hur länge

Evergreen

Trådstartare
kommer ni som betäcker era ston iår, fortsätta betäcka i sommar om det inte tar sig på de första försöken?
har ni någon slags gräns för när ni tycker det är "för sent"?

hur många har fortfarande inte fått sina ston dräktiga? snart har väl halva säsongen gått iaf.

Sv: hur länge

Eftersom jag hade valt Impuls som visade sig vara så gott som "steril" eller något, så missade jag ju två brunster på att försöka med honom. Därför är inte mitt sto dräktigt ännu, men vi ska betäcka henne med Nobel nu så fort hon är i brunst.

Gör nog bara ett försök, blir så himla sent föl annars.

Mitt sto inseminerades igår och imorn också. Tar det sig inte nu så får det vara, det blir så himla sen bebis annars. Dessutom så sprutades hon igång nu eftersom vi missade ovulationen med två dagar.

För mig spelar det inte så jättestor roll att det blir ett sent föl. Vi kör vidare med vårat sto som inte tog sig på första betäckningen utan hade en infektion. Hon sköljdes och kommer behandlas med Hippotrim under betäckningen.

Det andra stoet är inte kollad pga lite konstiga omständigheter men vi tror att hon är dräktig då hon inte brunstat än.

Tredje stoet får vi se om det blir någon betäckning i år då fölis har varit lite krasslig och äter medicin så i så fall blir det inte förens nästa brunst men hon får nog gå tom i år så betäcker vi nästa år istället.

Min ska kollas imorgon, det är första försöket. Hon är själv född i juni så jag känner ingen panik.

Ungefär två brunster till får hon på sig om hon inte tagit sig nu. Sen tar ffa ekonomin slut!

Jag har en som ännu inte är dräktig, hon är i brunst nu och är hos hingsten. Jag prövar nog åtminstone en brunst till, skulle helst inte vilja ha föl senare än juni, eftersom hon
ska betäckas om nästa år men å andra sidan vill jag ju helst få henne dräktig :) går hon tom ska jag börjar i slutet på april nästa år. Blir hon dräktig nu el nästa brunst så blir det ev betäckning på fölbrunsten. Hon är seminerad en gång hitintills men fick då ett ormbett o gått på penicillin sen dess. :(

Usch, jag vet inte. Min blev seminerad 5 gånger nu på denna brunster och har inte det tagit så vet i tusan om det gör det öht... Men jag prövar nog en gång till om det är tomt.

Vet ni hur det blir med avgiften? Jag har en hingst som är 2000 + 7000, blir det 2000 till om hon ska semineras om?

Vet ni hur det blir med avgiften? Jag har en hingst som är 2000 + 7000, blir det 2000 till om hon ska semineras om?

2000 i språng? Nej, tror man bara betalar den avgiften en gång oavsett hur mkt dom får skicka... man betalar ju skicken också :crazy:
Mitt sto seminerades för andra gången med annan hingst som hade bättre fertilitet. nu väntar vi bara på att den femte juli ska inställa sig så vi får åka och se om hon är dräktig :love: Om hon inte skulle vara det kommer jag att pröva i alla fall en gång till denna säsong. Men självklart hoppas jag hon är dräktig det här gången :bump:

En av de allra skickligaste veterinärerna i vårt land, vad gäller stogynekologi, sa till mig att det oftast är lättast att få stona dräktiga i juli-augusti. Då har de de bästa brunsterna.

Idag när vi har tillgång till grovfoderanalyser och uträknade foderstater så gör det inte heller så mycket om fölet råkar födas lite senare på sommaren, det kan få i sig de näringsämnen det behöver i vilket fall som helst.

Sen finns argumentet om att delta i årgångstävlingar - tja, jag har haft en treårig varmblodshingst som blev bästa hopphäst på treårstestet trots att han var född den 2 juli. Och en ponnytravare som var trea i årgångsloppet för 3-åringar trots att hon var född den 1 augusti....

Jag kommer fortsätta seminera mitt sto så länge som hingstens tjänster står till förfogande, vilket jag hoppas är augusti ut i alla fall - om hon inte blir dräktig innan dess.

Ska kollas typ nu om hon är dräktig och är hon inte det så gör jag ivarjefall ett försök till, sen tror jag det får vara tills nästa år.

Jag har egentligen heller ingenting emot att få lite senare föl.
Förra året fick vi föl 20 juni och i år har jag fått två i mitten av juni.

Inte heller det föl vi fick en bit in i juli hade problem att hävda sig vare sig vid fölmönstring och riksföl eller senare vid treårstest.

Vad som däremot gör att jag betäckt ena stoet på fölbrunsten och beslutat mig för att stå över på ett av de andra stona är att för de allra flesta hingstar tillgängliga i svensk varmblodig ridhästavel slutar man skicka semin i månadsskiftet juli/augusti.

Att betala höga språngavgifter för att använda för mig intressanta importhingstar är inte tänkbart när jag då bara kommer att ha kanske ett försök på mig.....

Risken för att stå med betald språngavgift, stationsavgift och seminavgift och bara ha en brunst att spela på är i det redan från början ekonomiskt ansträngda avelsarbetet är inte ett alternativ...

För sent att betäcka ? Min har ju inte ens fölat än :o
Och hon kommer betäckas om på sin 30dagars brunst om allt går bra = betäcks nångång i aug ... Ser inga problem med det...

Jag är också en av dom som skulle ha använt Impuls, valde Hermes 1089 istället och honom tänker jag fortsätta med så länge jag har tillgång till hingsten. Hoppas dock att det tar sig på första försöket efter allt strul som varit. Mitt sto har nu stått på stationen sedan slutet på maj så jag saknar henne oerhört mycket.

Mitt sto var tomt på 16 dagars kollen i tisdags. Hon fick en infektion dagarna efter inseminering med påföljande antibiotikabehandling som gjorde att hon antingen inte tagit sig eller resorberat tidigt. Hon borde ha ny brunst på gång inom de närmaste dagarna. Om hon inte tar sig denna gång så blir det ytterligare minst ett försök till. En kompis häst tog sig först i början på september och fick ett jättefint föl i august. Är det någon som vet hur många försök som ingår i språngavgiften? Eller är det olika?

Ja, blir inte vädret varmt och soligt snart så känns det som vi får hålla på länge i år!

Har ett sto på station som blivit seminerad i en vecka nu - har fortfarande inte ovulerat och seminstationen är full av ston som vägrar släppa sina ägg.

Jag tillhör också dom som hellre väljer ett sent föl än inget föl alls.

Mitt sto har släppt ägget nu så vi hämtade hem henne idag, nu är det bara att hålla tummarna tills 16dygns kollen!

jag har seminerat med Corlensky G, 2 ggr, tog sig inte på 1a försöket, nu vet jag inte om hon är dräktig, det vet jag nästa helg...:D, antar att jag bara har en brunst till på mig eftersom han ska åka till Tyskland och göra 70 dagars prov den 20 e juli...hoppas verkligen hon är dräktig tills dess. Tyvärr visade bakt provet på bakterier...som hon ska ha antibiotika för nu i 4 dgr, men hon kan ju vara dräktig ändå ( hoppas hoppas)

Ja, blir inte vädret varmt och soligt snart så känns det som vi får hålla på länge i år!

Har ett sto på station som blivit seminerad i en vecka nu - har fortfarande inte ovulerat och seminstationen är full av ston som vägrar släppa sina ägg.

Jag tillhör också dom som hellre väljer ett sent föl än inget föl alls.

Ja jag börjar oxå undra om vädret kan spela in...:crazy:
Min ser inte ut att vilja komma in in riktig brunst,står med ägg på 3cm sen i onsdags hade inte växt nåt till idag o hon är inte mjuk el.öppen så dom kan seminera:eek:
Ska kollas på måndag igen,tror jag blir tokig snart..

Jag är absolut inte erfaren inom detta område, men jag ska betäcka mitt sto i år för första gången, hon åker till hingsten första helgen i augusti... så då blir det en "i början på juli", kanske rentutav på min födelseda! :p

Skönt att höra att det är fler än jag som kommer hålla på länge om det krävs... Mitt sto kollas på måndag, är hon inte dräktig då lär jag försöka en, mycket möjligt, två brunster till.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 707
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka