Hur länge...

Sv: Hur länge...

Jättemärkligt... Verkligen.

Ett ställe som jag jobbade på leasade dock ut en häst för tävling som några månader senare fick ett stoföl... Ingen har märkt att hästen var betäckt, ingen har sett att hästen har blivit tjock, hästen brunstade dessutom trots att hon var dräktig... Nu startade den här hästen aldrig under dräktighetstiden, men det var ganska pinsamt i alla fall och vi vet fortfarande inte vem som kunde vara pappan eftersom ston och hingstar - givetvis - gick i separata hagar och, vad jag vet, som jobbade där ensam, så har det inte hänt någon olycka:o Ingen av praktikanterna har skvallrat heller...

Så det är kanske något sådant...

Sv: Hur länge...

Nu vet jag hur det ligger till.

Hästen var "tjuvbetäckt" och ägaren/tränaren upptäckte inte det förrän det var för sent och fölet kom ut (:crazy: ). Sedan räknade tränare fel på 1 månad när hästen skulle starta igen, men har blivit dömd till böter för det hela. Tränaren har dock överklagat och ärendet kommer att avgöras inom kort.

Så här står det i reglerna:
Enligt §18 i Tävlingsreglemente för Svensk Travsport.
Dräktigt sto tillåts starta fram till och med 120:e dräktighetsdagen. Sto får ej start förrän tidigast sex månader efter fölning. Dock kan STC medge att sto, som endera kastat föl eller vars föl dött, tillåts starta tidigast fyra månader efter den dag då stoet kastat eller föl dött. Det åligger ansvarig tränare att följa dessa anvisningar.
(Det finns inga "samkörda" dataregister för detta.)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 387
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp