Hur långt fram?

D

Doxa

Hur långt fram ska man luta sig egentligen, på kaffeved runt 40-50-
60 alltså? De enda svar jag får är "så långt som känns bra" och det
är nog ett bra svar, problemet är att det känns bra ungefär när jag
har hästens öron i min mun :O
okej, kanske inte så långt fram, men för långt fram sitter jag iallafall
och snyggt är det inte. Ser ut som jag hoppar GP-hinder :/
Försöker kolla på så många tävlingar på tv som möjligt, men det
finns ju bara stoora hinder ):
Läste en tråd där det stod någonting bra, men jag hittar den inte.
Någon som kan hjälpa mig? (:

// Doxa, som vill ha mejl :O

Sv: Hur långt fram?

När man hoppar små hinder behöver man inte luta sig så mycket framåt. Men du kan ju prova att först luta dig lite framåt och se om det känns bra, annars kan du luta dig lite mer framåt o.s.v. Annars kan du ju be någon filma dig när du hoppar och sedan se själv på filmen. Hoppas jag har varit till hjälp.:)

Jag har fått lära mig att man ska luta sig så mycket frammåt som handen kräver. Alltså när man hoppar ett högt hinder så kräver det mer följsamhet och eftergift, då lägger man ju fram handen och så mycket ska man även luta sig frammåt.
Åh jag är sämst på att förklara! :cool: men hoppas du förstod någonting :D

Titta på hur de riktigt bra ryttarna (som Marcus Ehning) rider. Det handlar inte om att luta sig fram ( bland oss svenskar finns tendes till överdrivna framslängda överliv) Försök hellre stanna uppe med överlivet, särskilt i språnget.

Du behöver knappt gå fram med överlivet på så små hinder. Se till att gå fram tillräckligt med handen bara.

Jag hittade en bild där man ser hur jag brukar sitta när jag hoppar lägre hinder. Tyvärr hoppar jag med snögubbedräkt, men man kanske ser någonting? ;)
Hopp.jpg

Jag lutar mig alltså inte så jättemkt fram.

Här är även en bild när jag hoppar över ett dike. Språnget blir ju lite längre och då blir det automatiskt att jag lutar mig lite mer framåt. Just på bilden hoppade hästen jättestort så mitt skänkelläge är hemskt, men ändå.

poka.jpg

när man hoppar på de små höjderna brukar jag inte luta mig framåt alls i stort sett - bara se till att ge eftergift , det finns nog risk att om man tänker att man ska luta sig framåt så blir det fel :D var bara följsam :)

Du behöver knappt "luta" dig framåt alls. Och du behöver inte gå fram med handen så mkt heller när det är små hinder...

på små hinder behöver du inte gå fram mkt alls, jag har en häst som gärna överhoppar sig lite o jag brukar få lite skäll av tränaren för att jag slänger fram handen o leker GP hoppning :o

Lagom fram på små hinder.
Bilder17-5.jpg

Bilder17-10.jpg

Som alla andra har sagt så behöver du inte "luta dig fram" speciellt mycket alls på små höjder. Bara se till att du inte drar hästen i munnen.
Det ska inte kännas som att du hamnar efter hästen men inte heller som att du hoppar GP hinder.
Det här kommer låta jättekonstigt men jag ska försöka förklara en övning som min tränare gav en ryttare i min grupp en gång för att hon hoppade 50-60 cm hinder som om hon hoppade GP. Försök förstå.. det kommer låta konstigt..:crazy:

Sitt på en stol med rakt ryggstöd. Sitt med benen rakt ut så du sitter i 90 grader och nuddar marken/golvet. Var helt rak i ryggen och spänn magmusklerna lite. det ska nästan vara som att du har nåt form av stöd, som en korsett. Sen trycker du fram magen och bröstet så du svankar med ryggen. Och sen fäller du fram axlarna och bröstet så att du får en rak linje i ryggen. Då kommer du se att du sitter lite framåtlutad.

Så sa min tränare åt den eleven och dom andra eleverna att sitta över så små hinder. men om du känner att du kommer lite efter eller att det inte passar dig och din häst så luta dig lite mer/mindre framåt. Men du kan ju använda det som riktlinje kanske.

Om du gör den här övningen, var noga med att sitta still med rumpan så du inte flyttar dig på stolen.

Lycka till!!:)

Glömde skriva att när du sen hoppar så reser du dig bara upp i den sitsen och föröker hålla den.

Lycka till:D

Ja just det (ja vet jag är ganska glömsk) det beror ju också på hur högt din häst hoppat och hoppar den ett runt och fint språng så kan det kanske behövas mer men om den bara skuttar över helt lungt så borde det räcka

:D

Brukar se ut såhär när jag hoppar :p :

DSC00687.jpg

om det är lite högre:

lillis.jpg

eller lite lägre (me en gaaalen ponny :rofl: ):

DSC00122.jpg

Tack för mig :angel:

En tränare sa en gång (på ett ungefär) så här:

Om du står upp i lätt sits mot hindret, så behöver du inte göra mer. Det är hästen som ska skjuta ifrån dig, och inte du som ska lyfta upp dig själv.

Försök träna så några gånger och känn efter hur det känns. Stå bara i lättsits, och håll gärna lite i manen, så du bara följer med utan att störa hästen i munnen.

En tränare sa en gång (på ett ungefär) så här:

Om du står upp i lätt sits mot hindret, så behöver du inte göra mer. Det är hästen som ska skjuta ifrån dig, och inte du som ska lyfta upp dig själv.

Har hört liknande av Ted Nätterqvist när jag tränade för honom: Så som du sitter när du rider an mot hindet ska du också vara över hindret. Dvs upprät med blicken dit du ska efter hindret. Då brukar resten lösa sig av sig självt.

Hej!

Många kommer med bra tips.
Följ dem.
Du kan också tita på Jana Wannius film om sits och markarbete, där ser man mkt bra hur mkt man ska gå med på små och stora hinder. Sedan sägs det en del i filmen som kanske inte är 100% men det är bra om just följsamhet och position över hindret.

Lycka till

Jag brukar luta min lite för långt fram ,men håller på och tränar på det, nu är det mycket bättre, men så här såg det typ ut innan:

(hindret ligger på ca 80cm)
4cnap89.jpg

Lite "GP sits" :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 219
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka