Hur länge skulle ni väga vänta? Fet shettis...

_moa_

Trådstartare
Det är såhär att jag har mina hästar på fri tillgång på hö. Min shettis är överviktig, i somras mätte hon 165 cm runt buken. Nu mäter hon 185 cm. Hon har vilat i nästan 4 veckor nu av olika anledningar. Vågar jag ha kvar henne på fritt nu och motionera henne som en galning eller skulle ni ha tagit bort henne från höt och motionerat henne som en galning ändå? Vet inte hur jag ska göra...

Sv: Hur länge skulle ni väga vänta? Fet shettis...

Vart mäter du? Runt där gjorden sitter?

Min lille vita går på fri tillgång på hösilage. Och rids /körs lite då och då. Han är 1meter i manke och mäster 150 runt magen. Så då är inte han så tjock kanske ?

Min har vant sig vid fri tillgång och äter sig bara mätt nu . I början hetsåt han hela tiden .

Som svar på din fråga skulle jag börja med att motionera henne om det går . Hur löser du det att ta bort henne från höt? Får hon gå i annan hage? Eller hur har du det?

Jag mäter en hand innanför virveln. Där hon är som tjockas. Mäter runt magen också där gjorden ligger och där är hon 143 cm.

Tar jag bort henne från höt får hon gå i en annan hage och fodras 2-3 ggr dagen. Det beror i så fall på hur mycket det finns att plocka med under dagen. Och motioneras på 45 minuter-1½ timme om dagen...

Då är min en tjockis iallafall då:D
Får hon kompisar där eller kommer hon bara att stå och hänga?

Jag känner med min att han får mer motion i hagen han är nu . För där är det bus och ordentliga race varje dag. Flera gånger.
Jag skulle hursomhelst öka på motionen och om inte det räcker eller funkar skulle jag flytta henne

Hon kan få med sig en till av mina iså fall. Bus och bus. Denna lilla shettis rör inte på sig mer än nödvändigt.

Provar att öka motionen först då :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 410
Senast: CFrisk
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 442
Senast: mily
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i... 2
Svar
28
· Visningar
5 540
Senast: BIMM
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka