Sv: Hur långt är långt?
Min är ofta likadan! Skritt på lång tygel kan ju ta hela dagen.
Om jag däremot varierar mellan korta och långa tyglar och lägger in lite trav-skritt-trav så går det genast fortare, även om man inte travar så mycket.
Blir inspirerad av att många rider så långt! Som jag skrev innan så ska jag testa en runda på ca 12 km, den borde vara ridbar. Det fanns andra möjligheter också som blir liiite längre som definitivt borde gå att rida. Det blir samma väg dit och tillbaka men det är ju mycket trevligae att göra en u-sväng på 1 km än att vända på vägen!
I dagsläget brukar vi rida ungefär halva den vägen och sen vända.
Det finns också andra vägar som är långa, tråkigt dock att rida långt på trafikerad asfaltsväg. Men har lovat mig själv att göra det ändå! Tyngre fordon får helt enkelt sakta ner och visa hänsyn.
För mig är det rätt långt att rida i 2 timmar. Det längsta jag ridit i sommar var 2,5 h men då var det massor med skritt, tror den turen är 1 mil lång. När vi bytte stall i vintras så red vi 2 h 45 min varav jag gick kanske 1,5 h pga trafikerade vägar osv. Det var underbart!! Vi passerade utkanten på ett samhälle, gick på cykelbana, under järnvägen och E18. Det var rätt spännande.
Mestadelen gick dock på grusväg i skogen och det var riktigt kul att vara ute så länge på äventyr.
Jag vill också rekommendera hitta.se till att mäta rundor (tryck på Mer... till höger på kartan så kommer det alterntivet upp). Tycker eniro är mycket jobbigare att mäta på! Jag är lite lätt besatt av att mäta rundor och leta vägar på kartor.