Hur långt är långt?

Chili

Trådstartare
Det avhandlas ibland här hur länge folk rider, men jag är intresserad av hur långt! Hur länge man rider beror ju på vilka gångarter, men sträckan förblir den samma oavsett hur fort det går.

Så hur långt rider du till vardags när du rider ut?
Vad är en långtur för dig?
Hur ofta rider du på turer som du anser vara långa?

Tänk på att det är sträckan jag är ute efter. :) Tack!

Sv: Hur långt är långt?

En långtur är om det är med än 2 -3 mil eller om man rider mer än 3-4 timmar. Rider väl det ca 1 gång i veckan till varannan vecka.
Men det är ju självklart alltid beroende på tävlingarna. rider inte så långt i samband med tävlingarna eller ett par veckor efteråt. (tävlar distans, hästen har gått en tävlingar på 80-120 km iår)

Jag har en cantringsrunda som totalt är ca 1,8 mil lång. Den tycker inte jag är speciellt lång. Vi var ute och utforskade vägar en dag, och kom då fram till att vi ridit strax över 4 mil den dagen. (Har jag för mig?) Det upplevde jag däremot som väldigt långt. Så pass att ljumskarna typ stelnat i sadelform när jag skulle hoppa av. :p
Sådana långa turer blir det inte speciellt ofta, max en gång i månaden skulle jag tro.

Till vardags rider jag kanske 1 mil som högst. Har tyvärr inte så många bra rundor förutom den jag cantrar på.

Det är en sak som jag oxå har funderat över! Jag rider för det mesta 5-6 km varje dag och sen till helgen blir det en längre tur på 3-4 timmar vilket jag anser INTE kan kallas för långritt!
Men många tycker tydligen det. Så allt är relativt.
Dom som inte rider varje dag kan ju känna av det men för oss som gör det känns ju inte en runda på 3-4 timmar något långt.

Ja men det beror väl också på vägen och tempot?

Jag försöker hitta nya ridvägar då jag tröttnat på att vända samt att alltid rida på bilvägarna. Men då får man rida en bit. Har hittat en runda som jag HOPPAS man får/kan rida på, den blir ca 12 km varav hela 2 km är på skogsväg/stigar. :D. Sen finns det andra vägar som blir långa, dock får man rida mer på asfalt då.

Så blev lite nyfiken på hur långt folk rider i allmänhet. :) Om man skrittar mycket tar det ju lång tid, och då får jag ont i höfterna. Ska jag rida längre än 1-1,5 h måste jag hoppa av och gå en bit och jag går gärna sista kilometern hem också. Om man bara skrittar får jag ont mycket snabbare.

*kl*

Hur mäter ni avståndet? Jag brukar endast gå efter tiden, då är en medelrunda på 3-4 timmar och en lite längre runda på 6-7 timmar, skulle vara riktigt intressant att veta hur lång sträcka man ridit då.

Återkommer när jag fått fram detta btw ;)

En vanlig runda för mig är på omkring 8 km, men detta kan ju variera med ett par kilometer år vardera håll, beroende på hur mycket tid man har för dagen och om man har tröttnat på någon runda.

Jag skulle gärna ha mina vardagsrundor på 10-12 km. Men det finns inte så många bra rundor här som ligger därikring. Då ska man ut på vägar där man är tvungen att skritta mycket och då tar det genast mycket längre tid. Jag vet inte om min häst skrittar extremt sakta, men jag tycker jag känner väldigt stor skillnad i tidsåtgång så fort jag tar det lite lugnare och med lite fler skrittpass eller om hästen är tittig och måste stanna ofta.

Egentligen tycker jag inte att 2 mil är särskild långt för en häst, men som det är nu blir det att alla rundar som tar mer än två timmar blir en "långrunda", för det är så sällan att jag hinner med det. Men annars skulle jag vilja rida en runda på 3-4 timmar var annan eller tredje vecka.

Hur ofta rider ni andra långrundor?

Hur lång tid tar det dig att rida 5-6 km och i vilket tempo rider du sen när du rider 3-4 timmar?

Rider du ut varje dag eller hur ser upplägget ut?

Jag använder mig av eniros kartor och mäter med ritverktyget den slingan jag brukar rida.

kl

Vår fasta runda är 4,9 km lång. Denna är vi runt ett par ggr i veckan.
Vi har även två långrundor som är 9 km långa. Dessa är vi längs kanske 1 gång i veckan, ibland lite mindre. Tyvärr är de inte så jätteroliga då man inte kan gå runt utan måste vända och gå tillbaka när man kommit till slutet sas.

Finns egentligen hur mycket som helst här runt oss, men vi har inte varit överallt ännu, så det återstår att se vad vi kan hitta för små vägar :)

jag har inga ridvägar alls :( min vardags runda är på ca 3,5km, och då är det fram och tillbaka på en 700m lång grusväg, och ca 2 km runt en åker.
min galopp runda är 800m runt en del av åkern och den får man ta några rundor på för att det ska bli en ordentlig konditions träning.

Vi är fruktansvärt bortskämda med otroligt bra ridvägar i oändliga skogar :love: Nackdelen är att man sitter och är lite lagom spänd och orolig för att det ska braka fram en björn ur snåren *rysningar*

5-8 km är en normal uteritt här hos oss. Man kan rida flera mil enbart på skogsstigar och otrafikerade grusvägar med fint underlag :love:

Ibland rider man lite längre, 8-15 km, dessa långritter både här och uppe i Tornedalen blir oftast mest skritt pga. knaggligt underlag och en mil kan då ta en och en halv timme.

Långritt för mig är när man rider över 2 mil och har med sig matsäck och är borta i 2-4 timmar :)

Jag har ingen aning om hur långa ridvägarna är här, men sist jag red ut så red jag 1,5 timma rakt ut i en skog med fantastiska vägar.
Dock dog stigarna aldrig slut eller vände så jag fick vända och rida tillbaka i 1,5 timma. :p Någon dag så ska jag ta med mig någon
som har GPS på telefonen.

En långtur är för mig minst två timmar om man rider i alla tre, fyra eller fem gångarterna.

Oj, vad alla rider långt. :D

Här hemma är jag inte jättebortskämd med bra ridvägar. Det går att knåpa ihop olika kombinationer så man får olika ridsträckor med man rider mycket samma väg för att ta sig dit.

En långrunda för mig är enligt eniro bara ca 7km lång. :o Vardagsturerna jag rider är ca 5 km långa.

Visserligen kan jag tycka att en långritt är då man är ute flera timmar i varierande tempo. Så pass att man antingen hinner bli hungrig eller jättekissnödig. :D
Fast det var långritt, och en långrunda är mer lagom. Gäller att skilja på uttrycken. :D

Jag använder en gps klocka när jag rider. på den ser jag hur långt jag har ridit, hur länge, medel hasighet och den farten jag rider i just nu.
Det är sammaklocka cyklister eller löpare brukar använda.
Mina normalrundor ligger på 10-15 km gör jag ett par gånger i veckan sen brukar jag rida 1 ggr/v ibland varrnann vecka 2-4mil och så självklart någon gång på banan för mjukgörande arbete. På det så kan jag tävla distans upp på elitnivå. min häst har gått CEI**120km iår. Förästen på vintern så skrittar vi massor och då skittar vi från 1,5h-3h flera ggr veckan.

För mig är en lång tur över 1h, en långtur däremot är minst 2h :D
Helt beroendes på vad jag skall träna på, men när jag rider ut till vardags blir det ca 30-45min i ofta högt tempo. Längre turer än så är det kanske nån gång i veckan, och riktiga långturer blir det allt för sällan...

Rider jag min bruksnordis så är en vanlig runda 6-10 km och beroende på dagsform så tar det 40 min-2 timmar.
6 km med mycket trav och galopp går ju fort medan 10 km i enbart skritt tar en hel evighet. Hästen i fråga har en ganska långsam (ffa omotiverad) skritt också om vi rider ensamma, traven är mycket mera framåt. Min gissning är att vi sällan rider mer än 1,5 h under arbetsdagar och har nog inte varit ute på en 3-timmarstur (Då hinner vi 1,5-2 mil beroende på terräng) sedan förra hösten.
Jag älskar våra ridvägar, man kan nog rida hur långt som helst i skogen utan att möta annat än vilda djur. :love:

Senast ändrad:

Har jätte dåliga ridvägar att rida på , eller dåliga är dom inte men korta.

De vardags rutterna jag brukar rida är ca 4km.

Min är ofta likadan! Skritt på lång tygel kan ju ta hela dagen. :D Om jag däremot varierar mellan korta och långa tyglar och lägger in lite trav-skritt-trav så går det genast fortare, även om man inte travar så mycket.

Blir inspirerad av att många rider så långt! Som jag skrev innan så ska jag testa en runda på ca 12 km, den borde vara ridbar. Det fanns andra möjligheter också som blir liiite längre som definitivt borde gå att rida. Det blir samma väg dit och tillbaka men det är ju mycket trevligae att göra en u-sväng på 1 km än att vända på vägen! :) I dagsläget brukar vi rida ungefär halva den vägen och sen vända.
Det finns också andra vägar som är långa, tråkigt dock att rida långt på trafikerad asfaltsväg. Men har lovat mig själv att göra det ändå! Tyngre fordon får helt enkelt sakta ner och visa hänsyn.

För mig är det rätt långt att rida i 2 timmar. Det längsta jag ridit i sommar var 2,5 h men då var det massor med skritt, tror den turen är 1 mil lång. När vi bytte stall i vintras så red vi 2 h 45 min varav jag gick kanske 1,5 h pga trafikerade vägar osv. Det var underbart!! Vi passerade utkanten på ett samhälle, gick på cykelbana, under järnvägen och E18. Det var rätt spännande. :D Mestadelen gick dock på grusväg i skogen och det var riktigt kul att vara ute så länge på äventyr.

Jag vill också rekommendera hitta.se till att mäta rundor (tryck på Mer... till höger på kartan så kommer det alterntivet upp). Tycker eniro är mycket jobbigare att mäta på! Jag är lite lätt besatt av att mäta rundor och leta vägar på kartor. :angel:

Har aldrig varit uppstallad någonstans med bra ridvägar, tyvärr. Uteritt brukar bli på åkervägar, någonstans runt 2-4 km. Rider jag 6-8 km tycker jag att jag har gjort en riktig långtur.

knapplån

Jag rider normalt ca 1 1/2-2 tim - då oftast uteritt (skogen eller ridvägarna) och en sväng in på ridbanan. Nu när vi varit i uppbyggnadsskede så blir det mycket skritt - så även om jag tidsmässigt rider lika länge kommer vi då såklart inte lika långt. När han är igång kan vi dra på med långa sträckor trav och galopp, och kommer längre.

Generellt är en eller två mil inga större problem för en fräsch häst. Man gasar ju inte innan den har orken, och stillsam promenix fixar alla. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 583
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30