Sv: Hur länge räcker hösilaget med Slowfeedinnät?
Ofta lär de sig efter någon vecka med nätet och äter långsammare efter en tid... men det är som sagt så himla olika. Konkurrens om fodret eller tristess kan göra att det går åt fortare. Det du kan räkna med är att nätet förlänger ättiden till minst det dubbla. Dvs om hästen äter upp på en halvtimme i normala fall så kan du räkna med minst en timmes ättid med nät.
Mina kan ta ett helt dygn på sig att äta upp 15 kg... men de har haft näten i några år.
Högst individuellt precis som du säger, och därför kan man tyvärr inte rakt av räkna med en fördubbling av ättiden!
Mina tre som nät inte funkar på - där förlängs ättiden högst minimalt med nät. Absolut ingen fördubbling, och de lär sig inte att ta det lugnare.
Man ser dock VÄLDIGT tydlig skillnad på ätstil så att säga. De som inte låter sig hindras direkt av nät, de 'rycker och sliter' ut maten mer, medan de som det fungerar bättre på de pillar ut maten.
Sen kan det vända åt andra hållet med tyvärr förresten, att en nätovan häst lär sig tekniken och efter några veckor får en högre ättakt. Inackorderingen har gått åt dte hållet, även om nätet hjälper på honom ändå.
Att mina vuxna inte fungerar, det kan jag på sitt sätt förstå. De har en mycket begränsad giva. Jag skrev en tråd om vilka hästar fungerar eg nät på, då jag själv inte sett någon och inte heller hört om någon glupsk vräka i sig mat häst där det fungerat just att förlänga begränsad giva eller som på nät kunnat ha fritt. Dvs den kategori hästar näten mest brukar riktas åt i 'reklam'. Riktigt förvånad blev jag dock när åringen som haft fri tilgång, aldrig sett ett nät i sitt liv och är en liten B-ponny åt helt sanslöst även ur nät :S
Jag satte när mest för att kunna ge en STOR giva till kvällen och den inte skulle dras runt. Första natten la jag aningslöst in 5 kg silage och förväntade mig det skulle vara kvar på morgonen. Var ju en himla tur jag var ner efter ett par h - för då var all mat SLUT och nätet helt tomt
Jag gav upp hela iden med fri nattmat åt honom när han smällde i sig 12 kg på ungefär 6 timmar. Han var så mätt så magen stod i fyra hörn och kunde han rapat skulle han gjort det. Det tycks helt enkelt inte finnas något stopp i honom, finns det mat äter han tills det är slut. Oavsett om han eg är hungrig eller ej? Han får nu en mer balanserad giva var 4:e timme nattetid (automatisk fodring) och den är förvisso slut på någon timme, men han är mätt, nöjd men slipper vara så övermätt och bli fet.
Inackorderingen är en shetlandsponny som varit underutfodrad innan han kom hit. Dessutom var silage JÄTTEGOTT jmf med det inte så bra hö han ätit innan. Första veckorna så 3 kg i nät till natten och det var minst ett kg kvar varje morgon =) Sen minskade det till en liiiten tuss kvar på morgonen (helt okej, bara det är NÅT kvar så).
Nu däremot är nätet soprent på morgonen, jag måste dock försöka kolla NÄR det tar slut. Höjer jag till 4 kg så är det kvar i nätet dock.
Min shetlandsponny som innan han kom hit stått på fri tillgång (han var fet som jag vet inte vad, aldrig sett en så fet ponny, vägde runt 350 kg
) han drog i sig samma 4 kg silage på 1½ h, med nät ökade det till kanske 1h 45 min. Dvs man får ingen tidsvinst att tala om alls. Tyvärr.
Så lite ironiskt, den tidigare svältfödda tar det lugnt och fint med nätet och plockar med det, den som var van med fri tillgång hetsåt från dag ett. Jag kan sätta nästan vad som helst på att inackshettisen skulle klara fri tillgång UTAN att sluta på 350 kg dock, medan min INTE gör det. Individuellt som sagt..
Så jag rek alla att verkligen KOLLA första tiden hur fort maten tar slut och inte räkna med t ex dubblad ättid. För risken är nätet är tomt nästan lika fort som utan när om man har 'otur', och att hästen sen står utan mat.