Detta har ingenting med kommunen att göra egentligen. Det är ett arbetsmiljökrav som bottnar i ett trafiksäkerhetsproblem. Att yrkesförare (inte bara av sopbilar) inte ska behöva backa där det kan förekomma personer som går eller cyklar är säkert 20 år gammalt. Men om ingen har protesterat eller inventerat arbetsmiljön har det kunnat fortgå.
Att framförallt barn har blivit påbackade (och dödade) av sopbilar och t ex leveransfordonhar varit ett stort problem, det var först när det kanaliserades till ett arbetsmiljöproblem för förarna som det började hända något. Förutom traumat att kanske ha dödat en människa så ger det en daglig stress att köra till platser där man vet att det kan hända. Bara för att tidigare förare har accepterat att göra det innebär inte det att andra ska behöva göra det, skyddsombudet kan stoppa sådant arbete och då blir det akut att få till en lösning. Även om lastbilar m fl fordon idag har backkamera så finns "blinda fläckar" där förarna inte har överblick när de backar.
Tyvärr är detta fortfarande ett diskussionsämne vid planering av nya områden och fastigheter, arkitekterna har inte kraven och framförallt inte lastbilars utrymmesbehov klara för sig. Men på många håll planerar man medvetet för gemensamma soptunnor t ex.
Det som skulle kunna ha inträffat hos er är antingen att kommunen har upphandlat en ny entreprenör för sophämtningen som innan arbetet startar har inventerat hur det ser ut och (rättmätigt) ställt krav på att förarna inte ska behöva backa för att vända. Eller så har det börjat en ny förare, nytt skyddsombud eller annan person som har uppmärksammat risken.
Det förekommer nästan aldrig i en rutt att den här typen av vändning sker då det är sjukt ineffektivt, en rutt är liksom en slinga som körs från punkt A till B. Det handlar oftast om när du har en avsticksväg som slutar i en återvändsgränd där det finns fastigheter, saknas det då möjligheter att vända vid vägslutet kan det bli så att de boende får placera sina kärl vid "förbifartsvägen". Sedan tillkommer det även lite annat som vägens bredd, underlag osv. Många vägar går fint att köra på på sommaren men blir problematiska på vintern om det är mycket snö, samt på våren då vägen blir mjuk och får sämre bärighet. Förr var det vanligare med ett hämtställe på sommaren och ett på vintern, men fler och fler går över till att ha ett fast hämtställe då det blir mycket lättare.
Det är också stor skillnad på att backa med en sopbil och backa med en personbil, man ser inte och hör inte heller på samma sätt och ja det kanske sker extremt sällan överlag att barn eller andra passerar just då, men om du kör varje dag, hela dagen så ökar ju risken markant att det någon gång ska inträffa.
Mvh jobbat med att trafikplanera sånt här.
Fast njä?
Enligt arbetsmiljöverket får backning endast ske vid vändning av fordonet vid fri sikt och då max en billängd.
Avfalls Sveriges riktlinjer säger att backning ska minimeras i störa möjliga mån och undvikas intill lekplatser, förskolor m.m. I deras riktlinjer finns utformningsriktlinjer både för vändplan och t-korsning (som innebär backning).
Min uppfattning är att backning av sopbil är fortfarande är väldigt vanligt (lååånga återvändsgator är knappast ovanliga i tätbebyggda småhusområden á la miljonprogram). I nya områden är det oftast inte några problem men det finns inget faktiskt förbud mot en t-korslösning om frågan ställs på sin spets. I nya områden brukar kraven på avstånd från uppställningsplats vara mer problematiskt än vändningsmöjligheter.
Mvh också jobbat alldeles för mycket med sånt här