Hur länge red ni och när började ni rida igen?

zazzarazz

Trådstartare
Skriver denna tråd då det skulle vara intressant att höra hur länge in i graviditeten ni som ridit länge red? Oavsett när ni var gravida...

Jag räknade mer eller mindre med att jag inte skulle kunna rida längre än till allra längst v 25 eller något sånt... Nu är jag i v.29 och det går helt ok att rida fortfarande. Det största problemet är att ta sig ned efteråt, men det är inget stort problem...

Anledningen att jag undrar är dels att nu börjar jag fundera på hur det är för bebisen att kuska runt på dressyrpass (jag känner alltså ingenting speciellt varken under eller efter) etc. Finns det några som har tränat/tävlat långt in i graviditeten? Finns det några samband (som du har upplevt isf) med att förlossningen skulle bli svårare/lättare?

Undrar också när ni har kunnat börja rida igen, efter förlossningen? Oavsett hur länge ni red när ni var gravida. Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter som sagt! :)

Sv: Hur länge red ni och när började ni rida igen?

Jag slutade rida när jag inte fick igen ridbyxorna längra. Kan det ha varit runt v 20 kanske. Hade kunnat rida längre utan problem men mitt sto jag hade då var väldigt speciell och det var hanteringen från marken jag inte tyckte kändes ok. Hade en kompis som mer en gärna tog över henne så det löste sej väldigt bra.

Födde vaginalt, blev klippt. Red efter 6 veckor.

Första barnet red jag 5-6 dagar i veckan, tränade och tävlade fram till ungefär v.22-23 då tog jag en liten paus för jag fick håll så fort jag travade. Sen red jag lugnare pass fram till 10 dagar före förlossningen.
Förlossningen började med att vattnet gick kl. 5 och en timme senare började jag få värkar. Använde lustgas dom sista 20 min när jag krystade, sonen föddes kl 8:04. Blödde 200ml och fick ett litet skrapsår.
Red igen efter 2 veckor för min ena medryttare slutade. Hade hon slutat tidigare hade jag ridit tidigare. Kondisen var helt borta!

Andra barnet red jag mkt i början. Sen behandlades hästen för kotledsinflammation och sen även knät. Började rida igång henne men hamnade på förlossningen för jag fick sånna värkar av ett kanske 15 min ridpass! Så då blev det inget mer.
Förlossningen började kl 2 med att vattnet gick, vid 3 tiden började jag få värkar. Kl 4:40 var dottern född efter 4 krystningar. Jag födde utan smärtlindring. Blödde 200ml och inga bristningar.

Eftersom hästen är utlånad så dröjde det 6 veckor (kändes som evigheter!!) och det gick hur bra som helst, jag orkade med ett ordentligt ridpass och red loss hästen ordentligt. Tur jag tog på mig 3 bhar så jag kunde sitta ner ;) Hade sån träningsvärk i magmusklerna dagen efter att jag inte kunde skratta.

Båda mina graviditeter hade jag gärna ridit till dagen innan förlossningen (Med sonen mockade jag ut 5-6 överfulla kärror med torvbädd dagen innan och med dottern skottade jag nästan hela uppfarten dagen innan!) och hade jag velat hade jag kunna ridit samma dag som de är födda.

Senast ändrad:

Jag kan känna att det ibland nästan blir lite tävling i hur bra man mått, hur länge man kunnat haft sina vanliga ridbyxor, och hur länge man kunnat rida (gärna stenhårda träningspass för extrapoäng). ;)

Det är väl helt enkelt olika, de flesta rider så länge det känns bra. Vilket kan vara allt mellan v 12 och v 40. Och sitter sen upp igen när det känns bra, vilken kan vara allt mellan två veckor och några månader efter förlossningen.

Tror det är väldigt svårt att säga något generellt, eller att plocka "duktighetspoäng" på att rida länge, det beror på hur man mår, vilka komplikationer man får, vad man har för häst att rida, hur rädd man blir för bebisens skull, och så vidare. Och det är ju olika från person till person.

Red till vecka 26 ungefär. Då var ridterminen på ridskola slut och det enda andra jag hade att rida på var 4 år gammalt för skogsgalopper och egentligen bara van vid sin ägare.

Tävlade två hästar i augusti, hmm vecka 9-12 eller så kanske och red desamma ganska hårda pass till slutet av september (men det var inte direkt hoppning eller dressyr utan lite mer full galopp och snabba svängar). Mina foglossningsproblem minskade väldans efter att jag lagt ned den biten och bara red vanlig ridskolehoppning + dressyr. Sammanföll som tur var med en riktigt tråkig ridlärare som körde låga enkla hinder dessutom.

Det tog över en vecka för mig att komma på att jag hade en häst oxå när vi kom hem från BB första gången :angel: Tur jag hade folk som tog hand om henne ;)

Att jag undrar är mest för att få veta vilka signaler man har fått för att sluta rida. Inget jag har läst här tidigare i diskussioner har ännu "kommit" till mig (problem med foglossning, sammandragningar osv) Jag får lite håll. Men iom att ALLA på min gravidyoga hade något att säga om att jag red så sent i graviditeten tyckte jag att det skulle vara intressant att läsa hur andra som har fött barn och ridit länge har mått under den tiden. Och ffa, hur barnet har mått/förlossningen varit och när man kunnat rida igen efteråt. Vet att det är individuellt, men ändå intressant att höra andras erfarenheter. Inte för att tävla, utan för att i möjligaste mån kunna planera för hästen de här sista veckorna samt veckorna/månaderna efter förlossningen.

De signaler jag har hört (och jag har pratat med många ryttare som varit gravida) är helt enkelt att man slutat när det inte känts bra längre. Antingen för att det gjort ont, eller för att man blivit rädd för fostrets skull. Det har inte känts roligt att rida längre av olika anledningar (rädsla, smärta, sammandragningar/blödningar), och då har man slutat.

Ridningen i sig verkar för mitt foster bara vara trevlig, den ligger alldeles stilla då (gillar väl guppandet, kantänka ;)). Då är ultraljudet värre, den blir nästan alltid lite stressad och börjar sparka då.

Folk som inte rider själva tycker ofta det är helt obegripligt hur man öht kan rida som gravid, deras förmaningar brukar jag ta med en nypa salt.

Jag har haft jätteproblem med fogarna, blev sjukskriven 50% i v.10 med sonen, gick på HP i v. 26-27 nångång. Blev sämre efter förlossningen, både fogarna + förlossningsdepression. Värken gick sen ner men försvann aldrig helt. Hade lite småont med dottern å sen på slutet hade jag så ont att jag inte ens fixade sjukgymnastens övningar (fick ont i främre fogen då med henne)! Nu är dottern 2½ månad och med henne försvann smärtan i främre fogen så fort hon om ut men värken i bakre fogarna har jag kvar.

De signaler jag har hört (och jag har pratat med många ryttare som varit gravida) är helt enkelt att man slutat när det inte känts bra längre. Antingen för att det gjort ont, eller för att man blivit rädd för fostrets skull. Det har inte känts roligt att rida längre av olika anledningar (rädsla, smärta, sammandragningar/blödningar), och då har man slutat.

Jag litar iofs inte riktigt till mig själv... Är rädd att jag inte känner det jag "borde" känna... Jag borde kanske vara mer rädd och borde kanske vara mer uppmärksam. Men samtidigt har något du sa till mig tidigare i graviditeten etsat sig fast. Om det inte gör hysteriskt ont så är det ingen fara (ungefär så uttryckte du dig om jag minns rätt) och då såklart att man inte får blödningar etc. Jag får som sagt lite håll och orkar inte riktigt sitta emot om han blir för stark. Men det känns mer som att det är pga saknaden av magmuskler...

Hej,
Detta har jag också funderat lite på innan...
Är gravid i vecka 18. Har varit helt instäld på att rida så länge allt kändes bra dvs så länge som möjligt... Efter utraljudet förra veckan har allt med hästar dock börjat kännas annorlunda.
Pga snön har det blivit lite dåligt med ridningen ngr dagar. I går åkte vi och skulle rida i ridhus. Hästen var pigg och lite tittig (inte konstigt då han vilat). Kände obehag nästan med en gång. När jag ridit ett tag kommer andra med en unghäst som de ville longera innan de sitter upp. Den hästen bockade och reste sig om vart annat. Min häst blir ännu mer spänd, tittig och skuttar lite själv.
Jag försökte verkligen bita ihop och fortsatte rida men till slut fick jag ge upp pga vad jag kände inombords.
Väl nere på marken igen började jag storgråta. Hade varit så himla rädd för att trilla av och skada den lilla i magen att det kom som en lättnad att få slappna av igen.

