Hur långt får det gå?

Q

Queen

Nu för tiden tycker jag att det är hemskt att titta på bl.a. hopptävlingar.
Ryttarna blir som tokiga om hästen river, vägrar eller på nått vis inte gör som ryttaren vill.
Jag har sett flera ryttare som slår vilt med spöt på hästen gång efter gång och andra som sågar hästen i munnen m.m.
Ska dom verkligen få hålla på så.
På en hopptävling i ett stall i närheten var bl.a. Malin Baryard med och tävlade och där fick speakern t.o.m. säga till ett flertal ryttare att ta det lugnt då de slog hästen med spöt gång på gång om den t.ex. vägrat.
Hästen mår ju knappast bra av det och jag undrar hur långt det ska få gå.
Att slå med spöt så som vissa gör (nu säger jag inte att ALLA gör det men tyvärr många) visar bara på okunskap.
Dessutom alla dessa hjälptyglar...
Jag beundrar de som rider på vanligt tränsbett, med engelsk nosgrimma och inga hjälptyglar.
De kallar jag riktiga ryttare.
De med hjälptyglar, skarpa bett o.s.v. visar bara att de inte klarar av sin häst och därför måste använda dom.
Jag tycker de ska ta i tu med hästens problem i stället och skippa hjälptyglarna.

tja.. senaste ponnytävlingen jag var på var en regional och där var det många små ungar som red underbara ponnysar med modiga hjärtan.
Såg inte så mycket spörapp eller ryck i munnen i de lägre klasserna.
Men dock en del av ryttarna på d-ponny spöade sina stackars djur om de inte lydde.
Ryttarna tvingade dem att göra för snäva svängar mellan hindrena, hoppade vääldigt snett över många hinder och nästan in i hinderstöden en del - allt för att vinna tid i omhoppningen.
Resulterade mest i att de rev ändå och blev arga.

Det var många rivningar och vägran över hela banan och i alla klasserna och jag hörde en fråga banbyggaren som då svarade "tja jag har ju byggt banan så att man klarar den om man rider rätt"

Den ponnymamman gick sedan därifrån...

Sedan var det dagen efter en tävling för ridhästar och där vill jag inte ens kommentera det jag såg.
Så min erfarenhet är ju äldre ryttaren är, ju elakare mot hästen.

(observera nu att inte jag heller menar ALLA ryttare, MEN dock många)

Ja, det är ju hemskt hur folk kan hålla på.
Som tur är så har jag inte hunnit blivit hjärntvättad av ridskolan som många andra.
Slutade så fort jag tycktes det kändes fel.
Det var när ridläraren började säga till mig att banka hästen med skänklarna och slå den med spöt.
Hästen blev arg och tyckte inte att det var roligt och då tyckte inte jag heller att det var kul.
Ska köpa eget föl och rida in den på mitt sätt, utan varken sadel eller träns.

Har tänkt på en sak.

Har hört/läst att när hästar viftar på svansen är de irriterade. T ex för flugor eller för något annat..

Varför gör de ofta det i hoppning? Är de irriterade? :smirk: :confused:

mm..började bli riktigt less när min kompis kom efter en lektion och sa att ridläraren sagt åt henne att såga för att visa hästen vart han skulle ha huvvet.

Ofta säger man att bra hopphästar slår med svansen.

Det beror på att en häst som slår ut med svansen över ett hinder öppnar upp ordentligt med bakbenen.
Sen finns det säkert de hästar som är irriterade av sina ryttare men det gäller med största sannolikhet inte bara hopphästar...

En kommentar till det här med hjälptyglar och skarpa bett:

Det handlar inte om att man inte kan rida bara för att man har graman, gogg eller kanske ett pelhambett. Denna diskussionen är ju inte ny direskt och åsikterna går alltid isär.
Om en häst inte fungerar på ett tränsbett är det väl dunderbra att sätta på et ngt skarpare bett så ryttaren slipper slita hästen i munnen ?!?
Vi människor är ju inte heller lika byggda, lika känsliga för olika saker osv. Det är inte hästarna heller.

/Linda

Jo detta har jag oxå funderat på..
Man ska ju inte piska hästen om den vägrar, det är ju ändå ryttarens fel efter som han svängde för snävt!
Och jag såg oxå hoppning i lägre klasser (kommer inte ihåg var) men det var en ung tjej som piskade sin häst flera gånger bara för att vinna!
Jag menar man ska väl tävla för att ha kul? Inte för att slå skiten ur hästen?
Jag så på falsterbo horse show att det var nåt konstigt med hästen nåt som fattades typ och det var en som red utan (en kvinna från irland) martingal och hjälptyglar det såg så konstigt ut jämfört med alla andra ryttare som hade packat på sina hästar allt möjligt från dubbla tyglar osv. Så hennes häst så helt naken ut på nåt sett, men det gick precis lika bra.

Jag fattar inte ens hur hästarna kan hoppa med allt den tvingas ha som egentligen är i onödan.
Tänk att ha 2 bett i munnen tex?! Som ryttaren dessutom sågar fram och tillbaka vilket de flesta ryttarna gjorde i Falsterbo.. och vissa drog rätt mkt oxå vilket gjorde resultat till en vägran, gudskelov slog han inte hästen för han förstod nog att han gjorde fel.

Begriper inte ens vad spön ska ha på en hoppbana att göra, om jag ska vara ärlig. Nog ska hästarna vara så pass välridna att spöet inte behövs, och i övrigt anser jag väl att spön bara ska användas för kraftig drivning om man annars riskerar att bli påkörd av ett tåg eller liknande. Har aldrig sett nåt tåg på en hoppbana.

Och jo, spö är suveränt för att peta på bakdelar eller liknande när man leker dressyr, men sånt ser man ju inte heller särskilt mycket av på hoppbanorna.

Vad jag tycker om hjälptyglar är nog inte så svårt att lista ut, och samma åsikt gäller för andra hjälpmedel som används för att kontrollera (t.ex. stänga åt) någon av hästens kroppsdelar.

Skarpa bett är ett kapitel för sig; på en välriden häst med tillhörande duktig ryttare är ett skarpare bett en fröjd för båda parter.

Samtliga ryttare i eliten är duktiga, tekniska och rutinerade ryttare, men de flesta verkar komma från en "hästkultur" med ett synsätt som totalt krockar med mitt. Finns enstaka ryttare som även jag tycker är en fröjd att se, t.ex. Peter Wylde (speciellt när han hade sin förra häst, detta fantastiskt välridna och vackra sto) och man får väl hoppas att en mjukare och mer prylfri elit är på väg. Mirakel har hänt förr.

Ja, det är ju hemskt hur folk kan hålla på.
Som tur är så har jag inte hunnit blivit hjärntvättad av ridskolan som många andra.
Slutade så fort jag tycktes det kändes fel.
Det var när ridläraren började säga till mig att banka hästen med skänklarna och slå den med spöt.
Hästen blev arg och tyckte inte att det var roligt och då tyckte inte jag heller att det var kul.
Ska köpa eget föl och rida in den på mitt sätt, utan varken sadel eller träns.

Jo ridskolor brukar det var så, jag sluta oxå efter 7½ år dels för att man lärde sig inte mer och vissa ridlärare där hade bara "favoriter" som hon brydde sig om och om man gjorde fel fick man bara uppmärksamhet vilket var ett evigt vrålande som gjorde att hästen jag red flög i luften! Visst var dom inte så noga med att ha hästen på tygeln iaf inte tills man kom till det högre och tuffare grupperna då man då var redo för att kunna rida hästen i form om man kunde rida på rätt sätt som dom var noga med. Denna ridskola är mkt bra förutom att man aldrig fick rida ut, men det var en säkerhets grej.

Men jag har varit på en annan ridskola men min kompis när jag var 12 år och fy fan säger jag bara!
De flesta hästar hade strålröta, hade geggiga och små hagar, hade mest små spiltor med lite halm.
Och då vill jag inte tala om lektionerna!
De flesta hästar stack i full galopp när det var galopp som gällde och då sa ridläraren att man skulle ställa sig upp i stigbyglaran och spöa hästen! :mad:
Sen var det oxå populärt att såga hästarna i munnen eftersom då fick man beröm om hästen böjde nacken!
De flesta som "lärt" sig rida på denna ridskola kan inget och det dom kan är helt fel, dom får inte lära sig varför man rider vissa övningar och vad de gör för hästen inte ens i de duktigaste grupperna!
Där var oxå en ryttare som red en häst som var väldigt gammal som hela tiden hade näsblod men det brydde sig inte ridläraren sig om..
Tänk att det tillåts att såna ridskolor ska få finnas?

Jag red en gång där när jag var 11-12 år efter att ha mockat hela stallet nästan med min kompis och då tyckte ridläraren att jag var för mesig och vägra hjälpa mig eftersom jag inte ville spöa hästen så fort den inte gjorde rätt lr såga den i munnen tills den "gick fint" hur ska hästen kunna göra rätt om inte ryttaren kan göra rätt för att ridläraren inte vill förklara för en?

Tack och lov har jag hittat den perfekta tränaren nu och jag har lärt mig mer nu genom att rida på egen hand och för tränare än under de 7 år jag gick på ridskola även om det var en bra ridskola!

Begriper inte ens vad spön ska ha på en hoppbana att göra, om jag ska vara ärlig. Nog ska hästarna vara så pass välridna att spöet inte behövs, och i övrigt anser jag väl att spön bara ska användas för kraftig drivning om man annars riskerar att bli påkörd av ett tåg eller liknande. Har aldrig sett nåt tåg på en hoppbana.

Och jo, spö är suveränt för att peta på bakdelar eller liknande när man leker dressyr, men sånt ser man ju inte heller särskilt mycket av på hoppbanorna.

Vad jag tycker om hjälptyglar är nog inte så svårt att lista ut, och samma åsikt gäller för andra hjälpmedel som används för att kontrollera (t.ex. stänga åt) någon av hästens kroppsdelar.

Skarpa bett är ett kapitel för sig; på en välriden häst med tillhörande duktig ryttare är ett skarpare bett en fröjd för båda parter.

Samtliga ryttare i eliten är duktiga, tekniska och rutinerade ryttare, men de flesta verkar komma från en "hästkultur" med ett synsätt som totalt krockar med mitt. Finns enstaka ryttare som även jag tycker är en fröjd att se, t.ex. Peter Wylde (speciellt när han hade sin förra häst, detta fantastiskt välridna och vackra sto) och man får väl hoppas att en mjukare och mer prylfri elit är på väg. Mirakel har hänt förr.

Mkt bra svar :bow:

En kommentar till det här med hjälptyglar och skarpa bett:

Det handlar inte om att man inte kan rida bara för att man har graman, gogg eller kanske ett pelhambett. Denna diskussionen är ju inte ny direskt och åsikterna går alltid isär.
Om en häst inte fungerar på ett tränsbett är det väl dunderbra att sätta på et ngt skarpare bett så ryttaren slipper slita hästen i munnen ?!?
Vi människor är ju inte heller lika byggda, lika känsliga för olika saker osv. Det är inte hästarna heller.

/Linda

Mycet bra poäng!! här är en som klarar av att tänka i ett vidare perspektiv och inte bara se allt i svart eller vitt!! =) Hade fler ryttare ha denna inställning skulle fler hästar ha det lättare här i livet...

Ja, det är hemskt. Jag tävlar för att det är kul, men vissa beter sig som om en blåbärshoppning är kvalet till världscupen....

Faktiskt kan spöt vara en livräddare, särskillt i högre klasser. Spöt ÄR och FÖRBLIR en förstärkning av hjälp, inget bestraffningsmedel. Har man en duktig häst som gillar att hoppa så kan man plötsligt sitta på en häst som kommer hoppa trots att det blir tokigt. En spöhjälp då kan rädda det hela då hästen tar i extra och klarar hindret, och utan extrahjälpen skulle man krashat. Varför döma ut en hjälp för att det finns de som missbrukar den?

Det är väl knappast spöts fel att folk slår sina hästar, eller? Hade inte "misshandlarna" haft spö skulle de troligtvis hittat på nåt annat för att straffa hästen, t.ex banka med sporrar, rycka i munnen osv.

I travlopp kan ju kusken bli straffad (diskad/böter/avstängd??) för överdriven spödrivning, borde vara likadant inom ridsport, om det inte redan finns någon sådan regel.

Alltid kommer denna diskussion upp. Det blir lite långrandigt i längden.
Nu är det ju så här att spöet är ett hjälpmedel. Ett medel att pusha på hästen om den tvekar vid något hinder. Spöet säger, vid rätt användning, kom igen, du klarar det!
Jag har tävlat i över 15 år och har ytterst sällan sett det ni talar om. Konstigt att vissa ser detta så ofta....
Särskilt på hästtävlingar förekommer det inte alls ofta och förekommer det trots allt så får ryttaren en tillsägning av domaren. Minst!
Kom inte och säg att många hoppryttare är såhär för det är vi inte. Dock måste ni lära er att förstå spöets användningsområde. Ni är alldeles för outbildade för att uttala er om det...Det märks tydligt. Konstigt är det också att alla dessa som vill få bort spöet från tävlingsbanan är de som aldrig har satt sin fot där...

Själv fastnade jag alldeles för länge vid framridningen nere i Falsterbo, eftersom jag var hemskt imponerad av hur mjukt och trevligt de allra flesta red. Inga ilskna ryck, ilskna sparkar osv och många uppmuntrande ord och klappar på hästarna - jag vart nästan förvånad efter allt man hört om hur det kan gå till... :o

(Onödigt inlägg egentligen, men som en liten reflektion gällande ditt inlägg).

Tyvärr såg det inte lika trevligt ut när en del av westernryttarna red fram, men där kan jag för lite för att uttala mig. Lite skoj dock när det för en gångs skull är "tvärtom" mot vad man trott. Mjuka, fina händer på i många fall vanliga bett när det gällde hoppryttarna - trots en del ystra hästar som inte riktigt uppskattade oss närgångna iakttagare med paraplyer... :angel: :D

Det är ju meningen som en hjälp. Det är ju skarpa bett och sporrar också. Och "hjälp"-tyglar med.
Allt för att kunna få använda finare hjälper.

TYVÄRR så använder vissa folk alla dessa grejer som bestraffningar istället.
Slår hästen med spöt när den är dum.
Trycker sporrarna i magen på hästen när den är lat.
Sätter i skarpare bett i munnen på hästen när den inte längre lyssnar på tygeltag.
Sätter på hjälptygel när hästen inte går i form.

Det blir snabblösningar som i längden blir rena tortyren för hästen.

Men som du sa, egentligen ska det ju vara hjälpande grejer.. :(

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur