Hur länge ska man vänta??

O

oddny

Hur lång tid ska ta för stoet att "få ut" bebisen, när ska man börja hjälpa till?? :confused:

Max 15 min. Har det ej kommit inom 30 min så skall vet. omedelbart tillkallas!!!

Sist när hon fölade ringde vi vetrinär direkt när vi såg att vattnet kom för det var första gången både för mig och mitt sto. Vetrinären sa att vi skulle avvakta en halvtimme och då ringde vi igen fast efter 20 min då kom hon men det tar ett tag och åka hit så vet. hjälpte henne inte förns efter en timme och bebisen var död när den kom ut =(
Den hade fastnat med armbågen..

Jag kollar alltid att det är två framhovar med ut och att nosen känns en bit längre upp. Huvudet ligger liksom på frambenen. Verkar allt i sin ordning så får stoet sköta sig själv. Verkar hon ha det mycket kämpigt så hjälper jag till lite grann. Det är viktigt att man drar i rätt riktning om man ska hjälpa sitt sto, dvs ned mot hennes hasar. När huvudet är framme brukar jag se till att dra bort fosterhinnan från nosen om den inte redan har gått sönder.
Ibland kanske ett framben är lite på efterkälken och då hjälper jag till så att det hamnar i rätt läge. Att det är framhovar som syns kan du se på att undersidan av hoven ska vara vänd nedåt. Är det tvärtom så är det bakbenen som kommer först och då skulle jag ringa veterinären direkt, även om det kan gå bra på det sättet.
Är man osäker är det bättre att ringa direkt, men man bör ha läst på lite i förväg så att man kan hjälpa till i väntan på veterinären. Det är viktiga minuter det handlar om.
Jag rekommenderar dig att läsa boken "Att bli med föl" som finns att köpa via Ridsport tex.

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
683
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V