Det var alltså inget kroppsligt fel på mig och har egentligen aldrig varit när jag ridit men som det känns nu vill jag inte rida mkt längre.
Ska till ridhus ikväll igen och känna efter hur det känns men får nog försöka leta rätt på ngn annan som kan motionsrida min häst.

Folk som inte rider själva tycker ofta det är helt obegripligt hur man öht kan rida som gravid, deras förmaningar brukar jag ta med en nypa salt.

Jotack det stämmer bra det. Fast jag tenderar i att då bre på extra mycket om ridningen :angel:

TS: Förstår dina funderingar. Tror benhårt på att rida så länge inte obehaget vinner. Rider mer "gravidanpassat" och lugnt bara. Och hoppas kunna göra det in i det sista.

Jag litar iofs inte riktigt till mig själv... Är rädd att jag inte känner det jag "borde" känna... Jag borde kanske vara mer rädd och borde kanske vara mer uppmärksam. Men samtidigt har något du sa till mig tidigare i graviditeten etsat sig fast. Om det inte gör hysteriskt ont så är det ingen fara (ungefär så uttryckte du dig om jag minns rätt) och då såklart att man inte får blödningar etc. Jag får som sagt lite håll och orkar inte riktigt sitta emot om han blir för stark. Men det känns mer som att det är pga saknaden av magmuskler...

Lite håll är ju helt ofarligt, att inte kunna sitta emot är inte heller farligt.

Alltså, nu har jag ju bara läst vad du skrivit här, men på det verkar det som du har en väldigt okomplicerad graviditet, inga smärtor, inga krämpor, ingen viktuppgång... Jag tror helt enkelt det kan vara så att de flesta inte mår så bra som du har gjort, och då har man fått begränsa sin fysiska aktivitet mer än du behövt göra.

När jag har haft som mest ont så har det behövts morfininjektioner och liknande för att dämpa smärtorna, alternativt att jag inte kunnat röra mig utan att grimasera av smärta. Och det har ändå varit helt ofarligt för bebisen, bara jobbigt för mig. Vissa gravidkrämpor, som sammandragningar, kan i vissa fall utlösas av fysisk aktivitet, och de känns såpass att man inte kan missa dem. Det går defintivt inte att fortsätta rida utan att märka ngt genom en sammandragning, eftersom hela magen drar ihop sig och man i princip får sitta dubbelvikt på hästen. Får man dem varje gång man rider säger det sig ju självt att det inte känns så kul att rida längre.

Hej,
Detta har jag också funderat lite på innan...
Är gravid i vecka 18. Har varit helt instäld på att rida så länge allt kändes bra dvs så länge som möjligt... Efter utraljudet förra veckan har allt med hästar dock börjat kännas annorlunda.
Pga snön har det blivit lite dåligt med ridningen ngr dagar. I går åkte vi och skulle rida i ridhus. Hästen var pigg och lite tittig (inte konstigt då han vilat). Kände obehag nästan med en gång. När jag ridit ett tag kommer andra med en unghäst som de ville longera innan de sitter upp. Den hästen bockade och reste sig om vart annat. Min häst blir ännu mer spänd, tittig och skuttar lite själv.
Jag försökte verkligen bita ihop och fortsatte rida men till slut fick jag ge upp pga vad jag kände inombords.
Väl nere på marken igen började jag storgråta. Hade varit så himla rädd för att trilla av och skada den lilla i magen att det kom som en lättnad att få slappna av igen.

Det var alltså inget kroppsligt fel på mig och har egentligen aldrig varit när jag ridit men som det känns nu vill jag inte rida mkt längre.
Ska till ridhus ikväll igen och känna efter hur det känns men får nog försöka leta rätt på ngn annan som kan motionsrida min häst.

Jag kände lite likadant efter jag blev avbockad i v 18, blev väldigt rädd efter det eftersom jag gjorde mig fruktansvärt illa. För min egen skull är jag dock glad att jag fortsatte att rida ändå (även om jag var världens fegaste ryttare där några veckor:D), för nu känns det mycket bättre igen. Hade jag slutat rida efter avbockningen hade jag nog kännt mig lite rädd fortfarande. Däremot är jag fortfarande väldigt mycket fegare än som icke-gravid, men inte lika illa som direkt efter jag åkt av i alla fall.

Men det där ska man förståss avgöra själv, man ska inte tvinga sig till sånt man inte vågar. Livet är ju långt, man hinner rida så mycket ändå.

Jag vet... Jag får sååå dåligt samvete när jag gnäller hemma. Mest gnäller jag på att jag är trött (för det är jag verkligen). För så fort jag gnällt lite tänker jag på alla som har såna grymma foglossningar att ni inte vet var ni ska ta vägen... Så, ja, jag har nog haft en ganska okomplicerad graviditet än så länge.. I värsta fall kommer väl ALLT nu på slutet ;)

Jag funderade faktiskt igår när jag red, om det var en sammandragning jag kände när jag fick håll... Men om det är som du beskriver så var det verkligen ingen sammandragning...

När det gäller rädsla för bebisen så är det minsta problemet iom att jag är så väldigt trygg med min häst (så länge vi håller oss borta från pinnar och stöd ;) ) Däremot har jag varit gravid tidigare, och den gången visste jag att jag skulle göra abort från att jag plussade, ändå var jag livrädd när jag red... Så på ett sätt känns det konstigt att jag inte är rädd nu, när jag verkligen vill ha vår bebis hel och levande... Men då, för nästan fyra år sen, var jag iofs inte lika trygg med hästis...

Tja, du känner väl din häst bäst? För egen del har jag blivit enormt petig med vilka hästar jag rider, bara sådana jag känner väl och litar på. Sätter mig definitivt inte på en okänd häst i nuläget, det kunde jag göra utan problem i början av graviditeten. Så den försiktigheten har kommit vartefter magen vuxit och jag fått mer ont.

Sammandragningar känns inte som håll, det är helt olika delar av magen. Håll sitter ju i sidan och gör ont, sammandragningar är livmodern och mer mitt på, gör inte ont så mycket som att det känns som att magen krampar. Känner man på magen när man har en sammandragning så känns den också alldeles hård, det kan du ju göra om du känner dig osäker. Men sammandragningar är normalt inte farligt, det är bara livmodern som övar inför förlossningen.

Foglossningarna är en sak, mitt största problem just nu är väl snarare att magen periodvis gör väldigt ont, helt enkelt. Går jag femtio meter så har jag som kraftig mensvärk i tjugo minuter sen, vaknar jag framåt morgonen kan jag inte somna om eftersom det värker så i sidorna av magen. Men jag hoppas på att det är en övergående fas.

I vilket fall, du kanske förstår att jag inte tycker du behöver vara så orolig, om du inte har mer ont än att du behöver stanna och känna efter noga för att försöka lägga märke om du kanske har lite ont ändå.;)

Nu har jag inte fött än, så där kan jag ju inte svara på något..

Men gällande ridningen red jag till v.27/28 Sen fick jag rejäl urinvägsinfektion som satte igång förvärkar, så jag tog en paus. Dels pga förvärkarna och pga underlaget, var så mkt snö och min häst är inte riktigt balanserad under ryttare, så jag tog det lugnt. Men nu för någon vecka sen(tror det var v.33) gav jag mig upp på pålle för en skrittur ut:D

Nu blir det ingen ridning förrän efter förlossningen dock, för hästen är vääldigt pigg och jag känner att jag kan vänta, för att vara på säkra sidan(är i v.35+4)

Känns det bara som lite håll som går över om du t.ex tar en 5 min skrittavbrott så är det ingen fara.

Jag fick sammandragningar den senaste graviditeten, det gör lite ont och är väldigt obehagligt. Magen blir stenhård och man känner hur livmodern jobbar och pausar man inte blir det bara värre. Jag fixade inte ens att leda hästarna som stod i hagarna längst bort!

Efter att jag hade ridit där i typ v.23 försvann det inte fast jag vilade, magen blev dessutom jätteöm för den fick träningsvärk.

Känns som att det kanske är läge att sluta rida den hästen? eller som du sa, prova inne i ridhus.

Jag var nervös ett par dagar innan jag skulle rida unghästen sista gången, var lugn som en filbunke så länge jag satt på, även i galopp och när hon såg ngt i skogen och bockade lite osv kändes helt ok. Helt lugn efterråt också bara glad över en underbar ridtur. Men jag slutade rida henne eftersom jag inte kände för att ha ångest i ett par dagar igen innan nästa gång jag skulle rida.

Andra hästar skulle jag ridit ett tag till däremot.

Senast ändrad:

Min är 6½ månad nu, och jag har inte suttit på en häst än. Red inte under graviditeten heller, då jag hade ont i hela kroppen, usel balans och grym foglossning.
Mitt bäcken är fortfarande kasst, och jag har ont dagligen. Om en månad ska jag försöka, så håll tummarna!

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 501
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar