Hur länge tar det??

N

NiraK

Jag lämnade in min katt för kastrering kl. 9 imorse. Hämtade honom vid lunch.. och han är fortfarande helt väck.. Har kissat på sig, kräks och är helt groggy..
Hur länge tar det innan de brukar komma på benen??

Nirak

Sv: Hur länge tar det??

nar at han senast? jag har for mig att de inte ska ata fran kl 18 kvallen innan eller nat, och inte dricka direkt efter, sa det lar val vara darfor han spyr och kissar pa sig? men jag tror att de ska vara ganska okej framat kvallen, kanner du dig orolig kan du ju fraga veterinaren (som inte borde givit tillbaka katten om den var i fara).

Han har varit fastande sen igår kväll, har ingen dricka nu heller..

Nirak

oj det later konstigt. vad ar det han spyr upp da? finns det nagot dar alls? sa inte veterinaren nagot nar du hamtade honom?

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Av de tre katter vi haft har ingen varken kräkts eller kissat efter kastration men de kan ju göra det så det är nog ingen fara.

Katterna har varit lite "ostadiga" nästan hela dagen men på natten eller dagen efter har de varit pigga igen.

Att de kräks under uppvaket har jag inte hört talas om. Min katt var inte fastande vid nedsövningen, utan i narkosmedlet fanns ngt annat som gjorde att han kräktes upp maten innan han somnade. (fråga mig inte vad det var för ngt, det var en finsk veterinär som babblade mycket, fort och otydligt).

Hoppas kisse kryar på sig snart!

När mina katter kastrerades tog det minst halva dagen innan de återgick till sitt normala beteende.

Nu har han kvicknat till så pass att han kravlat sig upp på soffan..
Stackars kisse.. han ligger och darrar men verkar sova rätt bra iallfall...
Tidigare idag satt han på kattlådan och kräktes och kissade samtidigt :crazy:
Nu är han dock något piggare iaf

Nirak

Min katt har varit sövd tre gånger. Alla gångerna så har hon vinglat några timmar efter hemkomsten, kräkts vätska nån gång och när hon blev kastrerad hade hon även kissat på sig lite på handduken. Balanssinnet blir lite rubbat efter narkosen, och de kan blir "sjösjuka" även om de inte är uppe o går, bara de rör på skallen lite så snurrar rummet. När hon väl varit uppe o pinkat så brukar hon gå o lägga sig igen och sen sover hon resten av dagen, går upp nån gång och dricker bara. Äta vill hon inte göra förrän framåt senkvällen/natten.

Det tar några timmar, men det är inget farligt alls. Se till att ha lite dämpad belysning, och vara nära katten bara så den inte blir rädd när det gungar och den är ensam. Jag tog ner laptopen på golvet o låg på en dyna bredvid kattsängen sista två gångerna, för annars ville hon bara gå efter till det rummet jag var i. Det var enda sättet att få henne att ligga still och sussa. :D

Höj gärna värmen en aning, för de fryser väldigt ofta efter narkos.

Det kanske är därför han skakar/darrar? För att han fryser?? Jag ska lägga på honom en filt..

Nirak

Det kanske är därför han skakar/darrar? För att han fryser?? Jag ska lägga på honom en filt..

Nirak

Med stor sannorlikhet ja. En filt är absolut en bra idé :) De blir ungefär som vi när vi är bakis... :crazy: då kan man sätta sig in lite mer i hur de känner det. Gungiga, illamående och frusna.

Nu har han slutat darra och så smått börjat gå runt lite.. men han har stora problem med balansen..

Nirak

Nu har han slutat darra och så smått börjat gå runt lite.. men han har stora problem med balansen..

Nirak

Jag tycker det låter som att det tar onormalt lång tid för honom att pigga på sig om han fortfarande är så vinglig 12 timmar efter narkosen.
Mitt tips är att du tar ett blodprov på honom för att kolla njurvärden. Om det är fel på njurarna tar det nämligen längre tid för kroppen att eliminera narkosmedlet.
Vet inte vad du har för katt men vissa raskatter vet jag drabbas av "cystanjurar".
Det är bra att få reda på ngt sånt tidigt då man kan ge dem ett speciellt "njurvänligt" foder som kan förlänga livet på dem.

(Bli nu inte jätterädd, det är inte säkert att det är fel på njurarna, men helt klart värt att kolla upp)

kastrerade min två pojkar för exakt ett år sen... de spydde båda när de blev sövda... hemma la jag dem på ett varmt täcke... o när de började vakna till så pissade båda på sig (har förstått att det är vanligt)

de började efter ca.3-4timmar vingla omkring... så jag la dem på ett täcke i badrummet med vatten o sandlåda över natten... så på morgonen var de i princip sig själva igen...

(de blev kastrerade vid 7 tiden på kvällen)

Jag ska kastrera mina killar morgon, men jag ska lämna in dom klockan 8.00 och hämta dom vid 17 tiden, men det är säkert olika hos olika veterinärer.

Men däremot så sa hon åt mig att hålla katten på en mindre yta till katten är helt klar i huvudet.
Så mina kommer att få bo i badrummet tills dom piggnat till helt.

Hoppas att lille Eskil(?) mår bättre snart!:)

Eskil har bott i badrummet fram till sextiden typ då fick han komma och lägga sig på soffan..
Han vill gärna vara i närheten av en, men han sover bara.. verkar lite dizzy

Nirak

Jag försökte ju få min att ligga kvar i transportburen, men icke... :angel: Hon skulle vara där jag var. O när hon var så groggy så klarade hon inte av att hoppa upp i soffan, o lyfte jag upp henne där så ville hon ner så fort jag gick ut ur rummet. Därför tog jag datorn och boade på golvet med henne :rofl:

Det kan vara lite olika det där hur lång tid det tar för dem att kvickna till oxå, beroende på om de fått "uppvakningsspruta" eller inte. En del katter vaknar så pass bra av sig självt, att de inte får sprutan, men vissa veterinärer ger sprutan direkt efter ingreppet, och den kan få katterna att kräkas oxå. Jag misstänker att NiraKs katt fick en sådan eftersom du fick hämta honom så tidigt.

När jag har kastrerat (både hona och hane) så har jag fått lämna vid 8 och hämta vid 16, och då har de inte fått någon spruta för att vakna, utan vaknat långsammare. Efter hennes ena operation fick hon spruta, och kräktes flera gånger efter hemkomsten. Efter den andra operationen (en annan vet) så kräktes hon bara en gång och då hade hon fått vakna av sig självt.

Hankatten sövdes i torsdags och han sövdes vid 13, fick spruta vid 14, kräktes 4 gånger när han kom hem.

Men det har gått jättebra med alla efter narkosen, och ingen har tagit längre än över natten på sig att kvickna till. :)

Stackars lille kisse då! :(

När mina sövdes lämnade jag dem vid halv nio och hämtade klockan två. De var då helt vakna, smärtstillade och bara en aning "stirriga". Vila, tystnad, dämpad belysning och värme beordrades och jag gjorde i ordning i sovrummet så att de skulle kunna krypa under täckena och gosa till det (vanligtvis mycket populärt). Men katterna hade inte lyssnat på veterinären och ville inte alls vila varmt utan ville äta och traska omkring och kolla så att jag inte hade ändrat något här hemma. Konstigt så olika det kan vara. :confused: Mina katter kanske fick lättare narkos?

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Sol
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama