Hur länge rider ni varje dag?

Sv: Hur länge rider ni varje dag?

Japp jag menade komma i form lliksom vältränad:)
Tack för att du förklarade "Nyponros":p

När jg rider ut så rider jag mellan 45-120 min för det mesta.
En som rider min ena häst, blir jag så trött på, jag säger att hon ska ta det lungt och tänka på att hästen inte har kondis, kan ändå vara ute runt 5 timmar, med intorad och nytt svett, jag får ge henne nån chans till men annars så får hon hitta någon annan häst att rida, kanske ska tillägga att hon är runt 14år. Blir så trött.

Jag riderm in herre aktivt ca 15 minuter om dan...allt som allt ca 30 minter om ja riderpå banan rider ja ut brukar de blir bortot en timme...

Han är under omskolning och bara riden i 1 månad!
så de bir säkerligen lite längre uteritter och även en del längre träningspass sen!

Jag rider mitt varmblod ca 1 - 1½ timme varje dag men jag kan inte se nån skillnad på han:p Alltså han komer inte riktigt i "form".

Vad menar du med "i form"? Att hästen går i form eller att den får bättre kondition?

Immer

Jag har en vbl travare på 7 år som vilat länge, så vi tar timmeslånga turer varvat med promenader och tömkörning.

Ska man kondisjobba så behövs det lite tid ;)
Att dressyren tar lite tid beror väl mest på att det tar ett tag innan hon kommer till ro och jobb ordentligt.

Det är en häst med mycket energi att göra av med. Hon blir tjock av att inte röra på sig tillräckligt, men hon måste ändå få tillräckligt med mat. Det bästa är att göra av med energin hon får. Hon har aldrig varit så fin som hon är nu. :)

Sen blir det långa tävlingsdagar ibland, och då behövs den orken och kondisen.

20-30 min. Ser till att hästen arbetar korrekt.
Sen avslutar jag när hon/han gör rätt.
Ingen mjölksyra eller träningsverk.
Vill jag rida mer, rider jag hellre en till
gång med några timmars mellanrum.

först lösgörande ridning, sen tränar man väl på något. och så slutar man när det känns bra :)

svar till Immer

Han kommer inte i form liksom muskulöst.Vill gärna att hans mage blir lite mindre:angel::p Bättre kondis alltså.

jag brukar rida 1-1½ timme åt gången, det brukar variera vad jag gör. Ibland hoppning, ibland markarbete, dressyr, uteritter och intervallträning. Det beror heeelt på hur hårt jag rider också, ibland orkar jag verkligen inte rida men gör det ändå, och då blir det väl lite mer lekridning :D;) men annars är det arbete som gäller. Och så lösgörande också.

Minst en timma.. är skogsryttare. Brukar oftast bli mellan 1 och 2 timmar när vi rider de normala svängarna.. Rider jag på banan nån gång så brukar det inte bli mer än 15-20 minuters aktiv träning.. Men som skogsmulle brukar jag rida två långritter i veckan (en mer aktiv och en med mkt skritt), då brukar det bli kanske 3-5 timmar. Men som oftast är det mellan 1-2.

Minst en timma.. är skogsryttare. Brukar oftast bli mellan 1 och 2 timmar när vi rider de normala svängarna.. Rider jag på banan nån gång så brukar det inte bli mer än 15-20 minuters aktiv träning.. Men som skogsmulle brukar jag rida två långritter i veckan (en mer aktiv och en med mkt skritt), då brukar det bli kanske 3-5 timmar. Men som oftast är det mellan 1-2.

Det där låter precis som mig, fast jag är aldrig ute mer än 3 timmar.
men mellan 1-3 timmar (mest vanligt blir det drygt 2 timmar långa rundor) ca 3 dagar i veckan, samt ett pass på banan i veckan.

svar till Immer

Han kommer inte i form liksom muskulöst.Vill gärna att hans mage blir lite mindre:angel::p Bättre kondis alltså.

Bättre kondis uppnår du genom varierande arbete. Klättring, ridning i varierande terräng är några bra exempel. Och långa skrittpromenader är inte att förakta!

Immer

Rider min polle 45 min varje dag. ^^ om det är i paddocken, i skogen så kan jag rida längre

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama