Hur länge ska jag vänta? - tacksam för hjälp o råd

C

Celise

Har precis flyttat till ett nytt stall med min häst. Vilket väl både har haft positiva och negativa sidor.
Främst oroar jag mig för honom då jag uppfattat honom som väldigt stingslig i boxen sedan vi anlände (för 2 dagar sedan).
I hagen verkar han urcool, men inne i stallet är det, som sagt, helt annorlunda.
Han har alltid varit flockbenägen av sig. Så igår, när det var första dagen, lät jag honom bara vara ute i hagen med de andra och känna in sig i den nya flocken.
Idag däremot, när jag skulle pyssla om honom lite, blev det en katastrof. Jag skulle bara stå och borsta honom i stallet, då han blev helt tokig av att vara (praktiskt taget) den enda hästen kvar inne i stallet. Han skulle springa över mig, började stor svettas och var helt virrig. Till slut gav jag upp och släppte ut honom i hagen igen, ledsen för att jag knappt ens kunnat kontrollera att han var hel och frisk.
Till råga på allt har han även stått på en längre vila, och tanken var att jag försiktigt skulle sätta igång honom nu - men med tanke på hans beteende känns detta inte så lockande. Vill ju ha kontroll på honom från marken innan jag ger mig upp på ryggen...

Så nu skulle jag behöva lite goda råd och tips så att jag kan lugna ner mig lite... :o
Hur länge ska jag vänta tills jag börjar "kräva" något av honom? (dvs att han ska stå själv i stallet, vara ute på ridplan lr promenad själv osv) Känns, som sagt, inte som att jag vill börja rida på honom tills jag har honom på honom i stallet, på promenaderna eller i markträningen... :crazy:

Sv: Hur länge ska jag vänta? - tacksam för hjälp o råd

Jag har väldens snällaste häst som jag flyttade för en vecka sen till nytt stall. Han blev också helkonstig, bufflig, stapplig, kunde inte stå still och rymde ur stallet. :angel: I 2 dgr stod han själv tills hans hagkompis kommit. Sen tog det ca 2-3 dgr innan han lugnat ner sig en smula. Nu, ca en vecka senare, är han sig själv igen. Men fortfarande blir han lite stingslig och gnäggar när han kommer till en ny miljö , som tex igår när vi var inne i ridhuset för första gången.

Det tar tid. De har tagits från sin miljö och sin flock. De har fått nya rutiner och allt luktar annorlunda. Med tanke på hästens behov utav trygghet så är det inte alls konstigt. Ffa inte om man som människa inte kan vara hästens trygghet till 100%.

Ge det lite tid. För en del tar det längre tid än för andra. Men 1-2 veckor är inte alls konstigt om han beter sig annorlunda. Ibland ser man det i vissa situationer längre än så. Jag tycker inte att du ska sluta hantera hästen dock, tvärt om. Hantera, pyssla opch rid med mycket mycket små krav (kanske bara på gården/ridbanan. Försök och skapa rutiner och en vardag så kommer han säkert att fortare acceptera att bli själv på banan och i stallet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama