Jag kollar alltid att det är två framhovar med ut och att nosen känns en bit längre upp. Huvudet ligger liksom på frambenen. Verkar allt i sin ordning så får stoet sköta sig själv. Verkar hon ha det mycket kämpigt så hjälper jag till lite grann. Det är viktigt att man drar i rätt riktning om man ska hjälpa sitt sto, dvs ned mot hennes hasar. När huvudet är framme brukar jag se till att dra bort fosterhinnan från nosen om den inte redan har gått sönder.
Ibland kanske ett framben är lite på efterkälken och då hjälper jag till så att det hamnar i rätt läge. Att det är framhovar som syns kan du se på att undersidan av hoven ska vara vänd nedåt. Är det tvärtom så är det bakbenen som kommer först och då skulle jag ringa veterinären direkt, även om det kan gå bra på det sättet.
Är man osäker är det bättre att ringa direkt, men man bör ha läst på lite i förväg så att man kan hjälpa till i väntan på veterinären. Det är viktiga minuter det handlar om.
Jag rekommenderar dig att läsa boken "Att bli med föl" som finns att köpa via Ridsport tex.
Lycka till!