Hur länge smälta maten?

C

CarolineNSV

Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel.

Efter hästen ätit grovfoder, hur lång tid tar det för hästen att "smälta" maten. Jag brukar alltid vänta iallfall en timme innan jag rider efter den ätit.
Har jag drömt eller fått för mig att hästens mage kan ta skada/bli sjuk om den jobbas efter att den precis ätit?
Hur är det då när de går på bete? Då är den ju oftast nyäten.
Men visst det tar ju en stund att borsta/sadla. :)
Tänkte också på att hästar som lever i det fria är ju i stort sätt i rörelse jämt. Men det kanske inte går att jämföra?

Ja sitter här med lite funderingar bara. ;)

Sv: Hur länge smälta maten?

Hästar är ju flyktdjur som ständigt måste vara beredda att fly, därför har dem relativt små magar och betar större delen av dygnet - men om du är orolig så vänta, men med grovfoder kan jag inte tänka mig att det föreligger någon större risk. Kraftfoder i stora mängder skulle jag vara mer försiktig med men om det är en befogad försiktighet kan jag inte svara på.

Senast ändrad:

tror inte det är nån fara, tänk på distanshästar, de går x antal mil och har sen 30 min vila, vad tror du de gör då? Jo de äter! så mkt de bara kan!

Så jag tror inte det är nån fara, det är värre med en häst som inte har ätit och ska tränas hårt.

Jaha ok :) Vet inte varför jag har fått för mig det :confused: :)

Tänker alltid när jag kommer ut på eftermiddagen och brukar antingen få hö i hagen eller i boxen medans jag mockar o donar. Brukar ha ätit upp i samma takt.
Då undrar jag ofta om jag kan störa hästen matsmältning på nått sätt om jag tar in och rider direkt efter.

jag rider alltid nästan direkt efter de att min häst ätit sitt hö, på vintern måste jag rida väldigt tidigt för att hinna och han har ganska så precis hunnit äta upp frukosten, ibland håller han på men då får han resten i hagen sen.

kraftfoder däremot rider jag inte direkt efter, då väntar jag nån timma..men inte när de gäller grovfodret.

som flera redan svarat, hästen är gjord för att äta i princip 20 av dygnets timmar. att rida när den ätit grovfoder är därför inga som helst problem. däremot ska man har jag också lärt mig, vara försiktig med stora mängder grovfoder. Min häst får alltid de större givan grovfoder vid morgon och kvällsfodring, och bara lite som mellanmål, just med tanke på att det passar mig i fråga om när jag rider (ofta tidig kväll dvs ngn timma efter insläpp vintertid).

som flera redan svarat, hästen är gjord för att äta i princip 20 av dygnets timmar. att rida när den ätit grovfoder är därför inga som helst problem. däremot ska man har jag också lärt mig, vara försiktig med stora mängder grovfoder. Min häst får alltid de större givan grovfoder vid morgon och kvällsfodring, och bara lite som mellanmål, just med tanke på att det passar mig i fråga om när jag rider (ofta tidig kväll dvs ngn timma efter insläpp vintertid).

Kraftfoder menar du väl ?

Har i alla fall fått lära mig att grovfoder spelar ingen roll om de så står och äter medans man gör vid dem för att rida.
Däremot skall de inte ansträngas hårt direkt inpå kraftfoder giva. Vid "normal"hårda pass väntar jag ca 1 timme, vid hårdare träningspass hoppning eller tävling försöker jag planera in så att det helst blir minst 2 gärna 3 timmar från att de ätit då får man även "nytta" av den snabba energin i maten.

Det är snarast en fördel att låta hästen ha grovfoder "i systemet" när den arbetar! :D

Magsäcken har i sin nedre del ett skydd mot magsyran, men detta skydd saknas i den övre delen, där man kommit på att de flesta magsår verkar uppkomma. Detta skulle kunna bero på att magsyran skvimpar upp på den övre, oskyddade delen av magsäcken när den inte är uppbunden i grovfodermassa.

Motion på tom mage kan alltså innebära risk för magsår.

Kraftfoder har betydligt mindre volym, och inte heller samma struktur, så det binder inte magsyran på samma sätt. Det krävs även mer av hästen för att ta hand om kraftfodret, därför är det bra att vänta med att rida efter en större kraftfodergiva. Små givor på enstaka deciliter havre eller motsvarande borde inte vara någon fara hur som helst...

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
S
Foder & Strö Hej. Jag har en fundering som jag inte kan hitta nåt svar på. Jag hörde från en person, att om man ger hästen för mycket grovfoder går...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Susanna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka