Hur länge ska man behöva vänta på att få registreringshandlingarna??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 945

mian

Trådstartare
Jag har betalt allting sedan över 1 mån tillbaka och har ännu inte fått tillbaka registreringshandlingarna till mitt föl.:(
Hur länge ska man behöva vänta? Brukar det ta så lång tid efter man har betalt till man fått papperna från hingshållaren? eller är det bara jag som är otålig...

Mian

Sv: Hur länge ska man behöva vänta på att få registreringshandlingarna??

Det är otroligt olika mellan hingsthållarna hur man väljer att hantera det där med papperna.
Tyvärr verkar en och annan i det närmaste ha valt bort att hantera dem helt och hållet...eftersom det åtminstone för vår del krävts både ett och två samtal och påtryckningar för att få papperna innan det är dags för fölmönstring...och då handlar det om hingstar med alla avgifter betalda på 90 dygn d v s någon gång ett år innan vi till slut fått handlingarna.

Vi fick våra sista igår....fölet fött i juni...sista betalningen gjorde vi i oktobert-06.

En månad är väl kanske i sammahanget inte en orimlig tid...speciellt mitt uppe i betäckningsäsongen...men ring Du och hör efter om det är viktigt för Dig att få papperna snabbt.

Ja du, jag kollade lite på dina tidigare inlägg och har gissat mig till vilken hingst som är fader till ditt föl.
Om det är den hingsten så har den samma hingsthållaren som en hingst jag använde mig av för några år sedan och vi hade STORA problem att få ut papprena, hingsthållaren var otrevlig och inte service minded för 5 öre, vi ringde ASVH ett flertal ggr och det tillhörde tydligen vanligheterna att det strulade med papprena frn denna hingsthållare.

Det slutade med att ASVH fick hota dom lite och sen kom det fram att mitt sto inte ens fanns med på hingstens språngrulle :mad:
Efter bra service från ASVH så lyckades vi skicka in papprena (ofullständiga) i januari men ASVH fakturerade den förhöjda reg-avgiften till hingsthållaren och vi fick passet, jag kommer aldrig använda mig av denna hingsthållare igen eftersom jag hört flera som haft problem trots att alla avgifter varit betalda etc.

Väldigt synd då de har fina hingstar men allt pappers strul är helt klart inte värt det.

Om det nu är nån annan hingst hållare så tror jag att du nog kan räkna med att papprena kommer senast i början av augusti, de flesta hingsthållare har ju betäckningsäsong tom 1aug och har nog fullt upp!
Huvudsaken är att papprena är inskickade till ASVH innan 1 januari så på så vis är det ju ingen brådska men behöver du ha dom tills tex en fölmönstring så kan du säkert ringa och säga det så skickar dom dom säkert- det är ju kul för hingsthållaren också att få avkommorna visade..

Jag väntade i 1½ månad efter att ha betalt fölavgiften.
Sen skickade jag ett mail till hingsthållaren & frågade hur lång tid det brukar ta.
En vecka senare låg papperen i brevlådan. :)

för oss tog det 7 v att få pappren efter att levande fölavg var betald. liksom jet mailade vi när vi tröttnat på att vänta och de kom efter bara ett par dagar.

Hur länge som helst, känns det som ibland:angel::smirk:

Hörde just i dagarna att en stor ponnyhingsthållare inte skickar ut några papper innan alla föl efter hingsten är födda det året...

Får man då föl i april så blir det en lång väntan...

Tackar för tipsen!
Har mailat till hingsthållaren för ca 2 veckor sedan men inte fått något svar tillbaka eller några reg. handlingar.:(
Verkar var segdraget det här...
Får väl vänta någon vecka till och sen ringa och stöta på. Förstår att det måste vara mycket att stå i nu denna tiden på året, men de kan ju i alla fall svara och ge besked om när.
Lite otålig som man är...bra om man får papprerna innan fölmönstringen.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 426
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 501
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka