Hur långt åker ni för att titta på en häst för ev. foder?

Casteloro

Trådstartare
Jag är på jakt efter en häst att låna på foder, och efter ett par utlagda annonser lite var stans så har jag fått en del intressanta svar. Fler än vad jag kunde tänka mig i alla fall! Jag har fått svar från alla delar i Sverige och känner absolut att jag kan åka en bit för att titta på hästen.

Den häst som i dagsläget känns mest intressant är en häst som finns i Göteborg, alltså 80 mil från där jag bor (i Sundsvall), men där är dottern till hon som kontaktat mig något avig mot att skicka iväg hästen så pass långt. Och det förstår jag, alla gånger. Men frågan är hur man resonerar här, då det är riktigt dyrt att sitta och åka så långt, utan att veta om det verkligen kan bli någon avtal.

Som jag förstår det är hon som kontaktat mig (mamman) positiv till det jag har berättat, och att dottern är något mer svårövertalad.

Hur hade ni gjort i det här läget?

Sv: Hur långt åker ni för att titta på en häst för ev. foder?

Jag hade inte åkt 80 mil för att kolla på en häst som dom ev, inte vill låna ut så långt iväg , isåfall skulle jag vilja höra först att det går bra att lämna iväg hästen så långt om allt annat skulle stämma .

Själv hade jag tur o hitta foderhäst hos "grannen". knappt 5km dit.
Däremot så vet jag inte om det blir ngt än ;)

Det är alltid bra om det finns någon i närheten, hoppas det löser sig! :)

Det jag känner nu är att vi i samma veva skulle ha åkt och hälsat på bekanta i Nyköping, vilket är lite mer än halvvägs tills Göteborg. Det handlar dock ändå om minst 3.5 timmes bilfärd därifrån. Eventuellt kan jag se om jag kan få titta på flera olika hästar i trakten när jag ändå är där, fast då skall det förstås dyka upp något annat också.

Ang. att fråga om de är beredda att släppa iväg hästen så långt, är redan ställd. Och dottern kanske skulle kunna ändra sig om hon fick träffa mig. Men det är ändå inga garantier för att jag får låna den.

Hej! Åkte själv en bra bit för att titta på min foderhäst. Bor själv strax utanför göteborg och fick åka till skåne för att hämta min docka.
Fungerar jätte bra. :) men kolla upp att du har med seriösa männinskor att göra först innan du gör dig besväret. Inte kul att åka så långt i onödan. Dock kan det ju hända att du åker långt och du inte alls funkar med hästen. Men det är chanser man får ta.

Om dottern är ett barn och det alltså är mamman som bestämmer så spelar ju inte dotterns åsikt lika stor roll. Ett telefonsamtal med dottern ifråga kan ev ändra på saker och ting, en videofilm där ni presenterar er själva och stallet hjälper nog också. Det som också avgör om det kan vara värt att åka så långt är hur lång tid som fodervärdskapet ska vara. Är det en mycket välutbildad häst så kan man åka längre.

Jag är på jakt efter en häst att låna på foder, och efter ett par utlagda annonser lite var stans så har jag fått en del intressanta svar. Fler än vad jag kunde tänka mig i alla fall! Jag har fått svar från alla delar i Sverige och känner absolut att jag kan åka en bit för att titta på hästen.

Den häst som i dagsläget känns mest intressant är en häst som finns i Göteborg, alltså 80 mil från där jag bor (i Sundsvall), men där är dottern till hon som kontaktat mig något avig mot att skicka iväg hästen så pass långt. Och det förstår jag, alla gånger. Men frågan är hur man resonerar här, då det är riktigt dyrt att sitta och åka så långt, utan att veta om det verkligen kan bli någon avtal.

Som jag förstår det är hon som kontaktat mig (mamman) positiv till det jag har berättat, och att dottern är något mer svårövertalad.

Hur hade ni gjort i det här läget?

Om du gör diverse efterforskningar innan du åker. Skickar och ber att få nya filmer. Visar hur du rider, hur hästen skall bo osv. på film. Ber att få se hästen riden och hanterad. Om du börjar med en trevlig introduktionsfilm av dig själv så kan intresset att ge samma tillbaka bli större, om de gillar vad de ser.

Är de inte intresserade då, så har du sparat tid. Och blir de eld och lågor så kan det kännas säkrare att besöka.

Själv skulle jag aldrig åka så långt om jag inte var hundra på att hästen var fräsch och att de som sagts om den stämmer. Fast du kanske redan fått se nya filmer.

Hälsning Maja

Det beror ju lite på vad du ska ha hästen till...

för min del, som sökte en trevlig allroundhäst att ha på foder så insåg jag rätt raskt att jag inte tänkte åka utanför länet för att leta. Jag ville alltså inte ha en häst att tävla, utan bara en trevlig kompis att rida lite grundläggande dressyr, hoppning och såklart uteritter då. Jag hittade min häst 3 km bort :)

Jag åkte för ca 1 månad sen 30 mil enkel väg för att hämta en häst. Vi tog med släpet direkt, jag tänkte ju inte åka samma sträcka två gånger... Skrev in en och halv månads prövotid i kontraktet istället :)

Särskilt mycket längre än så hade jag inte velat åka, men å andra sidan är man ju som boende i södra Sverige van vid att ha det mesta ganska nära. Denna hästen hade iaf aldrig åkt såhär långt och sista kiolometrarna började det sparkas i transporten, hon var nog trött.

"kl"

Jag kan tänka mig att åka ca 30- 40 mil, men då ska det kännas riktigt rätt. Och så ska jag vara 95% säker på att jag vill ha den.
Så transport tas med. Åker inte så långt för ett osäkert kort.

Den du ska titta på i Göteborg låter lite osäker, då dottern känns velig. Tveksamt att jag skulle chansa på den om det verkligen inte var klart att de vill låna ut den så pass långt hemifrån.
Låt dom fundera och sedan återkomma...

Vad spännande att leta häst då! *nästan lite avis*

Lycka till!!

/J.

Eftersom urvalet inte är lika stort som för hästar till salu så får man nästan räkna med att få åka en bra bit. Jag tycker det är extremt roligt att ringa på annonser och se vart det leder, det stora problemet är nog bara att jag blir riktigt stressad över att jag inte skall hitta någon häst och ägare som "tror" på mig.

Den första som jag var riktigt intresserad av visade sig inte alls vara fräsch, och det var bra tur att jag fick reda på detta innan jag hade åkt iväg så långt för att titta på den! Synd, för jag och ägaren fick bra kontakt och allt kändes toppen.

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar