt ordentligt. Sällan man ser tex folk dumpa elektronik utanför som det annars görs.
 
Har uppskattningsvis 1,5 meter till soptunnan, som sen vid hämtning rullas ner till vändplanen ca 50 bort. Den vändplanen uppfyller varken krav på radie för vändplan eller t-backning, så vi är väl glada så länge det funkar :p

Förstår mig inte alls på er som säger att det vore bättre att ha soptunnan 200 meter bort än att rulla dit den, eller rättare sagt det beror ju helt på vad man har för förutsättningar. För soptunnan vore det ju en enkel sak, vi har hämtning en gång i månaden och klarar oss lätt på att tömma soptunnan varannan eller var tredje månad istället. Är ju typ bara kuvert man slänger där... Men vi har också hämtning av matavfall och de påsarna går man ju ut med betydligt oftare. Skulle inte vilja gå med en sån pappåse i hällregn i 200 meter...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 933
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 261
Senast: Totola
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 740
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp