Hur länge ska man vänta med att flocken ska acceptera en ny häst?

P

Pipan

Vi har fått en ny häst i flocken som inte accepteras av en i den befintliga flocken. Flocken har gått ihop i 1,5 år och den som hela tiden mobbar och jagar den nya hästen är inte ranghögst. Det är jättesynd om den nya hästen som har blivit nervös jättespänd i musklerna och nästan omöjlig att rida. Hon är hela tiden beredd att fly med försöker hela tiden komma i kontakt med flocken. Hon är inte aggresiv och normalt ranglåg och foglig. Det här har pågått en vecka och ägaren funderar på att flytta hästen till gamla kompisar som hästen känner. Jag håller nästa med, hur länge ska man vänta och kan det blir kvar rädsla som sitter kvar länge? Kanske ska nämna att flocken är blandad med både ston och valacker och vi har provat att dela av flocken med henne och en av de andra och det har gått bra. Men det är en som förstör och han får flocken med sig så att alla beter sig illa mot henne.

Sv: Hur länge ska man vänta med att flocken ska acceptera en ny häst?

Ge dom tid. 1 vecka är inget.
En icke ranghög som '"mobbar" gör ju detta för att slippa komma snäppet nedanför den nya.Men det kan mycket väl ändra sig.
Ett sätt om det inte blir bättre är att ta den ranghöga och den nya.Låt dom gå för sig själva.Ibland funkar det ,ibland inte.Men ge det tid.

Sv: Hur länge ska man vänta med att flocken ska acceptera en ny häst?

Jag skulle också ge det lite mer tid, iallafall längre än en vecka. Dock är det ett faktum att endel hästar faktiskt inte funkar ihop, så ibland är det så att det inte går över, även om det hör till ovanligheterna jämfört med hur en flock oftast lär sig att funka tillsammans.

Vi har kollektivstall med totalt 9 hästar, och flockarna har ändrats ganska mycket det senaste året pga en del in och utflyttningar. I alla fall har det funkat bra med nya flock kosntellationer, men nu sist gick det inte. En liten valack som gått med stona tidigare pga att den förra valack konstellationen mobbade honom och jagade honom genom tråden, samt att han själv är väldigt nervig och springig av sig över lag även i andra sammanhang, funkade inte med våra valacker. Det blev någon konstig mentalitet i flocken som gjorde att samtliga fick panik och blev mycket oroliga när den lilla valacken började springa och jagade upp de andra. detta forgick i flera veckor, tillslut ramlade 2 hästar och slog sig illa i yran. Detta kombinerat med veckor av ständiga sår och tappskor på flertalet hästar fick oss att besluta att nog fick vara nog, varpå vi särade på hästarna, och nu är valacken tillbaks bland stona och det råder frid och fröjd hos bägge flockar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar