Hur långt har du till soptunnan?

Detta har ingenting med kommunen att göra egentligen. Det är ett arbetsmiljökrav som bottnar i ett trafiksäkerhetsproblem. Att yrkesförare (inte bara av sopbilar) inte ska behöva backa där det kan förekomma personer som går eller cyklar är säkert 20 år gammalt. Men om ingen har protesterat eller inventerat arbetsmiljön har det kunnat fortgå.
Att framförallt barn har blivit påbackade (och dödade) av sopbilar och t ex leveransfordonhar varit ett stort problem, det var först när det kanaliserades till ett arbetsmiljöproblem för förarna som det började hända något. Förutom traumat att kanske ha dödat en människa så ger det en daglig stress att köra till platser där man vet att det kan hända. Bara för att tidigare förare har accepterat att göra det innebär inte det att andra ska behöva göra det, skyddsombudet kan stoppa sådant arbete och då blir det akut att få till en lösning. Även om lastbilar m fl fordon idag har backkamera så finns "blinda fläckar" där förarna inte har överblick när de backar.
Tyvärr är detta fortfarande ett diskussionsämne vid planering av nya områden och fastigheter, arkitekterna har inte kraven och framförallt inte lastbilars utrymmesbehov klara för sig. Men på många håll planerar man medvetet för gemensamma soptunnor t ex.

Det som skulle kunna ha inträffat hos er är antingen att kommunen har upphandlat en ny entreprenör för sophämtningen som innan arbetet startar har inventerat hur det ser ut och (rättmätigt) ställt krav på att förarna inte ska behöva backa för att vända. Eller så har det börjat en ny förare, nytt skyddsombud eller annan person som har uppmärksammat risken.

Det förekommer nästan aldrig i en rutt att den här typen av vändning sker då det är sjukt ineffektivt, en rutt är liksom en slinga som körs från punkt A till B. Det handlar oftast om när du har en avsticksväg som slutar i en återvändsgränd där det finns fastigheter, saknas det då möjligheter att vända vid vägslutet kan det bli så att de boende får placera sina kärl vid "förbifartsvägen". Sedan tillkommer det även lite annat som vägens bredd, underlag osv. Många vägar går fint att köra på på sommaren men blir problematiska på vintern om det är mycket snö, samt på våren då vägen blir mjuk och får sämre bärighet. Förr var det vanligare med ett hämtställe på sommaren och ett på vintern, men fler och fler går över till att ha ett fast hämtställe då det blir mycket lättare.

Det är också stor skillnad på att backa med en sopbil och backa med en personbil, man ser inte och hör inte heller på samma sätt och ja det kanske sker extremt sällan överlag att barn eller andra passerar just då, men om du kör varje dag, hela dagen så ökar ju risken markant att det någon gång ska inträffa.

Mvh jobbat med att trafikplanera sånt här.


Fast njä?

Enligt arbetsmiljöverket får backning endast ske vid vändning av fordonet vid fri sikt och då max en billängd.
Avfalls Sveriges riktlinjer säger att backning ska minimeras i störa möjliga mån och undvikas intill lekplatser, förskolor m.m. I deras riktlinjer finns utformningsriktlinjer både för vändplan och t-korsning (som innebär backning).

Min uppfattning är att backning av sopbil är fortfarande är väldigt vanligt (lååånga återvändsgator är knappast ovanliga i tätbebyggda småhusområden á la miljonprogram). I nya områden är det oftast inte några problem men det finns inget faktiskt förbud mot en t-korslösning om frågan ställs på sin spets. I nya områden brukar kraven på avstånd från uppställningsplats vara mer problematiskt än vändningsmöjligheter.

Mvh också jobbat alldeles för mycket med sånt här :p
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
När de körde ned ett av våra träd för fem år sedan så var de två, en ung som grät, körde och skulle lära sig backa runt bilen. En äldre lärare stod och gapskrattade bredvid med armarna i kors. Såg ut som när jag med nytt körkort skulle försöka ta mig ut från en rejäl parkering med världens minsta bil en gång och inte kom någonstans.

(Ja vi var för fega för att lägga oss i och börja peka osv. Inte kommenterade vi trädet för den unge killen heller.)

(Btw vi har alltså en vändplan som är så stor att bilen aldrig ska behöva backa. Men man kan också om man föredrar vända genom att backa en billängd.)
 
Senast ändrad:
När de körde ned ett av våra träd för fem år sedan så var de två, en ung som grät, körde och skulle lära sig backa runt bilen. En äldre lärare stod och gapskrattade bredvid med armarna i kors. Såg ut som när jag med nytt körkort skulle försöka ta mig ut från en rejäl parkering med världens minsta bil en gång och inte kom någonstans.

(Ja vi var för fega för att lägga oss i och börja peka osv. Inte kommenterade vi trädet för den unge killen heller.)

(Btw vi har alltså en vändplan som är så stor att bilen aldrig ska behöva backa. Men man kan också om man föredrar vända genom att backa en billängd.)

Vansinnigt OT men fy f-n vad taskigt av den sk instruktören! :mad: Jag hade nog gått och skällt ut honom för hans beteende snarare än trädet :angel:
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.

Här är det isf fortfarande glatt 20-tal för de är alltid två stycken i bilen när de hämtar hos oss.
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
Här är de alltid två som kör. Hoppas verkligen att det inte finns några planer på att minska bemanningen!
 
Hemma är det bara ett kvarter att bära soppåsen. På landet har det blivit likadant som för dina vänner.

Lustigt människor säger att allting "utvecklas" till det bättre. Men det har hämtats dasstunnor och sopor där i 100 år nu. Men plötsligt har sopbilarnas storlek utvecklats till så stora att de inte vill köra ned och vända för de är rädda att sjunka ned. Vilket inte är möjligt eftersom det bara är ett väldigt tunt lager jord över sten. De tycker i så fall att vi får asfaltera eller grusa. O_o vilket ju skulle hålla i max ett år, sedan skulle de klaga igen. Faktum är att det tar tid att köra ned och vända och de har för lite tid på sig helt enkelt. (vi har haft mycket större maskiner där nere än deras sopbilar)

En del i försvaret som sophämtarna hävdar är att alla äldre gårdar (bofasta o ej) har samma villkor, måste släpa soporna runt 200-500 meter nu. Så det är bara de nyare husen i sommarstugeområden som får riktig hämtning.

Vad jag inte förstår är när en kommun upphandlar en tjänst och får ett bolag som sparar 4 miljoner på att inte utföra den tjänsten som är upphandlad på de platser där den utfördes tidigare utan kortar vägen...
Det bolag som räknade helt realistiskt med existerande upphämtningsplatser kommer alltid att förlora upphandlingen.

Upphandlingarnas förlovade land. Oavsett vad politikerna försöker lura i oss, så är priset viktigare än kvalitet. Stora bilar blir säkert billigare att köra, eftersom de kan rulla längre mellan tömningarna. Och så tycker kommunen att det är värt att offra någras sophämtning för att få ned priset lite till.
 
Upphandlingarnas förlovade land. Oavsett vad politikerna försöker lura i oss, så är priset viktigare än kvalitet. Stora bilar blir säkert billigare att köra, eftersom de kan rulla längre mellan tömningarna. Och så tycker kommunen att det är värt att offra någras sophämtning för att få ned priset lite till.

Alltså jag håller med om att det finns massor med bekymmer med offentlig upphandling, men jag förstår ändå inte vad du menar riktigt.

Avfallshanteringen i kommunerna är avgiftsfinansierad och ska täcka kommunens alla kostnader för verksamheten (kanske finns något undantag vad vet jag) Det blir alltså inte billigare för "kommunen" om priset i anbuden sänks.

Sen kan det ju finnas politiska argument i att sänka kvalitén för att kunna sänka taxan för att man tänker att det stora antalet väljare attraheras mer av en låg taxa än att några få med "besvärliga" adresser också får bra sophämtning, men det är ju som sagt en politisk fråga, och lite av ett annat problem än problematiken med hur svårt det är att få till en upphandling där billigast inte kan komma undan och vinna.
 
Alltså jag håller med om att det finns massor med bekymmer med offentlig upphandling, men jag förstår ändå inte vad du menar riktigt.

Avfallshanteringen i kommunerna är avgiftsfinansierad och ska täcka kommunens alla kostnader för verksamheten (kanske finns något undantag vad vet jag) Det blir alltså inte billigare för "kommunen" om priset i anbuden sänks.

Sen kan det ju finnas politiska argument i att sänka kvalitén för att kunna sänka taxan för att man tänker att det stora antalet väljare attraheras mer av en låg taxa än att några få med "besvärliga" adresser också får bra sophämtning, men det är ju som sagt en politisk fråga, och lite av ett annat problem än problematiken med hur svårt det är att få till en upphandling där billigast inte kan komma undan och vinna.

Varför ser då inte kommunen till att aktörerna som kör, skaffar fordon som tar sig fram där större fordon inte kan/får köra?
 
Varför ser då inte kommunen till att aktörerna som kör, skaffar fordon som tar sig fram där större fordon inte kan/får köra?
För att det inte är kommunen som måste betala? Kommunen får ju ställa de krav de vill ha, sedan får företag komma med kostnadsförslag om det är något som ligger ute för upphandling. Det finns ju kommuner som kör soporna i egen regi, där kan kommunen själva styra mer över vilka fordon som används osv.
 
För att det inte är kommunen som måste betala? Kommunen får ju ställa de krav de vill ha, sedan får företag komma med kostnadsförslag om det är något som ligger ute för upphandling. Det finns ju kommuner som kör soporna i egen regi, där kan kommunen själva styra mer över vilka fordon som används osv.

Men om det ändå uteslutande betalas av invånarna via avgift, så borde det inte vara några problem med sånna justeringar även inom avtal. Avgiften ändras ju ändå då och då, har kommunen inventerat områden och vägar, så ser de ju var problemen ligger? Dvs inget som borde komma som en överraskning.
 
Vi har soptunnorna för brännbart respektive kompost kanske 50m (?) från porten. Återvinningsstationen för förpackningar kanske fem minuters promenad därifrån. Återvinningscentral (för både förpackningar etc och grovsopor, lampor, farligt avfall etc etc) finns också på gångavstånd.

Bor i hyreslägenhet och tunnorna är gemensamma för huset.

Vi skulle inte ha särskilt mycket till brännbart egentligen. Men, här i kommunen ska avfall från kattlådor kastas i brännbart, och den delen utgör nog iaf 2/3 av innehållet i soppåsen.
 
Varför ser då inte kommunen till att aktörerna som kör, skaffar fordon som tar sig fram där större fordon inte kan/får köra?

Nu finns det ju 290 kommuner här i landet vad vet jag om hur de resonerar ;)

Det bör ju gå att i upphandling ställa krav på att fastighetsnära avfallshämtning ska ske hos samtliga kommunens fast- och deltidsboende och verksamheter. Om man inte gör det finns det säker massor med olika anledningar till varför. Priset som skulle bli i taxan är säkert en, att det skulle leda till orimligheter är säkert en annan. Men det är ju som jag skrev i första inlägget en politisk fråga.
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
Här är de fortfarande ofta två, åtminstone vad jag har sett det här året när jag har sett dem mer regelbundet än tidigare.
 
Jag bor på en återvändsgränd och våra grannar längre ned på vägen har fått problem med sophämtningen. Sopbilen får inte längre vända på vändplanen längst ned på vägen då den inte uppfyller reglerna.

Så istället får de rulla sina tunnor 200 meter nedför en brant backe och uppför en backe till en plats där sopbilen får vända. Eller så får de köra sina sopor 1 km till en gemensam tunna.

Jag avundas dem inte, men undrar om detta är vanligt förekommande att man inte får sophämtning vid tomtgränsen vid en året-om-bostad. Hur ser det ut där ni bor?
Hade 850 meter enkel väg till soptunnan och brevlådan i tidigare hus.
 
Förr i tiden. På det glada 00-talet, var de alltid två i bilen och en stod utanför och höll koll vid backning av ekipaget och skötte själva soptunnehanteringen. Nu är det en förare som gör allt. Både säkerhet och arbetsmiljö lär ha blivit sämre, men det kostar säkert klart mindre.
Här är de alltid två. En som springer i förväg till soprummen och drar ut de enorma soptunnorna, en som kör bilen och ser till att bilen tömmer soptunnorna. Vet inte hur mycket koll den springande har på vad som händer runtomkring, men de är vansinnigt effektiva iaf.

Vid återvinningsrummet är de också två, har inte sett exakt hur de jobbar dock.
 
Men om det ändå uteslutande betalas av invånarna via avgift, så borde det inte vara några problem med sånna justeringar även inom avtal. Avgiften ändras ju ändå då och då, har kommunen inventerat områden och vägar, så ser de ju var problemen ligger? Dvs inget som borde komma som en överraskning.
Jo men det går ju inte att ändra i avtalet efterhand. De är vanligtvis på fem år + ett tilläggsår. Som sagt om kommunen inte kör i egen regi så ligger det ute för avräkning, då kan kommunen specificera vad de söker och företag kan erbjuda det de har samt komma med ett pris. Ju mer exter kommunen frågar efter desto dyrare blir det.

Sen är det också så att inom de flesta kommuner är det ett relativt begränsat antal företag som faktiskt ens kan erbjuda sina tjänster. Du behöver en stor fordonsflotta för att kunna axla detta, och detta måste då vara fordon utöver de som redan krävs för din egna verksamhet. De enda företagen som ens har möjlighet till detta är företag som finns på flera ställen i landet och alltså kan flytta bilar de redan har i annan verksamhet.

Sen är det ju en massa juridik som jag inte heller kan. Vi har haft lite problem här med att kommunen vill göra ändringar med hämtställen osv där våra bilar inte riktigt passar. I avtalet står något halvluddigt om att "entreprenören ska använda fordon som är väl lämpade för ändamålet" eller något sånt, fritt för tolkning alltså. Men det är ju också så att våra fordon i grunden blivit "godkända" och även gått några år utan kommentar, då kan man inte helt plötsligt kräva förändringar.
 
Jo men det går ju inte att ändra i avtalet efterhand. De är vanligtvis på fem år + ett tilläggsår. Som sagt om kommunen inte kör i egen regi så ligger det ute för avräkning, då kan kommunen specificera vad de söker och företag kan erbjuda det de har samt komma med ett pris. Ju mer exter kommunen frågar efter desto dyrare blir det.

Sen är det också så att inom de flesta kommuner är det ett relativt begränsat antal företag som faktiskt ens kan erbjuda sina tjänster. Du behöver en stor fordonsflotta för att kunna axla detta, och detta måste då vara fordon utöver de som redan krävs för din egna verksamhet. De enda företagen som ens har möjlighet till detta är företag som finns på flera ställen i landet och alltså kan flytta bilar de redan har i annan verksamhet.

Sen är det ju en massa juridik som jag inte heller kan. Vi har haft lite problem här med att kommunen vill göra ändringar med hämtställen osv där våra bilar inte riktigt passar. I avtalet står något halvluddigt om att "entreprenören ska använda fordon som är väl lämpade för ändamålet" eller något sånt, fritt för tolkning alltså. Men det är ju också så att våra fordon i grunden blivit "godkända" och även gått några år utan kommentar, då kan man inte helt plötsligt kräva förändringar.

Ja det där är ju ett gissel på en massa områden inte bara sophämtning. Man kan skriva hur skarpa och krävande förfrågningsunderlag som helst. Får man inga anbud måste man anpassa kraven ändå. Det där är ju alltid en balansgång. Situationen att det öht bara finns en leverantör som kan utföra uppdraget är ju inte heller ovanlig på många håll.
 
O_o Trodde inte sånt fanns längre. Är det bara för brännbart då? Eller finns flera nedkast beroende på vad man ska slänga?

Här finns nedkast för brännbart och för kompost, resten ligger 80 meter bort. Enligt hyresvärden sköts sorteringen bra (vi har lägre andel felslängda sopor på gatan med nedkast än på granngatan med miljörum där alla fraktioner ska slängas).

Mmm, jag har kommit in till jobbet med soppåsen ett par gånger (två mil) de gånger jag lagt den på passagerarsätet :D

Mina har ju hängt med till stallet både en och två gånger. 😇

Överfulla återvinningsstationer är egentligen värda en alldeles egen tråd... :banghead:
Inte sällan är mina närmaste stationer nedskräpade av att folk ställt/slängt bredvid överfulla behållare. Vilket förstås är ett förbannat oskick. Men grundproblemet är, imho, att behållarna överhuvudtaget blir överfulla. Entreprenören FTI har rimligen alldeles oerhört god statistik över hur mycket som slängs och när. Likväl tyder allt på att de har en medveten strategi att tömma först när fyllnadsgraden är >100% istället för t ex 80% då de hade sluppit nedskräpningen. Ingen utom de själva vet när de faktiskt tömmer, och de kan mörka sin snålglesa tömning genom att peka på sekundärproblemet att folk skräpar ner...

Anmäler folk när det börjar bli fullt då? Här står det ett telefonnummer man kan ringa om det behövs tidigare tömning, oftast kommer de nästa dag om man ringer. Annars hämtar de efter fast schema som bara är grovt anpassat. Tanken är helt enkelt att folk ska ta lite initiativ och höra av sig när det behövs.
 
Jag har soptunnan hemma bredvid trappen, men den töms 1,8 km hemifrån. Grannarna 800 meter före mig på vägen har tömning hos sig, men jag får inte ställa min tunna där för chaufförerna tycker att det blir för trångt då så jag sätter den på dragkroken och kör upp den till första huset på vår väg. Där finns också postlådorna.

Det gör mig faktiskt inte så mycket för jag jobbar varannan söndag natt och på måndag morgon är det tömning så jag kör helt sonika upp tunnan när jag åker till jobbet och tar med den hem någon gång senare under dagen om de inte hunnit komma innan jag kommer hem från jobbet vid kl 07:20, vilket de gör ibland.

Men tur att tunnan har hjul.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 933
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 261
Senast: Totola
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 740
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp