Hur länge räcker hösilaget med Slowfeedinnät?

Elisha

Trådstartare
Hur länge bör en giva hösilage på ca 70% TS räcka, om man ger 7-8 kg per häst i Slowfeedingnät?

Bör den räcka större delen av dagen i hagen (8-21 ungefär)?

Sv: Hur länge räcker hösilaget med Slowfeedinnät?

Min ponny åt upp sitt silage snabbare än så med slowfeedingnät. Det är extremt olika från häst till häst!

Jag skulle hänga ut två nät, väga hur mycket jag hängde ut på morgonen och sedan väga näten igen på kvällen
för att se hur mycket hästen äter.

Tack för svar!
Tanken var mest att hon inte bör äta mer än 10 kg per dag för att hålla bra hull. Så funderade på om den givan skulle räcka större delen av dagen eftersom det såklart är bäst med begränsad fri tillgång om det funkar. Eller om hon ska äta portionerat frukost, lunch, middag, kväll osv.

Förstår att det beror lite på, kanske kan dryga ut med lite halm?

Min kunde vissa dagar lätt trycka i sig 12 kg på 12 timmar. Men andra dagar åt hon mindre.

Om du har ett bra grovfoder kan du ju helt klart ge halm! När vi mixat hö och halm så brukar det
räcka lite längre. Tror att det beror på att halmen inte är riktigt lika god.

Det beror helt på hästen och hur matfixerade dom är. Sen är det också så att har hästarna en "tråkig" hage och "tråkiga" hagkompisar så äter de mer.
Mitt russ äter betyligt mindre nu när hon går i en flock som passar henne bättre.

Russet äter ca 2 kg hö ur hönätet när hon står inne 9-10 h.

Blötare silage, men här lyckas till om med B-ponnyåringen smacka i sig motsvarande mängd TS (dvs fler kilo med mitt silage iom blötare) på betydligt kortare än den tiden.

Fyra ponnyer i stallet, en welsh D-ponny, en welshåring (B-ponny) och två shettisar. EN av shettisarna skulle det funka perfekt med som du tänkt - och antagligen räcka ännu längre, de andra skulle äta upp sin mat på tok för fort. Innan lunch... :S

Men enda sättet att veta är att PROVA.

Ofta lär de sig efter någon vecka med nätet och äter långsammare efter en tid... men det är som sagt så himla olika. Konkurrens om fodret eller tristess kan göra att det går åt fortare. Det du kan räkna med är att nätet förlänger ättiden till minst det dubbla. Dvs om hästen äter upp på en halvtimme i normala fall så kan du räkna med minst en timmes ättid med nät.

Mina kan ta ett helt dygn på sig att äta upp 15 kg... men de har haft näten i några år.

Ofta lär de sig efter någon vecka med nätet och äter långsammare efter en tid... men det är som sagt så himla olika. Konkurrens om fodret eller tristess kan göra att det går åt fortare. Det du kan räkna med är att nätet förlänger ättiden till minst det dubbla. Dvs om hästen äter upp på en halvtimme i normala fall så kan du räkna med minst en timmes ättid med nät.

Mina kan ta ett helt dygn på sig att äta upp 15 kg... men de har haft näten i några år.

Högst individuellt precis som du säger, och därför kan man tyvärr inte rakt av räkna med en fördubbling av ättiden!

Mina tre som nät inte funkar på - där förlängs ättiden högst minimalt med nät. Absolut ingen fördubbling, och de lär sig inte att ta det lugnare.

Man ser dock VÄLDIGT tydlig skillnad på ätstil så att säga. De som inte låter sig hindras direkt av nät, de 'rycker och sliter' ut maten mer, medan de som det fungerar bättre på de pillar ut maten.

Sen kan det vända åt andra hållet med tyvärr förresten, att en nätovan häst lär sig tekniken och efter några veckor får en högre ättakt. Inackorderingen har gått åt dte hållet, även om nätet hjälper på honom ändå.

Att mina vuxna inte fungerar, det kan jag på sitt sätt förstå. De har en mycket begränsad giva. Jag skrev en tråd om vilka hästar fungerar eg nät på, då jag själv inte sett någon och inte heller hört om någon glupsk vräka i sig mat häst där det fungerat just att förlänga begränsad giva eller som på nät kunnat ha fritt. Dvs den kategori hästar näten mest brukar riktas åt i 'reklam'. Riktigt förvånad blev jag dock när åringen som haft fri tilgång, aldrig sett ett nät i sitt liv och är en liten B-ponny åt helt sanslöst även ur nät :S

Jag satte när mest för att kunna ge en STOR giva till kvällen och den inte skulle dras runt. Första natten la jag aningslöst in 5 kg silage och förväntade mig det skulle vara kvar på morgonen. Var ju en himla tur jag var ner efter ett par h - för då var all mat SLUT och nätet helt tomt :eek:

Jag gav upp hela iden med fri nattmat åt honom när han smällde i sig 12 kg på ungefär 6 timmar. Han var så mätt så magen stod i fyra hörn och kunde han rapat skulle han gjort det. Det tycks helt enkelt inte finnas något stopp i honom, finns det mat äter han tills det är slut. Oavsett om han eg är hungrig eller ej? Han får nu en mer balanserad giva var 4:e timme nattetid (automatisk fodring) och den är förvisso slut på någon timme, men han är mätt, nöjd men slipper vara så övermätt och bli fet.

Inackorderingen är en shetlandsponny som varit underutfodrad innan han kom hit. Dessutom var silage JÄTTEGOTT jmf med det inte så bra hö han ätit innan. Första veckorna så 3 kg i nät till natten och det var minst ett kg kvar varje morgon =) Sen minskade det till en liiiten tuss kvar på morgonen (helt okej, bara det är NÅT kvar så).

Nu däremot är nätet soprent på morgonen, jag måste dock försöka kolla NÄR det tar slut. Höjer jag till 4 kg så är det kvar i nätet dock.

Min shetlandsponny som innan han kom hit stått på fri tillgång (han var fet som jag vet inte vad, aldrig sett en så fet ponny, vägde runt 350 kg :crazy:) han drog i sig samma 4 kg silage på 1½ h, med nät ökade det till kanske 1h 45 min. Dvs man får ingen tidsvinst att tala om alls. Tyvärr.

Så lite ironiskt, den tidigare svältfödda tar det lugnt och fint med nätet och plockar med det, den som var van med fri tillgång hetsåt från dag ett. Jag kan sätta nästan vad som helst på att inackshettisen skulle klara fri tillgång UTAN att sluta på 350 kg dock, medan min INTE gör det. Individuellt som sagt..

Så jag rek alla att verkligen KOLLA första tiden hur fort maten tar slut och inte räkna med t ex dubblad ättid. För risken är nätet är tomt nästan lika fort som utan när om man har 'otur', och att hästen sen står utan mat.

ja du har rätt, jag tror att man måste ha ganska mycket i nätet för att det inte ska ätas up fort, det är min erfarenhet i alla fall... fast å andra sidan har jag sett här på buke att en del har hästar som äter saktare ur nätet ju mindre giva man lägger i så jag vete tusan...

Uppgiften om att det dubblar ättiden (generellt) har jag sett på flera ställen, men det är som sagt generellt och alla hästar är olika.

Jag tror också det är viktigt att man har ett grovfoder som passar för slowfeeding. Alltså inte bara em massa tomma kalorier. Jag kan nästan gissa proteininnehållet i ett hö beroende på hur mycket min häst äter. Är det lågt äter hon massor och är det högt så äter hon betydligt mindre mängder.

Jag tror också det är viktigt att man har ett grovfoder som passar för slowfeeding. Alltså inte bara em massa tomma kalorier. Jag kan nästan gissa proteininnehållet i ett hö beroende på hur mycket min häst äter. Är det lågt äter hon massor och är det högt så äter hon betydligt mindre mängder.

Jo, ett proteinsvagt foder gör ju att hästen måste äta mer.
Sen, generellt så fungerar ju hö betydligt bättre i nät än silage verkar det som, är ju svårare få ut tussar av hö.

Här är det dock inte det som gör att det inte fungerar (tyvärr). Alltså att det är dåliga värden/lågt i protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama